بسم الله الرحمان الرحیم.
شاید گمان کنند و بگویند آقای احمد جنتی در زمان حضرت آیت الله خمینی مورد توجه و مورد اعتماد و مورد محبت حضرت آیت الله خمینی نبوده و اقتدار ایشان از دوران رهبری ی حضرت آقای خامنه ای شروع شده است. اما این طور نیست. حضرت آیت الله خمینی در 14 فروردین 1368 (دو ماه قبل از رحلت آیت الله خمینی) آقای احمد جنتی را به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب کرد و در حکم آقای احمد جنتی خطاب به ایشان نوشت:
«ان شاء اللَّه در محدودۀ توانتان نقاط کور و مجهول را براى مردم شریف ایران و جهان اسلام باز و روشن نمایید؛ و چهارچوب اسلام ناب محمدى، که ترسیم قهر و خشم و کینۀ مقدس و انقلابى علیه سرمایه دارى غرب و کمونیسم متجاوز شرق است، و نیز راه مبارزه علیه ریا و حیله و خدعه را به مردم و بخصوص جوانان سلحشورمان نشان دهید.»
پایان نقل بیانات حضرت آیت الله خمینی.
در آنچه نقل کردم، حضرت آیت الله خمینی، اسلام ناب محمدی را ترسیم کننده ی کینه ی مقدس علیه غرب سرمایه داری و شرق کمونیستی معرفی کرده است.
حضرت آیت الله خمینی در فرمایشی دیگر، گفته است (دوم آذر 1367):
«در نهاد و سرشت امریکا و شوروى کینه و دشمنى با اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- موج مىزند.»
پایان نقل بیانات حضرت آیت الله خمینی.
با کنار هم قرار دادن دو فرمایش آیت الله خمینی، از دید ایشان، هم از طرف آمریکا و شوروی کینه ی شدید به اسلام ناب محمدی وجود دارد، و هم از طرف اسلام ناب محمدی کینه به غرب سرمایه داری و شرق کمونیستی وجود دارد. البته کینه ی اسلام ناب محمدی به غرب سرمایه داری و شرق کمونیستی، به تعبیر حضرت آیت الله خمینی، «کینه ی مقدس» است.
بیماری مقدس
سلام و درود.
حالا باز می گویند این احمد جنتی آن احمد جنتی نبوده و آ« آمریکا با این آمریکا فرق دار! یا امام راحل منظورش آن بوده و این نبوده و الان در راستای منویات حاکمیت می شود و .... .
ای آقا!
تعصب ، تعصب است. اسمها عوض شده یکی ذوب در خ اول دیگری در خ دوم.
از لحاظ سیاسی هیچ تفاوتی ندارند.
سلام.
مگر تولی و تبری چیزی غیر از همین مرزبندی است؟
سلام
آیا این یادداشت میخواهد خطای آقای جنتی را به امام خمینی تسری بدهد یا تقارنی بین رفتار این و آن نشان دهد.
یا اینکه میخواهید رفتار آقای جنتی را عمل به سفارشهای آیتالله خمینی معرفی کند؟
باید توجه داشت که ادبیات دوران انقلاب ادبیات خاصی بوده است و اگر کسی بخواهد آن ادبیات دوران انقلاب و تاسیس نظام را امروز به کار گیرد، معلوم است که توجه به گذر زمان و موقعیت آن روز و این روز و تفاوت سطح فرهنگی امروز و دیروز کشور ندارد.
ظاهرا یک مشکل هم همین است که جوانانی آن کلمات را میخوانند و در اطراف خود به دنبال کسی میگردند که بتوانند با وی برخورد قهرآمیز کنند و کینهی مقدس انقلابیشان را به وی نشان دهند تا به تصور خود به وصایای امام خمینی عمل کرده باشند.
سلام علیکم.
اجازه می خواهم ذیل نظرت نظر بدهم، و آن را از طریق کامنت خصوصی به شما اطلاع می دهم:
طبق فهم من، «گفتار سیاسیون دوران انقلاب»، یعنی گفتار سیاسیون ایران از حدود 22 بهمن 1357 خود الان، تا خود زمان ما.
گفتار سیاسیون انقلابی ی ایران، چیزی نبوده که تا سال 1367 و 1368، شاخصهای انقلابی اش بارز باشد («شاخصهای انقلابی» هم ظاهراً یعنی تهاجمی بودن و حمله کننده بودن و ...)، یک کلماتی را بطلبد، و سپس کلمات دیگری بطلبد.
از نوشته های اخیر وبلاگ شما، استنباط من این است، شما گمان می کنی گفتار پیران و کهنسالان و باتجربگان نظام ایران قاعدتاً باید مؤدبانه باشد و ملایم باشد و انسان دوستانه باشد، و این جور چیزها. خب البته اگر چنین می بود، بسیار خوب می بود. اما طبق فهم من، چنین نبوده و چنین نیست.
شما آیا نمی بینی واکنش به تعبیر «انتخابات آزاد»، در سال 1362 و در سال 1391، تقریباً یکسان است؟
شما آیا نمی بینی متحجر و منافق و ضد انقلاب و فتنه گر و بی بصیرت و ... نامیدن منتقدان، فرق نکرده که سال 1361 باشد یا سال 1391 باشد؟
شما آیا نمی بینی همین آقای رفسنجانی، سالها قبل تعابیری خشنتر از تعابیر فعلی ی آقای جنتی را به کار می برد؟
پیر و جوان ندارد برادر عزیز! احمدی نژاد نسبت به جنتی، «جوان» است. اما می گوید «یک عده خس و خاشاک». می گوید مقامات فلان کشورها داشتند فالوده می خوردند ... . پیر و جوان ندارد برادر عزیز!
شما ببین آقای خمینی در سن 87 سالگی تعبیر «کینه ی مقدس و انقلابی» به کار برده است. شما با گفتن این که
«باید توجه داشت که ادبیات دوران انقلاب ادبیات خاصی بوده است»
شاید می خواهی به کار رفتن تعبیر «کینه ی مقدس و انقلابی» را توجیه کنی، که چه بسا آن زمان این تعابیر عادی بوده. از طرفی نگران هستی جوانان با خواندن این کلمات آقای خمینی، اقدام نکنند و «کینه ی مقدس و انقلابی»ی خود را به این و آن نثار نکنند.
به نظر من:
پیر و جوان چندان مطرح نیست. کسی که موافق مفهوم «کینه ی مقدس و انقلابی» نباشد، چه جوان باشد چه پیر باشد، به هر حال موافق چنین مفهومی نیست. و اگر موافق این مفهوم باشد، چه برادر بیست ساله ی من باشد و چه یک آقای 86 ساله باشد، در هر دو حالت سعی می کند پیرو دیدگاه آقای خمینی باشد: کینه ی مقدس و انقلابی.
ببخشید. زیاد حرف زدم.
سلام
عتاب امام به شورای نگهبان در مورد مجلس سوم را هم باید دید! همان وقت که همین آقای جنتی همین می خواست بکند که فعلا می کند!
البته اگر پارازیت اجازه دهد و این ناله ی مور به سلیمان هم برسد!