بسم الله الرحمان الرحیم.
امام خمینی، یازده تیر 1360 :
«به زن و مرد و آن کسى که به حد رأى دادن قانونى رسیده واجب است این مسأله که در پاى صندوقهاى تعیین رئیس جمهور حاضر بشوند و رأى بدهند.»
درباره ی انتخابات مصر
بسم الله الرحمان الرحیم.
آن طور که امروز، چهارم تیر 1391، اعلام شد، در انتخابات ریاست جمهوری ی مصر، نامزد اخوان المسلمین حدود 52 درصد رأی آورد (بیش از سیزده میلیون نفر) و نامزد دیگر که نخست وزیر نظام سیاسی ی سابق بود حدود 48 درصد رأی آورد (بیش از دوازده میلیون نفر).
تصور می کنید اگر پس از خروج شاه از ایران در دی 1357 و ورود امام خمینی به ایران در بهمن 1357، انتخاباتی برگزار می شد برای انتخاب رئیس مملکت، و چند ماه وقت و امکانات و رسانه در اختیار دو طرف قرار می گرفت، و آقای الف نامزد انقلابیون می شد و آقای ب نامزد از طرف رجال سیاسی ی نظام سیاسی ی سابق، نتیجه ی انتخابات چه گونه می شد؟ 1) دقیقاْ 100 درصد نامزد انقلابیون و دقیقاْ صفر درصد نامزد رجال سیاسی ی نظام سابق؟ 2) حدود 99 درصد نامزد انقلابیون و حدود 1 درصد نامزد رجال سیاسی ی نظام سیاسی ی سابق؟ 3) حدود کمی بیش از 50 درصد نامزد انقلابیون و حدود کمی کمتر از 50 درصد نامزد رجال سیاسی ی نظام سیاسی ی سابق؟ 4) حالتهای دیگر؟
توضیح یک: فرض کنید بلافاصله پس از پیروزی ی انقلاب اسلامی ی 1357، دادگاههای عدل اسلامی برگزار نمی شد و رجال لشگری و کشوری ی نظام سابق تیرباران نمی شدند.
توضیح دو: نظریه ای است که نهضت اخیر مصر را ادامه ی انقلاب اسلامی ی 1357 می دانند. برای سنجش درست بودن یا نادرست بودن این نظریه، یک مقایسه ی ساده انجام دهید بین انتخابات ریاست جمهوری ی اخیر مصر برای انتخاب رئیس مملکت و افرادی که اجازه یافتند نامزد انتخابات شوند، و حوادث و جریاناتی که از خود 22 بهمن 1357 در ایران رخ داد.
بسم الله الرحمان الرحیم.
یک) ویکیپدیای فارسی، مدخل «حق رأی زنان»:
«دور دوم مجلس شورای ملی؛ ماده چهارم نظامنامه انتخابات به بحث و بررسی رسید. در این جلسه، محمدتقی وکیلالرعایا نماینده مردم همدان از حق رأی زنان پشتیبانی کرد و در مخالفت با نظامنامه انتخابات سخن گفت. سپس ذکاءالملک و حسن مدرس در مجلس سخن گفتند و حق رأی زنان را مورد نکوهش قرار دادند. حسن مدرس، استدلال کرد که قوانین موجود به خوبی حقوق زنان را حفظ میکند و هشدار داد که اعطاء حق رأی به زنان به بیثباتی سیاسی، فساد مذهبی و هرج و مرج اجتماعی خواهد انجامید.[۴] هنگامی که طلاب قم برای مخالفت و اعتراض با پیشنهاد اعطای حق رأی به زنان به خیابانها ریختند، یک نفر کشته و دوازده تن مجروح شدند.»
دو)
http://www.hawzah.net/fa/MagArt.html?MagazineArticleID=54099&MagazineNumberID=5584
«در مجلس دوم، در هنگام طرح قانون انتخابات، سخن از حق رأی زنان به میان آمد، محمد تقی وکیل الرعایا، پیشنهاد کرد: (زنان هم حق انتخاب کردن و انتخاب شدن را داشته باشند.)»
