حل موضوع نام خلیج فارس ، از طریق مراجعه به حدیث پیامبر؟

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            من ایرانی هستم، و همان طور که تهران برایم تهران است، و شیراز برایم شیراز است، خلیج فارس هم برایم خلیج فارس است. و گمان می کنم تلاشها و اقدامات حکومتیان برای تثبیت نام خلیج فارس، اگر مخاطبش ایرانیان باشند، خُب تحصیل حاصل است، و اگر مخاطبش مقامات و مردمان تعدادی از کشورهای عربی باشد، ظاهراً تلاشی ناموفق است.

            اگر اتوبان تهران ـ قم را «بزرگراه خلیج فارس» بنامند، اثری دارد بر مقامات و مردمان کشورهای عربی؟ اگر در تبلیغات روی قوطی کبریت و جاهای دیگر، در عنوان «خلیج فارس» کلمه ی «همیشه» را بیفزایند و بنویسند «خلیج همیشه فارس»، اثری بر مقامات و مردمان کشورهای عربی دارد؟ اگر مسابقات ورزشی به نام «جام خلیج فارس» برگزار کنند، اثری دارد بر مقامات و مردمان کشورهای خلیج فارس؟

            و آخرین کوشش و پژوهش، این که در کتابی با عنوان مسند ابی یعلی الموصلی البغدادی، یافته اند که پیامبر اکرم (ص) سه بار «بحر الفارس» را در کلام خود به کار برده است، و به مسلمانان کشورهای عربی گوشزد می کنند اگر پیرو پیامبر هستند پس باید «بحر الفارس» و «خلیج فارس» بگویند و بنویسند.

            من تردید دارم مسلمانان و غیر مسلمانان تعدادی از کشورهای عربی، که سالها (چند سال؟) است در کتابهای مدرسه و دانشگاه و نشریات و رسانه های رسمی و ... عنوان «خلیج عربی» را دیده اند و خوانده اند، و خود هم این عنوان را گفته اند و نوشته اند، استدلالها و مدرکهای تاریخی و جغرافیائی ی ما و استدلال بر اساس کتابی به نام مسند ابی یعلی الموصلی البغدادی، اثری بر آنها داشته باشد.

            اگر احیاناً احیاناً احیاناً احیاناً احیاناً ــ در مقام بحث عرض می کنم ــ یک یا چند حدیث در کتابهای شیعه یا سنی پیدا شود که پیامبر یا امامها خلیج فارس را طوری نام برده اند که خلاف تمایل ما است، گمان کنم ما زیر بار آن حدیث / حدیثها نمی رویم و می گوییم بحث فنی ی جغرافیایی تاریخی را با حدیث نمی شود حل کرد. به همین ترتیب، واکنش و رویکرد مقامات و مردمان تعدادی از کشورهای عربی در برابر حدیث کشف شده از کتاب مسند ابی یعلی الموصلی البغدادی، احتمالاً نپذیرفتن دلالت و دلیلیت حدیث است در بحث جغرافیایی تاریخی.

            من گمان می کنم تقریباً بیفایده است بحث و جدل کردن با مقامات و مردمان تعدادی از کشورهای عربی. گمان می کنم اگر اطلسها و کتابها و دایرت المعارفهای معتبر بین المللی مانند بریتانیکا و امریکانا و لاروس و بروکهاوس از عنوانی غیر از «خلیج فارس» استفاده کردند، آنها هستند که باید مورد اعتراض مستدلّ مقامات و استادان و پژوهشگران و مردم ایران قرار گیرند.

            به ادامه توجه کنید.

            عیناً از http://tabyin.ir/node/21104 نقل می کنم:

«14/02/1392

تأکید پیامبر اکرم بر نام خلیج فارس در احادیث اهل سنت

برای نخستین بار است که پژوهشگران ایرانی حوزه خلیج فارس برای دفاع و صیانت از این نام ارزشمند به چنین سند مهم عربی دست یافته‌ و آن را به صورت رسانه‌ای در روز ملی خلیج فارس ارایه داده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نیما صفا، کارشناس حقوق و پژوهشگر هرمزگانی پس از دو سال تحقیق و پژوهش در باب اسناد عربی اهل سنت حدیثی از پیامبر اکرم(ص) را پیدا کرده که در آن، پیامبر سه بار نام خلیج پارس را بر زبان آورده است.

وی با تحقیقات منسجم خود درباره کتب عربی اهل سنت و با رایزنی‌های درازمدت خود با مراجع اهل سنت جنوب کشور به چنین سند مهمی دست پیدا کرده است. این حدیث از کتابی با عنوان «مسند ابی یعلی الموصلی البغدادی»، تألیف احمد بن علی بن المسنی التمیمی توسط انتشارات دارالثقافة العربیة در سال 1412 هجری قمری در دمشق به چاپ رسیده است.

