ارتباط بین دموکراسی و «آگاهی از مواضع و اعتقادات مردم»

                  بسم الله الرحمان الرحیم.

            دو سه روز قبل در خیابان آزادی نزدیک صنعتی ی دانشگاه شریف جلوی شهرداری ی منطقه ی نه یک عکس و نوشته دیدم که وسط خیابان نصب کرده بودند. این طور بود:

جوانی فراتر از زمان

[عکس]

شهید دکتر

سیّدعبدالحمید دیالمه

آنچه که ما از ابتدای انقلاب فاقد آن بودیم

و چوب آن را می خوریم، این است که

افراد را درست نمی شناختیم

و آگاهی از مواضع آنان نداشتیم.

سازمان بسیج مستضعفین

            پایان نقل از نوشته.

            من گمان می کنم پنهان بودن مواضع و اعتقادات افراد، و تأسف خوردن افراد دیگر که چرا از مواضع و اعتقادات آن افراد آگاهی نداشتند، عمدتاً در ایدئولوژیها و تفکرات «ضد دموکراتیک» وجود دارد. اگر حکومت و ساختار اجتماعی در حد قابل قبول دموکراتیک و آزاد باشد، و نیاز نباشد مواضع و اعتقادات و باورها و تمایلات پنهان باشد و این طور نباشد که فقط در فعالیتهای مخفی و زیرزمینی بتوان دیدگاههایی غیر از دیدگاههای رسمی و مورد پسند حکومت را ابراز کرد و تبلیغ کرد، خب چرا فرد الف مواضعش روشن و آشکار نباشد و فرد ب ناراحت باشد که نتوانسته آگاه شود از مواضع و اعتقادات فرد الف؟

            حکومت و جامعه ی غیر دموکراتیک و غیر آزاد، استعداد پنهان کردن مواضع و اعتقادات افراد را زیاد می کند. و همهنگام، حکومت غیر دموکراتیک و غیر آزاد، که خودش از عاملهای مهم روشن نبودن مواضع و اعتقادات افراد است، از طریق تفتیش عقاید و ... سعی می کند مواضع و اعتقادات را کشف و ضبط و ردیابی کند! و به افرادی هم که از جمله به دلیل غیر دموکراتیک بودن و غیر آزاد بودن حکومت، مجبور شده اند مواضع و اعتقادات خود را پنهان کنند، می گوید «...»!

نظرات 4 + ارسال نظر
خلیل پنج‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 22:50 http://tarikhroz3.blogsky.com

سلام،

درست + جامعه ی غیر دموکراتیک کارهایش را پنهانی انجام می دهد در نتیجه دروغ و تقلب بشدت رواج پیدا می کند؛ نه تنها در حاکمیت بلکه در زندگی روزمره مردم نمودی مشخص می یابد. چرا که از ترس دیگران، پنهان کاری می کند و از ترس دیگران و ملاحظات فی مابین، از نقد و روشن گویی دوری می نماید.

نحس جمعه 3 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 00:19

وای هاشمی رد شد قیمت رب برنج ماکارونی میره بالا
از بقال کوچت بپرس حالا نمیشه به یکی دیگه رای بدیم

بابایی جمعه 3 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 00:46

سلام. همینطور است که نوشته‌اید. ایدئولوژی همه را پنهان‌کار می‌کند حتی دوستان و هوادارانش را

ستاریان جمعه 3 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:32 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام
من دیالمه را به خوبی خاطرم هست و دعوتش از بنی صدر برای مناظره را هیچ وقت فراموش نمی کنم که البته بی پاسخ ماند و دیالمه هم در جریان انفجار هفت تیر دعوت به مناظره اش با انفجار بمب جواب گرفت!

اینکه تفتیش عقاید رو در نظام ایدئولوژیک منحصر بدونیم و نظامهای ایدئولوژیک رو هم غیر دمکراتیک بخوانیم چاره ی کار ما نیست. هر کجا افراط گرایان تندرو این امکان را پیدا کنند که حداقلها را هم برای مخالفین خود نپسندند و محرومیت ایجاد کنند، و در مقابل سوالات هم جواب نداشته باشند، کم کم معتقد می شوند که این تنها راه است و حتا اگر شده از راههای خشونت آمیز باید انسداد سیاسی ایجاد کرد و چون طرف مقابلشان معتقد به عقلانیت و گفت و گوست و ابزاری جز خرد و گفتمان ندارد را به فوریت از صحنه حذف می کنند.
به نظرم آفت تاریخی ما استبداد و تعامل از روی تندروی است و اینکه عادت به گفت و گو و برخوردهای دمکراتیک نداریم. از آنها که اصلا اعتقادی به دمکراسی ندارند و خود را قیم میدانند نباید انتظاری هم داشت!
رسیدن به دمکراسی پروسه ای طولانی است و راهش گفتن و گفتن و گفتن است از هر راه ممکن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد