فروش یازده هزار نسخه کتاب در سه روز. چه کتابی؟ کتاب پیامبر و دیوانه

      بسم الله الرحمان الرحیم.

            حدود یک ماه قبل در وبسایت آدینه بوک بودم. متوجه شدم قسمتی دارد که کتابهای پرفروش را معرفی می کند. گمانم حدود صد عنوان کتاب بود. اسم کتابها را دیدم. لبخند (پوزخند) زدم که «پرفروشها را ببین»، اما سریع لبخند و پوزخندم را جمع کردم و به خودم گفتم من چه کاره هستم که تعیین کنم فلان کتابها باید پرفروش باشند و چون فلان کتابها پرفروش نشده اند و بهمان کتابها پرفروش شده اند پس من باید نق نق کنم و روشنفکربازی دربیاورم.

            پرفروش شدن کتابها، در تمام دنیا، ظاهراً به عوامل مختلف بستگی دارد. اعتبار و شهرت مؤلف؛ اعتبار و شهرت مترجم؛ اعتبار و شهرت ناشر؛ جایزه برنده شدن کتاب؛ و عوامل مختلف که بسته به زمان و مکان تغییر می کند.

            ظاهراً معروف است نشر کارنامه تأکیدش بر ویرایش کتابها و صحافی ی خوب و طرح جلد زیبا و جلد زیبا و بی غلط و کم غلط بودن کتابها است، و به کمّیّت کتابهایی که منتشر می کند چندان توجه ندارد. من گمان می کنم این فقط قسمتی از ماجرا است. و در نشر کارنامه، مغز متفکر / مغزهای متفکر وجود دارد که به تولید کتابهای پرفروش (و بلکه «بسیار پرفروش») فکر می کنند. و می بینیم فکرشان هم موفق شده.

شما ناشر هستی، که دویست عنوان کتاب چاپ کرده ای، اما تقریباً هیچ کدام از کتابهایت به فروش نسبتاً خوب نرسیده، و باید انبارت را بزرگتر کنی تا کتابها را در آن بگذاری. در حالت دیگر، شما ناشر هستی، که بیست عنوان کتاب چاپ کرده ای، و تقریباً تمام کتابهایت خوب فروش می رود، و دو سه کتابت هم از کتابهای «پرفروش» و «بسیار پرفروش» است. کدام یک از این دو ناشر موفق است؟ فهرست بلندبالای «دویست کتابی»ی بنده ی ناشر، که تقریباً هیچ کتابم به فروش خوب دست نیافته، چه قدر به درد می خورد؟

            بله. من گمان می کنم خانم مهدیه مستغنی یزدی (که رسماً مدیر نشر کارنامه است) و مرحوم آقای محمد زهرائی (که ظاهراً اهالی ی فرهنگ ایشان را مدیر نشر کارنامه می نامیدند و می نامند) و احیاناً تعدادی از دیگر همکاران آنها، غیر از دقت در مراحل ویرایش و طراحی ی جلد و غلط گیری و ...، این هوش و تفکر حرفه ای را دارند که با تولید تعدادی آثار «بسیار پرفروش»، امکان و قدرت بقاء در صنعت پیچیده ی نشر کتاب را داشته باشند، و به موفقیت اقتصادی هم دست یابند. (البته رسم است که کسی از موفقیت اقتصادی ی خود حرف نمی زند.)

            با این روضه خواندنها که «من ناشر شدم چون دغدغه ی فرهنگ داشتم»، آدم به جایی نمی رسد. البته «دغدغه ی فرهنگ» اشکال ندارد. هیچ اشکال ندارد. اما در صنعت نشر، باید فوت و فنها و «رازهای» حرفه ای را هم دانست.

            به ادامه ی نوشته، که نقل خبر مرتبط با این مقاله است، توجه کنید:

طبق http://www.ibna.ir/vdccseq0.2bqxi8laa2.html  مورخ اردیبهشت 1388 (بیست و شش اردیبهشت؟):

«علیرضا اکبریان ... مدیر پشتیبانی و فروش موسسه نشر کارنامه  ... تصریح کرد: مجموعه دو جلدی «کتاب مستطاب آشپزی» پرفروش‌ترین اثر ماست که در این دوره، چاپ دوازدهم آن با بهای ۴۵۰ هزار ریال در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. وی توضیح داد: این کتاب که اثری از نجف دریابندری با کوشش فهیمه راستکار است، برترین کتاب آشپزی ایران، در شمار پنج کتاب برتر آشپزی آسیا و در بردارنده انواع غذاهای محلی و بومی ایرانی و غیر ایرانی است و با وجود این که در این دوره تبلیغات و اطلاع‌رسانی خاصی در زمینه معرفی این اثر انجام نشده است، روزانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ جلد فروش دارد.

اکبریان با بیان فعالیت‌های اختصاصی این موسسه و هدف ارایه بهترتن‌ها از نظر کیفیت آثار، خاطرنشان کرد: نشر کارنامه در طول سال، تعداد آثار کمی را چاپ و منتشر می‌کند و بیشتر فعالیت‌هایش به کارهایی چون ارتقای اثر از لحاظ ویرایش متن، صفحه‌آرایی، طراحی جلد، صحافی و ... اختصاص می‌یابد. تعداد عناوین ما شاید در مقایسه با دیگر ناشران پایین باشد و همین موضوع ما را تا حدی با مشکل مواجه ساخته است زیرا میزان فضایی که به هر غرفه اختصاص می‌گیرد، متناسب با فعالیت‌های ناشر در طی سال است و ما ناگزیر شدیم با توجه به محدودیتی که داشتیم، مجموعه کتاب‌های خود را در دو بخش ارایه کنیم.

...  کتاب «پیامبر و دیوانه» اثر «جبران خلیل جبران» با ترجمه نجف دریابندری که به چاپ شصت و چهارم رسیده است را از دیگر کتاب‌های پر مخاطب نشر کارنامه عنوان کرد و گفت: تمامی نسخه‌های کتاب «پیامبر و دیوانه» جبران خلیل جبران در نخستین چاپ خود که ۱۱ هزار نسخه در سال ۷۸ بود، طی سه روز به فروش رسید.

اکبریان درباره دلیل اصلی ماندگاربودن این کتاب پس از گذشت ۱۰ سال گفت:‌ شاید علاوه بر محتوای اثر، دلیل دیگر ترجمه قوی و روان نجف‌ دریابندری و طراحی جلد این کتاب باشد. »