نویسنده این کتاب که از بزرگان علم حدیث نزد اهل سنت می‌باشد، در بین سال‌های 210 تا 308 هجری قمری زندگی می‌کرده است، در این کتاب و در صفحه 119 و 120، جزء چهارم شماره 2164 ، حدیثی را به نقل از جابر ابن عبدالله انصاری از پیامبر اکرم(ص) آورده است که پیامبر در طول حدیث نام «بحر فارس» را گفته‌اند. در این حدیث پیامبر اکرم‌(ص) در جمع اصحابشان درباره دجال فرموده‌اند: «و طیبه المدینة ما باب من ابوابها الا ملکه مثلة سیفه یمنعه و بمکة مثل الذلک؛ ثم قال فی بحر فارس ما هو فی بحر الروم، ما هو ثلاثه، ثم ضرب بکفه الیمنا علی الیسری ثلاثه».

ترجمه فارسی حدیث چنین است؛ «هیچ دروازه‌ای در مدینه نیست مگر اینکه فرشته‌ای با شمشیرهای بیرون آورده شده از ورود دجال ممانعت کند، و مکه هم همینطور و در ادامه می‌فرمایند: دجال در بحر فارس و دریای روم که همان دریای مدیترانه امروزی است وجود ندارد و سه مرتبه این را تکرار می‌کنند و سپس سه مرتبه کف داست راست خود را به کف دست چپ خود می‌زنند». در پایان هم درجه حدیث مشخص شده که نوشته شده رجاله، رجال الصحیح به این معنا که نقل کننده حدیث صحیح است. در ذیل صفحه ی 120 نیز به صحیح بودن این حدیث اشاره شده است.

دفاع از تاریخ و تمدن کشور وظیفه هر ایرانی

نیما صفا، کارشناس ارشد حقوق و پژوهشگر هرمزگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با بیان اینکه خود را ایرانی می‌داند و وظیفه هر ایرانی است که قدمی برای پیشرفت مملکت و اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران بردارد، به این تحقیق ارزشمند خود اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس عزیزانی جلوی توپ و تانک رفتند و با نثار جان خود از میهن دفاع کردند و امروز وظیفه نسل جوان است که با اندیشه و پژوهش خود و به هر نوعی که شده، از تاریخ و تمدن کشورشان دفاع کنند.

وی افزود:‌ دو سال است که با توجه به عرق ملی و علاقه شخصی که دارم تحقیقات وسیعی نسبت به کتب چاپ شده در کشورهای عرب زبان انجام داده و نام بحر فارس را جمع‌آوری کرده‌ام تا در دسترس عموم قرار دهم. در بین تحقیقاتی که می‌کردم به کتابی حدیثی از اهل سنت برخوردم و در نهایت توانستم در آن کتاب حدیثی را پیدا کنم که در آن پیامبر اکرم (ص) از نام «بحر فارس» برای «خلیج فارس» استفاده کرده‌اند.

ضرورت تمکین و اقرار به حدیث شریف پیامبر اکرم

این پژوهشگر هرمزگانی ادامه داد: با انتشار این حدیث معتبر در تلاش بودم تا به اکثریت عرب‌زبان‌ها و اهل سنت که نام خلیج فارس را تحریف می‌کنند به غیر از عرب‌زبان‌ها و اهل سنت ایران که میهن‌دوست هستند، این نکته را متذکر شوم که اگر خود را تابع حضرت رسول اکرم(ص) می‌دانند و دم از دوستی و ایمان به آن حضرت می‌زنند، دو راه بیشتر ندارند، یا به این حدیث شریف تمکین و حقانیت آن را اقرار کنند و یا خود را از ایمان و دوستی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خالی بدانند.

وی اهمیت پژوهش خود را به سبب اینکه در طول چند دهه دفاع از نام خلیج فارس، چنین سند معتبری که نام «بحر پارس» در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آورده شده باشد، بی‌نظیر دانست و گفت: از این حدیث شریف برای نخستین بار در جشنواره روز ملی خلیج فارس در بندرعباس رونمایی شد و طی آن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر و تشکری که نسبت به تحقیقاتم انجام دادند، بر رسانه‌ای شدن این موضوع تأکید کردند.

صفا اظهار کرد: در ذیل صفحه 120 کتاب با اشاره به راویان این حدیث شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: حدثنا ابوهشام الرفاعی، حدثنا محمد بن فضیل، حدثنا الولید بن جمیع، عن ابی سلمه بن عبدالرحمن، عن جابر بن عبدالله انصاری؛‌ این حدیث صحیح است با این جمله که رجاله، رجال الصحیح بوده و حسین صلیم اسد استاد امام نسائی از بزرگان اهل سنت، تصحیح آن را برعهده داشته است.

کسب اعتبار هدف تحریف‌کنندگان نام خلیج فارس

وی در بخش دیگری از سخنان خود هدف دشمنان را از تغییر نام خلیج فارس، کسب اعتبار برای خود دانست و تأکید کرد: کشورهای عربی که هیچگونه سابقه تمدنی ندارند به دنبال کسب اعتبار برای خود هستند، از این‌رو نام شعرا، نویسندگان و تمدن چند هزار ساله ایران را به سرقت می‌برند؛ البته خودشان کاره‌ای نیستند و پشت صحنه را استعمارگرانی هدایت می‌کنند که اهداف بلند مدت دارند.

این پژوهشگر 26 ساله بندرعباسی ادامه داد: اگرچه این موضوع، حدود 60 سال پیش از سوی عبدالناصر رییس جمهور معدوم مصر شروع شد و تاکنون مدعیان نژادپرست عربی با صرف درآمدهای کلان نفتی و در اختیار داشتن مطبوعات منطقه و فرامنطقه، ادعای مالکیت نام خلیج فارس را داشته‌اند، اما نباید از خط‌دهی انگلیس و آمریکا غافل شد و تلاشی که اینان در پس پرده انجام می‌دهند را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه حدیث شریف پیامبر اکرم سندی معتبر است که باید بیش از یک میلیارد مسلمان اهل سنت به آن تمکین و اصالت آن را قبول داشته باشند و در صورت عدم تمکین، حداقل جواب دهند پیرو کدام طریق هستند، خواستار شد: با تحقیقات وسیع از اسنادی که متعلق به اهل سنت است و در کشورهای عرب‌زبان به چاپ رسیده، حقانیت خلیج فارس را ثابت کنیم.»

نظرات 4 + ارسال نظر
قاسمفام سه‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 20:57 http://ghasemfam.blogsky.com/

سلام
اجازه دهید مطلب‌تان بعد از ثبت این نظر بخوانم:
نوشته اید:
سلام علیکم.
از اخبار و تکذیب اخبار خبری ندارم.
اما این که بدن تعدادی از مؤمنان و صالحان بعد از دهها و صدها سال سالم مانده، تحقیقاً امری درست است، چه در عالَم اسلام و چه در عالَم مسیحیت.
یعنی این که بدن فلان یار خاص حضرت علی، بعد از صدها سال سالم مانده، این «جعل کردن» کرامت و «تراشیدن» کرامت نیست. ربط خاص هم احتمالاً به شیعه و سنی ندارد. سالم ماندن بدن تعدادی از صالحان و مؤمنان، کرامت و فضیلتی است که ممکن است در مورد شیعه و سنی و مسیحی و یهودی و ... اتفاق افتد.

++++++++++++++
نظر من:

سلام

* مساله این است که بالاخره سالم مانده یا نمانده. به نظر شما اگر بدن سالمی در آن قبر بود، آن افرادی که قبر را تخریب کردند، اگر عنادی هم داشتند، می‌آمدند با ژست فاتحانه عکس بگیرند و آن را در وب پخش کنند؟

* حضرت علی در بخشی از خطبه 83 می‌فرمایند: عِبادٌ مَخْلُوقُونَ اقْتِداراً، ومَرْبُوبُونَ اقْتِساراً، ومَقْبُوضُونَ احْتِضاراً، وَمُضَمَّنُونَ أَجْداثاً، وکائِنُونَ رُفاتاً، ومَبْعُوثُونَ أَفْراداً ....
بندگانی که با دست قدرتمند خدا آفریده شدند و بی اراده خویش پدید آمده، پرورش یافتند، سپس در گهواره گور آرمیده متلاشی می گردند و روزی به تنهایی سر از قبر بر می‌آورند(ترجمه دشتی)

انسانها بندگانى هستند که با قدرت خداوندى پا به عرصه هستى نهاده و تحت اشراف ربوبى قرار گرفته‏اند ، در حالیکه فرشتگان موکّل بر عبور مردم از پل مرگ در بالین آنان حاضر خواهند گشت ، ارواحشان گرفته مى‏شود و در درون گورها قرار گرفته و میپوسند و تنها سر از خاک بر مى‏آورند (ترجمه جعفری)
.... او را در سرزمین مردگان می‌گذارند و در تنگنای قبر تنها خواهد ماند. حشرات درون زمین، پوستش را می‌شکافند و خشت و خاک گور بدن او را می پوساند. تند بادهای سخت، آثار او را نابود می کند و گذشت شب و روز نشانه ها یاو را از میان بر می دارد. بدن ها پس از آن همه طراوت متلاش می‌گردند و استخوان ها بعد ا زآن همه سختی و مقاومت پوسیده می شوند....

---------
واقعیت مرگ و نابودی جسم یک قانون کلی است که ما همه آن را می‌شناسیم.
تصور می‌کنم ادامه حیات افراد در آثار معنوی است که در دنیای ما به یادگار می‌گذارند. به قول حافظ:هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق/ ثبت است بر جریده عالم دوام ما

مهرگان سه‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 23:17

شاید اگر روی کالاهایی که به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر میشوند گریزی به کربلا زده شود بی تاثیر نباشد!
همین حدیث را هم بنویسند روی پکیج های ارسالی!!!

خلیل چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 00:57 http://tarikhroz3.blogsky.com

سلام،

اگر برای ما آب ندارد، برای محقق نان که دارد!


نیما صفا شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 12:20

از توجهتان به پژوهش حدیثی در زمینه نام خلیج فارس سپاسگزارم.
نیما صفا -محقق و پژوهشگر هرمزگانی-بندرعباس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد