شهد شیرین صلح

                 بسم الله الرحمان الرحیم.

            چند روز دیگر سالگرد آغاز جنگ هشت ساله ی عراق و ایران است. جنگی که در اواخر آن، آمریکا در اقدامی جنایتکارانه هواپیمای مسافربری ی ایران را سرنگون کرد، و تدبیر مرحوم حضرت آیت الله خمینی در برابر آن اقدام آمریکا و در برابر شرایط مختلف آن زمان ایران این بود که شهد شیرین صلح را به ملت ایران بچشاند. درود بر تدبیر او در آن زمان.

            حال که از صلح صحبت شد، شاید مناسب باشد سخنی از مرحوم خلیل ملکی را نقل کنم. طبق کتاب خلیل ملکی به روایت اسناد ساواک، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، زمستان 1379، صفحه ی 598، خانمی به نام مهراشید از خلیل ملکی نقل کرده است: «من دوست دارم صلح باشد جنگ باعث نفرت من است.»

            یک مطلب هم که شاید جالب باشد، این است که طبق صفحات پایانی ی همین کتاب، خلیل ملکی وصیت کرده بوده او را در احمدآباد [کنار مرحوم دکتر محمد مصدق] دفن کنند، اما در روز فوت و تدفین ایشان، غلامحسین مصدق نبوده که از او کسب تکلیف کنند، و لذا جسد را به طور امانت در مسجد فیروزآبادی بالاتر از میدان شهر ری دفن کردند. چند روز بعد هم غلامحسین مصدق [شاید تحت فشار ساواک] گفته است به خانواده ی ملکی اجازه نمی دهد جسد را در احمدآباد دفن کنند زیرا احمدآباد قبرستان عمومی نیست. مطلب جالب این است:

            مرحوم دکتر مصدق مایل بوده در کنار کشته شدگان 30 تیر دفن شود، در ابن بابویه، اما شاه اجازه نداد؛ و خلیل ملکی مایل بوده در احمدآباد کنار دکتر محمد مصدق دفن شود، اما پسر دکتر مصدق به دلیل خودش اجازه نداد چنین کاری انجام شود. و:

            هرچند خلیل ملکی آن جا که وصیت کرده بود دفن نشد، اما محل دفن او مکانی شد که تعدادی از علاقه مندان و مریدان او بخواهند آن جا دفن شوند. مرحوم جلال آل احمد و مرحوم ترو آل گیلانی، و شاید افراد دیگر با افکار و اهداف نزدیک به خلیل ملکی، بعد از دفن شدن خلیل ملکی در مسجد فیروزآبادی، در آن مسجد دفن شدند.

نظرات 5 + ارسال نظر
میلاد جمعه 24 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 14:48

از آمریکا به خاطر اون کار ناراحت کننده تشکر میکنم
چون باعث شد خمینی جام زهر رو سر بکشه

حسن به میلاد جمعه 24 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 19:12 http://hhamtaii.blogfa.com

آخر این شد حرف؟ از زهر و مهر خوشحالی قبول. هواپیمای مسافربری را انداختن تشکر دارد؟

ستاریان جمعه 24 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 23:11 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام
لایک به حسن

جواد خراسانی شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 13:05 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام
درود می فرستم بر روان همه آنان که به خاطر صلح جنگیدند.

میلاد یکشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 14:14

اگر کسی ناراحت شد شرمنده
ولی کشته شدن اون 200 نفر باعث اتمام جنگی شد که جان هزارن تن دیگه رو نجات میداد
مگرنه ارتش اسلام هنوز در فکر اشغال فتح کربلا و نجف و.. بودند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد