درویشان ...

بسم الله الرحمان الرحیم.

قرار است امشب ساعت هشت شب، دکتر سیدمصطفی آزمایش و بهروز سرشار و یک مهمان دیگر، در برنامه ی «لبخند + درود بر شما از واشنگتن تا تهران» شرکت کنند، و موضوع برنامه، مقابله ی حکومت ایران با صوفیان و درویشان است. می دانستم دکتر سیدمصطفی آزمایش درویش است، و دیده ام موعظه های نسبتاً خوب هم انجام می دهد. بهروز سرشار را می شناختم، در این حد که می دانستم ایشان از بنیان گذاران جودو در ایران است. اما نمی دانستم صوفی و درویش هم هست. (قاعدتاً اگر ایشان صوفی و درویش نباشد، ایشان را به این برنامه دعوت نمی کنند.)

***

من در چند ماه گذشته به طور جداگانه برای آقای دکتر سیدمصطفی آزمایش و آقای بهروز سرشار (Behrooz Sarshar) پیغام گذاشتم در فیسبوکشان. این درویشان و صوفیان عزیز، هیچ کدامشان حتا جواب سلامم را ندادند.

***

آیا جامعه ای که دچار سقوط اخلاق و مصیبت بی اخلاقی شده باشد، صوفیان و درویشانش از این مصیبت در امان هستند و رفتارهای بی اخلاقی نمی کنند؟ آیا فقط آخوندها هستند که انتقادها به تعدادی از آنها، درست است و «عالم بی عمل» هستند؟ به نظرم، نباید ساده باشیم. و البته نمی گویم آسیبها و اشکالات اعضای محترم جامعه ی روحانیت، خصوصاً در اوضاع اجتماعی و سیاسی ی کنونی ی ایران، با آسیبها و اشکالات اعضای محترم جامعه ی درویشان و صوفیان، برابر است. آن کجا! این کجا!

نظرات 6 + ارسال نظر
فرزانه چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 08:33 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام بر شما
منظورم علوم طبیعی است . علوم تجربی . زیست شناسی ، زمین شناسی ، شیمی ، فیزیک و ریاضیات
این علوم اند که فلسفه را بدنیال خود می کشاند . علوم طبیعی هم برای پیش رفتن دیگر منتظر نمی مانند فلسفه برایشان بنیادهای نظری تدارک ببیند. بلکه خود این علوم با پیشرفت های خارق العاده موضوعاتی برای فلسفه می سازند.
نقل راسل بجاست اگر تکرار کنم علوم چیزهاییست که می دانیم و فلسفه چیزهایی که نمی دانیم .

فرزانه پنج‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 08:29 http://www.elhrad.blogsky.com

بله جناب سید محمدی
یک مثال برایتان می زنم که شگفت زده تر شوید. در همان علم زمین شناسی دانشمندی بنام چارلز لایل در قرن نوزدهم کتابی به اسم اصول زمین شناسی نوشت . شواهد و داده هایی که او در این کتاب گرد آورده بود همسو با نظریه داروین زیست شناس بود و در واقع ایده آفرینش زمین را از دید زمین شناسی رد می کرد . این تحول مسلماً بنیان های فلسفی زمان خودش را متعین و متحول کرده است .
یا همین حالا در عصر ما مباحثی که درباره امکان شبیه سازی موجود زنده و یا دستکاری ژنوم انسانی در بیولوژی مطرح است بحث های فلسفی جدیدی را گشوده است و به بحث های فلسفی دیگری پایان داده است . از این نمونه ها فراوان است .

مهدی نادری نژاد پنج‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 17:09 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
جناب سید محمدی
ابو علی سینا در پاسخ از پرسش شاگرد خودابو عبد الله معصومی، در ماهیت عشق می نویسد:چون وجود منشاء خیر و کمالات است و هر یک از افراد ماهیت امکانیه به لحاظ فقر ذاتی و به جهت خروج از حد عدمیت و جنبه وجوب خیری، شائق و عاشق خیر و کمالات هستند، از شر و نقصان بیزارند...
********************
جناب سید محمدی واقعا کدامیک از فرقه های تصوف به قواعد و ملاک های بزرگان خود پایبند هستند.
**********************
درباره نحوه حکومت با این گروه هم معتقدم حکومت باید طبق توصیه حضرا امیر در عهدنامه مالک عمل کند.

ستاریان پنج‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 20:10 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام
صوفی و درویش لااقل تو ابیات حافظ به یک معنا بکار نرفته است و صوفی مذموم و درویش ممدوح شمرده شده.
اما دو نفر را حتا اگر درویش باشند را نباید به درویشان تعمیم دادُ هر چند ار روحانیت و درویشی فقط اسمی مانده باشد!

خلیل پنج‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 21:16 http://tarikhroze.blogsky.com

سلام،

به دل نگیر، آنها خیلی مشغولند!

رضا ایرانی جمعه 27 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 00:21

با سلام آیا ابو علی سینا به معاد اعتقاد داشته است؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد