تاریخچه ی شعار «انتخابات آزاد» و واکنشها در برابر آن

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            شعار «انتخابات آزاد»، هم قبل از انقلاب شعاری نامطلوب بوده از دید انقلابیون، و هم بعد از انقلاب، توهین و اهانت و «رمز فتنه» تلقی می شود.

            قبل از انقلاب، چون از دید انقلابیون، تنها راه سعادت ملت ایران برانداختن رژیم سلطنت مشروطه و استقرار حکومت الله بود، پس از دید آنها شعار «انتخابات آزاد» فقط از دهان ساده لوحان بیرون می آمد. بعد از انقلاب، شعار «انتخابات آزاد» یکی از نق و نوقهای مخالفان و معترضان به حساب می آمده.

            واکنش حضرت آقای خامنه ای به شعار «انتخابات آزاد» تقریباً مانند واکنش مرحوم آیت الله خمینی به این شعار است. چند روز قبل حضرت آقای خامنه ای واکنشی نشان داد به طرح شدن تعبیر «انتخابات آزاد»، و مرحوم آیت الله خمینی هم سال 1362 فرمود: «صحبت انتخابات همچو که نزدیک شد شروع کردند به اینکه این انتخابات آزاد نیست.»

***

            مؤلف کتاب حدیث بیداری:

            «عده‏اى نیز به سرعت از مواضع رهبرى قیام فاصله گرفتند و به جاى مبارزه با سیاستهاى مداخله‏جویانه و استعمارى امریکا در ایران و مخالفت با اساس نظام سلطنت و رژیم شاه به عنوان عامل تسلط بیگانه، به مسائل فرعى و شعارهایى همچون «انتخابات آزاد» و «اجراى‏ قانون اساسى سلطنتى» روى آوردند.»

            مرحوم آیت الله خمینی، 5 مرداد 1357:

            «لازم است گویندگان محترم و روحانیون معظم ایران شدیداً از آن احتراز کنند. و باید بدانند که خیال انتخابات آزاد با برقرار بودن قدرت شیطانى شاه امرى موهوم است و جز صحنه‏اى شیطانى براى قانونى نمایش دادن انتخابات در دنیا نیست. و تا قدرت طاغوتى شاه و دارودسته‏اش برقرار است دیگران نمى‏توانند حتى یک وکیل انتخاب کنند؛ و این جانب در موقع انتخابات کلمه خود را خواهم گفت.»

            مرحوم آیت الله خمینی، 16 مهر 1357:

            «دم از انتخابات آزاد و عمل به قانون اساسى مى‏زنند؛ زیرا تمام اینها کوشش دارند با این نغمه‏هاى شیطانى، شاه را حفظ کنند و بساط سوء استفاده را ادامه و رونق دهند، و غارتگران بین المللى را در چپاول مخازن ما کمک کنند.»

            مرحوم آیت الله خمینی، 11 آبان 1357:

            «بیدار بشوید آقایان! ملتفت باشید! خیال نکنید که ما قدم قدم مى‏خواهیم برویم؛ این غلط است. این تز غلط است. یا شاهنشاهى حالا باشد، به قانون اساسى عمل بکنید و انتخابات آزاد! اینها چیزهایى است که خود شاه تزریق مى‏کند.»

            مرحوم آیت الله خمینی، 16 آبان 1357:

            «وعده انتخابات آزاد، امرى موهوم و اصلًا انتخابات- چه آزاد و چه غیر آزاد- قانونى نیست؛ چون نه شاه قانونى است و نه دولت شاه قانونى است. پس موضوعى براى انتخابات پیدا نمى‏شود که آزاد باشد یا غیر آزاد. و ملت هر گز با او موافقت نخواهد کرد.»

            مرحوم آیت الله خمینی، 17 آبان 1357:

            «اصلًا انتخاباتْ غیر قانونى است با وجود شما! شما وجودت غیر قانونى است، انتخابات یعنى چه؟! انتخابات آزاد یعنى‏ چه؟! باید قانونى باشد، انتخابات را باید شاه- به حَسَب قانون- باید شاه امرش را بدهد؛ تو شاه نیستى! تو یاغى هستى! یک آدم یاغى تو هستى، بر خلاف قانون در این مسند نشستى.»

            مرحوم آیت الله خمینی، 30 دی 1357:

            «به نمایندگان محمد رضا پهلوى که مجلسیْن را غصباً اشغال کرده‏اند اخطار کنید که خانه ملت را خالى کنند تا نمایندگان مردم پس از پنجاه سال که ملت از حق خود محروم بود، به خانه خود بیایند. و ان شاء اللَّه همه خواهید دید که انتخابات آزاد و مجلس سالم یعنى چه. من به آنان اخطار مى‏کنم که در صورت ورود مجدد به مجلس مسئول هر گونه پیشامدى خود آنان هستند.»

            مرحوم آیت الله خمینی، 14 اسفند 1362:

            «صحبت انتخابات همچو که نزدیک شد شروع کردند به اینکه این انتخابات آزاد نیست، مردم هیچ وقت نمى‏روند پاى صندوقها، چه خواهند کرد.»

نظرات 10 + ارسال نظر
خلیل جمعه 22 دی‌ماه سال 1391 ساعت 21:14 http://tarikhroze.blogsky.com

سلام،

آزادی مقوله ای است که :

" هر کس از ظن خود، شد یار او "

سلیمان جمعه 22 دی‌ماه سال 1391 ساعت 23:16

سلام
الحق و الانصاف که مقام معظم رهبری جانشین خلف امام راحل است!
در عجبم از کسانی که با دیدن این شرایط پیف پیف می کنند و سپس رویشان را بر می گردانند و رو به همان شرایط به به می کنند!

رضا ایرانی شنبه 23 دی‌ماه سال 1391 ساعت 01:49

من 3 ساله تو کف اینم چرا فیلتر نمیشی؟!

amir شنبه 23 دی‌ماه سال 1391 ساعت 14:26 http://www.sabetq1.blogfa.com


سلامبرسیدبزرگوار.
شرایط زمان سید روح الله خمینی با شرایط فعلی تفاوتهائی دارد.
مثلا انچه سید روح الله خمینی اورده اند درپاسخ گروه ها وگروهک های مختلفی بوده است که در ان زمان علاقه ای به جمهوری اسلامی وانقلاب اسلامی نداشته اند که شما خود می دناید.
واما ترحال حاضر انچه گفته می شود در جواب افرادی است که وابسته به همین نظام هستند واین حرکات درمقابل کمونیست ها و فدائیان و مجاهدین ضدخلق نیست بلکه درمقابل افرادی مثل جناب رفسنجانی است که ازبنیانگدازان انقلاب بود ه است و اقای احمدی نزاد که رهبر خودشان نظر ایشان را به نظیرخودا نزدیک می دانستند و امروز هم بااستیضاح ایشان مخالفت کرده اند ..
لکن یک نکته هم این است که درهمین انتخاباتها نمونه هائی ازاعراضات افرادوابسته به نظام هم دید ه شده است ..مثلا در دوره اول انتخابات ریاست جمهوری . جناب رفسنجانی به انتخابات ان دوره که بنی صدر اانتخاب شده اند داشتند ..
من تلاش کردم که سابقه ان راهم پیداکنم که هنوز موفق نشده ام واعتراض هم این بوده است که درانتخابات فقظط 6 میلیون نفر شرکت کرده ابودند که اراء اقای بنی صدر 11 میلیون اعلام شد ..
این ان چیزی بود که جناب رفنسنجانی ادعا داشته اند و این موضوع راهم به اطلاع سیدروح الله خمینی رسانده اند شاید در بایگانی روزنامه جمهوری اسلامی ویا درکتابهای عبور ازبحران وجود داشتیه باشد..
موفق باشید .

ستاریان شنبه 23 دی‌ماه سال 1391 ساعت 22:39 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام
امروز بسیار تلاش می کنند که بگویند امروز ادامه ی دیروز است. اما اصلاح طلبها و خط امامی ها درست بر سر همین جمله است که نزاع و دعوا دارند! و نوشته های شما در راستای منویات جریان حاکم است!

خراسانی شنبه 23 دی‌ماه سال 1391 ساعت 23:29 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام.
همین که کلمه آزاد به انتخابات اضافه می شود، معلوم است که یک جای کار می لنگد و انتخابات، انتخابات نیست.

رضا ایرانی یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391 ساعت 00:02

سلام برادر.یه سوال شخصی داشتم.بنده حدودا یک سالی هست که با شما از طریق سید عباس سید محمدی عزیز آشنا شدم.نظر شما در خصوص مهندسی آرا در سال 84 به سود احمدی نژاد چیست؟چون دیدم آقای مسعود بهنود در وبلاگ خود احمدی نژاد را محصول برنامه ریزی سپاه و بسیج دانسته اند؟ با توجه به اینکه دولت اصلاح طلب آقای خاتمی برگزارکننده انتخابات بود این مسئله را تچه حد واقعی ارزیابی میکنید؟

سلمان محمدی یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:50 http://salmanmohammadi2.blogsky.com

سلام. چه جالب! الان هم کسانی که انتخابات را تحریم میکنند، خط امامیِ واقعی اند .

فرزانه یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391 ساعت 14:19 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
آشفته بازاریست جمهوری یی که رمز فتنه در آن انتخابات آزاد باشد .

اصلا مگر بساط فتنه 9 دی جمع نشد ؟

افسانه یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391 ساعت 18:53 http://gtale.blogsky.com

سلام

خدایا این چه حکمتی است ؟!:
اونی که به پروازه نشسته آرام و نگاه به انتهایی زمین داره !

اونی که به دعوت نشسته به زمین و نگاه به انتهایی آسمان داره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد