«بصیرت» و «فتنه»

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            این جمله از کیست: «ان شاء اللَّه ملت عزیز ما با بصیرت و هوشیارى جواب همۀ فتنه ‏ها را خواهد داد.»

            الف) مقام معظم رهبری حضرت آقای خامنه ای

            ب) دکتر محمود احمدی نژاد

            پ) آقای رفسنجانی

            ت) آقای احمد جنتی

            ث) آقای سیداحمد خاتمی

            ج) آقای سیداحمد علم الهدی

            چ) آقای صدیقی

            ح) سردار محمدعلی جعفری فرمانده ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

            جواب: هیچ کدام از گزینه های فوق جواب درست این سؤال نیست، و جمله از امام خمینی است.

            امام خمینی، 29 تیر 1367: «ان شاء اللَّه ملت عزیز ما با بصیرت و هوشیارى جواب همۀ فتنه ‏ها را خواهد داد.»

***

            طبق فهم من، گفتار و نوشتار سیاسیون ارشد جمهوری ی اسلامی ی ایران، از الگوی تقریباً یکسان و منطق و تفکر تقریباً یکسان پیروی کرده و پیروی می کند. حضرت آقای خامنه ای، در امور مختلف سیاسی و اجتماعی و داخلی و خارجی، تقریباً همان را می فرماید که حضرت آیت الله خمینی می گفت. آقای احمد جنتی الان چیزی را می گوید که آقای رفسنجانی ده سال قبل و بیست سال قبل و سی سال قبل، تقریباً همان را می گفت. واکنش دکتر علی لاریجانی در برابر اعتراضات سیاسی، تقریباً همان رفتار است که شیخ مهدی کروبی وقتی رئیس مجلس بود انجام می داد. اما:

            اما قسمتهایی از جنبش سبز، که یک دوگانه ساخته اند به صورت «دوران طلائی ی حضرت امام» و «دوران غیر طلائی ی بعد از حضرت امام»، اینها عمده ی اعلامیه هاشان و اطلاعیه هاشان و کنشها و واکنشهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعیشان بعد از انتخابات 1388 ، شده است سرکوب کردن گفتار و رفتار آقای خامنه ای و مطرح کردن گفتار و رفتار مرحوم آقای خمینی.

            آن قسمت از جنبش سبز که منتقد شدید اوضاع فعلی است، و مرید سرسخت حضرت آیت الله خمینی است، اگر ببینند آقای خامنه ای تعبیر «کینه ی مقدس و انقلابی» را به کار برده، احتمالاً «توفان فیسبوکی» و توفانهای دیگر راه می اندازند، که رهبر نظام با این تعبیرش مانع گسترش سیاست خارجی می شود. اما همین افراد، اگر تعبیر «کینه ی مقدس و انقلابی» را در بیانات حضرت آیت الله خمینی ببینند، شروع می کنند یک معنای صحیح و دو معنای صحیح و صد معنای صحیح استخراج می کنند از تعبیر «کینه ی مقدس و انقلابی» در بیانات حضرت آیت الله خمینی.

            اگر آقای خامنه ای به آقای محمد یزدی بگوید «از افراد متدین مورد وثوق و درد آشناى اسلام و انقلاب‏»، هزار انتقاد و اَه اَه به زبان می آورند، اما اگر آقای خمینی در سال 1367 به آقای شیخ محمد یزدی بگوید «از افراد متدین مورد وثوق و درد آشناى اسلام و انقلاب‏»، مریدان حضرت آیت الله خمینی پس از یک شوک که در آنها ایجاد می شود، شروع می کنند به گفتن سخنانی برای کم ارزش نشان دادن این تعبیر بسیار والا که از طرف آقای خمینی در مورد شیخ محمد یزدی به کار رفته است.

            طبق فهم من، دوگانه ی «دوران طلائی ی حضرت امام» و «دوران غیر طلائی ی بعد از حضرت امام»، دوگانه ای ساختگی است. و حتا اگر واقعی باشد، من معیار اصلی برای اظهار نظر کردن درباره ی موضوعات سیاسی و اجتماعی و ... را «حق» و «عدل» می دانم.

            عُلما و مراجع تقلیدی هستند که از پنج کلمه ی شان، چهار کلمه ی شان «حضرت امام» است. عُلما و مراجع تقلیدی هم هستند که از پنج کلمه ی شان، چهار کلمه ی شان «مقام معظم رهبری» است. وبلاگ نویسها و فیسبوک نویسهایی هستند که از پنج کلمه ی شان، چهار کلمه ی شان «حضرت امام» است. وبلاگ نویسها و فیسبوک نویسهایی هم هستند که از پنج کلمه ی شان، چهار کلمه ی شان «مقام معظم رهبری» و «ولایت» و «ولایتمداری» است.