سه) هفتم دی 1388 ، وبلاگ خانم صدیقه ارجمند، http://jaskazad.blogfa.com/post-218.aspx
«مدیر کل ثبت احوال هرمزگان بمناسبت بزرگداشت نود ودومین سالگرد تأسیس سازمان ثبت احوال گفت: سوم دی ماه سالروز نود ودومین سال تشکیل سازمان ثبت احوال کشور است و مصادف است با روزی که محمد تقی وکیل الرعایا در سال 1297 هجری شمسی با مراجعه به منطقه 9 ثبت احوال تهران برای دختر چند روزه خود با نام فاطمه اولین شناسنامه را دریافت کرد .
احمدیان تصریح کرد: از آن تاریخ تا کنون 92 میلیون سند سجلی در ادارات ثبت احوال کشور صادر شده است و به عنوان مبنایی برای ایجاد یک نظم عمومی در آحاد جامعه به شمار می رود.»
چهار) دوم بهمن 1387 ، وبلاگ خانم فروغ http://rahyabinstitute.blogsky.com/1387/11/02/post-24/
«در مجلس اول حاج محمد تقی وکیل الرعایا نماینده همدان منتقد در شمار دیوانگان قرار دادن زنان شد و از حق رای زنان دفاع کرد. اگرچه به سخنانش چندان توجهی نشد.»
پنج) نویسنده ی وبلاگ:
الف) ظاهراً منابع متعدد، مباحث مربوط به مخالفت و موافقت با حق رأی زنان را در ماده ی «چهارم» نظامنامه ی انتخابات مجلس شورای ملی ی مشروطیت نام می برند. اما ظاهراً صحیحش ماده ی «پنجم» (ماده ی «پنجم» از فصل دوم) است. به این عبارات:
«طبق http://www.dastour.ir/brows/?lid=2677 :
روزنامه رسمی ـ سال 1288 نظام نامه انتخابات مجلس شورای ملی (دو درجه) (دارای ناسخ) فصل دوم ـ شرایط انتخاب کنندگان ماده 5
اشخاصی که از انتخاب نمودن مطلقاً محرومند.
1 ــ نسوان.»
ب) در ماده ی 5 نامبرده، اشخاصی که از انتخاب نمودن «مطلقاً محروم هستند»، هشت ردیف هستند، و ردیف اول، «نسوان» هستند.
پ) زنان، از حق انتخاب شدن هم محروم بوده اند:
«طبق http://www.dastour.ir/brows/?lid=2677
روزنامه رسمی ـ سال 1288 نظام نامه انتخابات مجلس شورای ملی (دو درجه) (دارای ناسخ) فصل سوم ـ شرایط انتخاب شوندگان ماده 8
اشخاصی که از انتخاب شدن محرومند.
1 ــ شاهزادگان بلافصل ابناء و اخوان و اعمام پادشاه.
2 ــ نسوان.»
ت) حدود 53 سال و 54 سال بعد، حضرت آیت الله آقای خمینی هم قاطعانه با حق شرکت کردن زنان در انتخابات و حق انتخاب شدن زنان مخالفت فرمود:
حضرت آیت الله آقای خمینی، 6 آبان 1341، مخالفت قاطع با حق شرکت کردن زنان در انتخابات:
«وظیفه دینى همه ماست که بگوییم و بخواهیم که قانون شرکت نسوان در انتخابات، انجام نشود [...] از ده میلیون نفر جمعیت زن ایران، فقط یکصد نفر زن هر جایى مایل هستند که این کار بشود.»
حضرت آیت الله آقای خمینی، یازده اردیبهشت 1342، مخالفت با انتخاب شدن زنان:
«درخواست کردیم که مجملًا از زمزمه موهون نمایندگى نسوان- که نقض ظواهر قرآن مىباشد- دست بردارند. دفعه اول اظهار کردند که دست برداشتهاند؛ در حالى که یکى دو ماه بعد درک کردیم که مىخواهند در رفراندم، مقصود دشمنان نوامیس اسلام را به نام اصلاح قانون انتخابات تجدید کنند؛ دچار رعشه شدیدى شده، همراه اهل بصیرت، تبادل نظر کردیم.»