            به کجا خواهد رسید جامعه ی ما؟

نظرات 18 + ارسال نظر
سلیمان سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1391 ساعت 17:08

سید جان چرا اینقدر پارازیت میندازی؟!
بذار گوش جان بسپاریم به دفاعیات (توجیهات؟)

حالا یک عده علما و مراجع هم بگویند حضرت امام. اینکه دلیل نمی شود امام بد باشد! از آنطرف هم کلی از مراجع و علما از شریعتمداری گرفته تا شیرازی و منتظری همه کله پا شدند!
کینه توزی هم بنا به جو انقلاب درست بوده ولی الان بنا بر جو کنونی درست نیست.
قبح اعمال ممکن بنا بر مصالحی تبدیل به حسن شود و حسن تبدیل به قبح!
مگر اوجب واجبات را فراموش کرده ای؟!

ستاریان سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1391 ساعت 19:40 http://mostafasatarean.blogsky.com/

آرى، دیروز روز امتحان الهى بود که گذشت. و فردا امتحان دیگرى است که پیش مى ‏آید. و همه ما نیز روز محاسبه بزرگترى را در پیش رو داریم. آنهایى که در این چند سالِ مبارزه و جنگ به هر دلیلى از اداى این تکلیف بزرگ طفره رفتند و خودشان و جان و مال و فرزندانشان و دیگران را از آتش حادثه دور کرده ‏اند مطمئن باشند که از معامله با خدا طفره رفته‏ اند، و خسارت و زیان و ضرر بزرگى کرده ‏اند که حسرت آن را در روز واپسین و در محاسبه حق خواهند کشید. که من مجدداً به همه مردم و مسئولین عرض مى ‏کنم که حساب اینگونه افراد را از حساب مجاهدان در راه خدا جدا سازند؛ و نگذارند این مدعیان بى‏ هنر امروز و قاعدین کوته نظر دیروز به صحنه‏ ها برگردند ..

خراسانی چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391 ساعت 00:20 http://cheshmejoo.blogfa.com/

وقتی ذوب در حب خمینی حقیقت داشته باشد، قطعا" ذوب در کینه خمینی هم واقعیت دارد.

مریم رضایی چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391 ساعت 08:07

اشکال اساسی این است که اینان و انان، اقای خمینی را ملاک حق و عدالت گرفته اند، یا براستی یا از سر منفعت طلبی. و ادامه ی سیره ی ایشان را سیر راه حق می دانند حتی ادامه ی اشتباها تشانرا.

فرزانه چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391 ساعت 08:23 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
من با تحلیل شما موافقم در بدنه حاکمیت تغییر اساسی روی نداده است . ولی در سالهای ابتدایی انقلاب به دلیل کاریزمای رهبر اعتمادی سیاسی به ایشان وجود داشت و مردم روی همین اعتماد طلب مسئولیت و پاسخگویی نمی کردند از مقامات ...ولی در سالهای بعد تر مردم بیشتر متوجه حقوق شهروندی خودشان شده اند و از مسئولان و کارگزاران انتظار پاسخگویی دارند.

می شود گفت تغییرات در متن جامعه بیشتر از متن حاکمان بوده است .

و واقعا حیف است این بحث و تحلیل به نزاع بین ذوب در خمینی ها و ذوب در کینه خمینی ها تقلیل یابد .

مسعود چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391 ساعت 16:05

اعتقاد دارم به غیر از معصومین همه آغشته به خطا و اشتباهند و غیر معصومین میبایست فروتنانه تر سخن بگویند و کردارشان بایست از خشوع بیشتری برخوردار باشد و اولی تر به این نگره علما و مراجع شیعه اند...
الف- دکتر سروش ذکرکرده اند که پس از سخنی با مرحوم علامه طباطبائی در باب نظرات ملاصدرا علامه فرمودند که ما ملاصدرا را فقط یک آخوند چیز فهم میدانیم همین و بس.
ب- مرحوم علامه پس از نگارش المیزان و یک نگاهی به نوشته شان کردند خودشان حداقل 300 اشتباه پیدا کرده اند و بعد مینویسند تازه متوجه شدم بین معصوم و غیر معصوم چه تفاوتهایی است.
........

الهه چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391 ساعت 19:05

سلام -
ما ایرانیان حافظه ی تاریخی نداریم. این بی تاریخ بودن و نداشتن حافظه ی تاریخی جامعه هنوز هم در متن حکومت -که سود و زیان خودش را و جهت خود را می فهمد- خود جامعه ترکتاری می کند. این است که فردی چون میرحسین موسوی که خود از کسانی بوده که در زمان زمامداری اش از جسد پیر و جوان مملکت در "خاوران" ها گور دست جمعی می ساختند و خود شاهد کشت و کشتارهای فجیع دهه ی 60 بوده و از دامن الودگان این حکومت است ، در نقش قهرمان ملی به رهبر جنبش های مردمی تبدیل می شود و !!!!!
شاد باشید

امید پنج‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1391 ساعت 06:16

به نظر من "تحلیل" دارند برای این اقداماتشان سید . برای همه این طوفان فیسبوکی راه انداختنشان . اینکه "حق" و "باطل" چیست برای استراتژیست های جنبش سبز (که به عقیده من , به دلایل جداگانه ای بسیاز خام دست و ابله و زبون هستند ) مهم نیست . مسئله برایشان "کارکرد" است. میخواهند "نفرت" برانگیزند ... و می پرسند : چه فایده ای دارد که به حال دیکتاتور مرده نفرت برانگیخته شود ؟ بگذار نفرت مردم را متمرکز بر شخص فعلی کنیم , شاید از آن آبی گرم شود .

از طرف دیگر می گویند : طرفداران دیکتاتور مرده از طرفداران دیکتاتور فعلی بیش تر هستند , پس با زیر سوال بردن قبلی دچار ریزش بیشتری خواهیم شد . به علاوه شاید بتوان گروهی از کسانی که به هر دو ارادت دارند را با بزرگ کردن اولی و کوچک کردن دومی , به راه صواب آورد .

خلاصه به نظر من منطق پشت کارها و جرف هایشان این است . هرچند که این استدلالات پراگماتیستی هم دفاع کردن از حرف دیکتاتور درگذشته را توجیه نمی کند ! ...

فاضل جمعه 29 دی‌ماه سال 1391 ساعت 12:55 http://www.aknun.blogsky.com/

سلام
متاسفانه مقامات حکومتمان شده اند سقف اندیشه. و همه باید در ذیل نظر آن‌ها حرفی بزنند و جز آن مستوجب عقاب می‌شوند. من نمی‌دانم آیا در تاریخ ایران چنین وضعیتی سابقه داشته است یا خیر.

نورالهی جمعه 29 دی‌ماه سال 1391 ساعت 16:37 http://denkenserfahrung.blogfa.com

رادر ارجمند
سلام
جملۀ نغزی گفته اید:
من معیار اصلی برای اظهار نظر کردن درباره ی موضوعات سیاسی و اجتماعی و ... را «حق» و «عدل» می دانم.

سلامت باشید

نورالهی جمعه 29 دی‌ماه سال 1391 ساعت 16:37 http://denkenserfahrung.blogfa.com

رادر=برادر
شرمنده

پاینده باد ایران شنبه 30 دی‌ماه سال 1391 ساعت 16:03 http://rezanouhi.persianblog.ir

جناب آقای محمدی

بازخوانی تاریخی مستند و مفیدی بود،لیکن به نظر من قیاس باید با در نظر گرفتن شرایط روز و زمان صورت گیرد.

بازهم خدمت می رسم

پیروز باشید

فرزانه شنبه 30 دی‌ماه سال 1391 ساعت 19:14 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
من که نظرم را با قید انگار گفته ام اما "همه " هم بیراه نیست .

اتفاقا کلمه الا بختکی را برای همین آوردم دقیقا به همین دلیل که این کلمات مدرنیته و پست مدرنیته و حتی سنت برایمان معنای دقیقی ندارد.

و دیگر اینکه مدرن شدن و پست مدرن شدن مظاهر دیگری هم غیر از همین تعقل و تدبر و گفت و گو و خاموش نماندن دارد.
خصوصاً در این ایام پیشا خردادی ! که همه خواهان تعامل و گفت و گو و آزادی بیان و کرسی و مناظره و بحث و نظر مردم و حق مردم و دموکراسی و انتخابات آزادند. عده ای هم به نسبی بودن همه چیز و ائتلاف با همه کس رسیده اند در این میان .
مستندات می گویند گویا همه این مفاهیم از مبانی دنیای مدرنند .

نمی توان با دو پا درون سنت ایستاد و هوای مدرنیته داشت . این است که گفتم همه ندانسته مدرن شده ایم !


خلیل سه‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 18:23 http://tarikhroze.blogsky.com

سلام،

با نظر فرزانه موافقم.

مجید پنج‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:27 http://divoon.blogfa.com

سلام جان برادر
سید جان
یه سر بزن به ما ببین، نظرت راجع به این موضوع که نوشتم چیه؟
البته توضیح واضحات، شاید دوستانی بودن که بهتر از من جوابیه دادن اونجا و دلیل حذف اونا باشن، اما بازم موضوع جالبه واسم.

مهدی نادری نژاد پنج‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 20:28 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
معتقدم مفهوم ولایت فقیه بین نخبگان و مردم در شرایط فعلی بسیار شاخدار و حتی غریب است. و کسانی در این مفهوم سازی شاخدار مقصرند که خود مفهوم ولایت را خوب و منطقی نفهمیدند. چرا که معتقدم اگر ولایت فقیه خوب فهمیده شود فورا آن را تصدیق خواهیم کرد.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 22:54

شکست خردیم نه امید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حمید یکشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 15:37

درود برشما
بر همین قیاس است عبارات ضدعقلانى چون
فصل الخطاب بودن!!! آنهم در حیطه سیاست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد