جهان ‌بینی ای که از گاز شروع و به موجودات پیشرفته ختم می شود

                  بسم الله الرحمان الرحیم.

            (مری میجلی (Mary Midgley) متولد 1919 است. عنوان کتاب او Evolution as a Religion: Strange Hopes and Stranger Fears  است. مری میجلی کتابش را تقدیم کرده است به «چارلز داروین، که هرگز این چیزها را [که به او نسبت می دهند] نگفت» (this is dedicated “to memory of Charles Darwin who never said these things”)).   

 

 

                                                    http://www.mobipocket.com/eBooks/cover_remote/ID113/2000177dcoverv04a.jpg         

                      http://ecx.images-amazon.com/images/I/51JY9M0Z41L._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU02_.jpg

            سعید حجاریان، در کتاب یادنامه ی دکتر سحابی [دکتر یدالله سحابی]، به کوشش علی اکرمی، به نقل از  http://www.mizankhabar.net/index.php/2010-01-09-16-06-34/648-1389-01-22-09-34-26.html  :

«مرحوم دکتر سحابی کوشیده‌است تا به صورت علمی‌تحقیق خود را انجام دهد و می‌توان گفت ایشان غیر ایدئولوژیک‌ترین کار را انجام داده‌است‌. حتی مثلاً درباره (ابابیل) و لشکر ابرهه ایشان کوشید مستندات زمین‌شناسی را بررسی کند و حتی با هزینه شخصی شواهد زمین‌شناسی را در این زمینه جستجو می‌کند و با هواپیما به ارزیابی گدازه‌های آتش فشانی در اطراف مکه و مدینه می‌پردازد و این نظریه را مطرح  می‌کند که گدازه‌های آتش‌فشانی بر سر سپاه ابرهه فرود آمده‌اند و باعث شکست آنها شده‌اند (ترمیم بحجاره من سجیل) البته چون شواهد  علمی‌ بیشتری در اختیار نداشتند این بحث را منتشر نکردند. ایشان کوشیده‌اند هر جا که شواهدی علمی‌ وجود ندارد وارد بحث آن حوزه نشوند و دقیقاً علمی‌کار کنند. در این مسئله مرحوم دکتر سحابی عیناً همانند داروین کار کرده‌است‌. داروین هم چنین شیوه‌ای داشته‌است و این جمله معروف که از او نقل می‌شود که (من داروینیست نیستم من داروین هستم) مبین این نکته‌ است که دل خوشی از طرفداران خود نداشته‌است‌. داروین اسطوره بافی نکرده و نکوشیده‌است تا یک فراروایت که واجد نیرویی نمادین و مشتمل بر یک جهان‌بینی بزرگ و یا ایدئولوژی می‌باشد را از دل بحثهای علمی‌ بیرون بیاورد‌. داروین یک متفکر علمی‌ است و کار علمی‌ انجام داده‌است و مرحوم دکتر سحابی نیز چنین بود و سعی نمود حرفهای دینی خود را جداگانه طرح کند. دکتر سحابی در هر دو کتاب خود این تفکیک را حفظ کرده‌است‌.

.........

خانم (5) Mary Midgley کتاب مهمی‌دارد به نام (تکامل به مثابه یک دین) که بخوبی به سوء استفاده‌هایی از نظریات داروین شده‌ پرداخته‌است‌. اروپایی‌ها می‌خواستند تعارض میان بحثهای انجیل و نظریات داروین را حل کنند‌. در نهایت خود تکامل را به دین بدل کردند‌.

این دین جدید جهان‌بینی دارد که از گاز شروع می‌شود و به موجودات پیشرفته ختم میشود و از درون این دین (باید) و (نباید)‌ها درمی‌آمد‌. نقش و وظایف انسان را در راستای تکامل جهان ترسیم کرد‌. چه باید کرد را تدوین می‌نمود من توصیه می‌کنم علاقه‌مندان این کتاب را حتماً  مطالعه کنند.»

 

 

            http://s4.hubimg.com/u/1223623_f520.jpg

نظرات 11 + ارسال نظر
رحیم یکشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 23:28 http://dlallall.mihanblog.com

سلام
خسته نباشی وبلاگ خوبی داری
یک پیشنهاد برات دارم می تونی از وبلاگت کسب در امد کنی و برای هر کلیک ۸۰۰ ریال پول می گیری بهتره امتحانش کنی چون از همه سیستم ها قیمتش بالاست و مطمئنه منکه ازش راضیم
http://93.org/43
با تشکر

امید دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:53

۱. گدازه‌های آتش‌فشانی بر سر سپاه ابرهه ؟ ... من نمی دانم چقدر این ابرهه بد شانس بود چون وقتی حجاج ابن یوسف وحصین بن نُمیر و قرامطه به مکه حمله کردند ، هیچ خبری نشد ... لابد این آتشفشان ها گذازه شان نیامد !

۲. بله ، داروینیسم یک دین است ، مگر خبر نداشتید ؟ داروینیست ها معتقدند که هر چه که چالرز داروین گفته کلمه به کلمه برای همیشه درست است . مثلا اگر صحبتی از ژن نکرده به این معنی نبوده که عقلش به این چیزها نمی رسیده است ، نه ! ... لابد صلاح ندیده در آن باره صحبت کند یا مردم عصرش ظرفیتش را نداشته اند یا شاید اصلا ژن وجود ندارد ... در دین داروینیسم برای کسانی که به جناب چالرز داروین توهین کنند یا اصل مقدس تکامل بر مبنای انتخاب طبیعی را زیر سوال ببرند ، مجازات مرگ در نظر گرفته شده است . البته بعضی طیف های تجدید نظر طلب می گویند این دستور برای همان قرن هجدهم در انگلستان بوده که تعداد داروینیست ها کم بوده است و الان دیگر کاربردی ندارد. کتاب مقدس این دین ؛اصل انواع؛ است که توهین به آن یا سوزاندن آن یا دست آلوده زدن به آن گناهی نابخشودنی است . نوادگان داروین نیز در این دین شدیدا مورد احترام هستند و داروینیست ها موظفند سالانه یک هفتم ! درآمد خویش را به آن ها بدهند ...

3.چیزهایی که داروین گفت :

؛من بسختى مى توانم بفهمم چگونه انسان مى تواند آرزو کند که مسیحیت حقیقت داشته باشد چون متن انجیل مبین این است که مردمى که به مسیح عقیده ندارند و این شامل پدرم، برادرانم و تقریبا همه دوستان خوبم مى شود، به عذاب جاودانی گرفتار خواهند شد.این آموزشی است نفرت‌انگیز ! ؛

محمدرضا دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 06:03 http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
من چیزهایی می خواستم بگویم که امید گفت. علم نه اسطوره شده نه تبدیل به دین شده. حتی اگر داورین الان بیاید بگوید من تکامل را قبول ندارم دلیلی بر عدم وجود پروسه ای به نام تکامل نمی شود. شواهد و مدارک و...
در مورد قوم لوت و توفان نوح و شکافته شدن دریا و... هم شواهد زمین شناسی هست؟ از کجا می شود فهمید گدازه های آتشفشانی مربوط به دوره ی ابرهه ست؟ سند تاریخی داریم؟ ابابیل یعنی آتشفشان؟

شاهین دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:15

با سلام.

به جناب محمدی:
جناب محمدی شما حتما کتابهای بررسی علمی قرآن را مطالعه کرده اید. تطبیق بسیار شگفتی بین مسائل فیزیکی و این کتاب آسمانی وجود دارد. نمیدانم علت اینکه از نگاه علم فیزیک این دین اینقدر علمیست اما از دید زیست شناسان طور دیگریست چیست. شاید به خاطر این باشد که زیست شناسان نتایج جزئی تری نسبت به فیزیک بدست می آورند و از آن نتایج عظیم و عجیب فلسفی استخراج میکنند.

به جناب محمدرضا:
مدتی قبل مجله نشنال جوگرافی عکسی منتشر کرد از پیدا شدن بقایای انسانهای عظیم الجثه در شبه جزیره عربستان که بلافاصله از سوی مقامات و سران دولتی امریکا مجبور به تکذیب آن شد.
کسانی که به تکامل معتقدند چگونه است فسیلهای دایناسورهایی مربوط به ۱۶۰ میلیون سال پش را کشف می کنند اما قادر به عرضه یک سلسله کامل از فسیل تکامل یافته بشر نیستند. شاید بگویید فسیل افرادی شبیه به انسان کشف شده باشد اما این چیزه عجیبی نیست چرا که قرآن نیز به افرادی که قبل از انسان زندگی میکردند اشاره میکند. پرفسور مایکل به در نظریاتی اعلام میکند که تکامل نیاز به یک سری ارگانهای اساسی از پیش موجود و پیش فرض دارد که خشم داروینیستها را بر می انگیزد. تکامل در یک نوع پدیده ای غیر علمی نیست اما تغییر از نوعی به نوع دیگر...!!!

به جناب امید:
شما خود بهتر میدانید که کتب مسیحیت که اساس این دین را تشکیل میدهد از کجا آمده است. اگر مشکل امروز ما لائیسیته است پس چرا فلسفه مذهب را هدف قرار میدهیم؟ ما میتوانیم اجتماع را با هر جهانبینی ایی با یک مبنا مشترک تفصیل کنیم.

سیدمحمدی - محمدرضا دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 13:28

سلام علیکم.
من که نگفتم ابابیل = گدازه های آتشفشان. این نظریه ی مرحوم یدالله سحابی است. چنان که تکامل هم، نظریه ای از طرف داروین است و مورد قبول داروین و جناب عالی و تعدادی از عزیزان است.

پریروز دکتر محمود احمدزاده هروی مؤلف کتاب بررسی نظریات حیات و تکامل (حدود سال 1357)، دکتر زمین شناسی، وزیر کابینه ی مهدی بازرگان، منزل من بود. حدود سه ساعت و نیم منزل من بود. اتفاقاً من تلفن کردم تو هم بیایی و به عنوان مدافع نظریه ی تکامل، دلایلت را بگوئی و مجلس پررونقتر شود، ولی آن زمان محل کارت بودی. بله. محمود احمدزاده هروی گفت:

«فسیل انسان پیدا شده، که به روش های علمی می توان قدمتش را ثابت کرد، اما چون قدمت آن، به نمودارهای ساخته شده توسط تکاملگراها لطمه می زند، خبر کشف فسیل را می گویند در رسانه ها ــ بدون این که بگویند قدمتش چه مدت است. گفت:

ادعاهای تکامل از یک طرف، با موضوع ژنتیک از طرفی دیگر، خیلی خیلی سخت است که جمع شدنی باشند. گفت:

بله؛ من قطعاً این روایت علمی از حیات را قبول دارم که در زمان واحد یا در فاصله ای زمانی، گونه های متفاوت موجودات زنده پدید آمده اند (مثلاً چند هزار گونه) ، و گونه ها تا امروز به حیات خود ادامه دادند (یا تعدادی از آنها، منقرض شدند). گفت:

تکاملگراها چند فسیل کنار هم قرار می دهند، و می گویند انسان از ... است و ... از ... است و ... از ... است. »

سیدمحمدی - شاهین دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 13:33

سلام علیکم.
بفرمائید این مطلب سندش کجا است (و نام کامل پروفسور و املای لاتینش):




پرفسور مایکل به در نظریاتی اعلام میکند که تکامل نیاز به یک سری ارگانهای اساسی از پیش موجود و پیش فرض دارد که خشم داروینیستها را بر می انگیزد. تکامل در یک نوع پدیده ای غیر علمی نیست اما تغییر از نوعی به نوع دیگر...!!!

محمدرضا دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 17:22 http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
به شاهین:
مشکل می دانی کجاست عزیز؟ مشکل از اینجاست که شما فکر می کنید من «اعتقاد» دارم. فکر می کنید این هم همان دین و مذهب است که قضیه سریع ناموسی و غیرتی شود. می دانید علم چرا چیشرفت می کند؟ چون کسی اعتقاد ندارد. اینجا شواهد و مدارک و مستندات حرف اول را می زنند نه رگ گردن.
من نمی فهمم مقامات دولت آمریکا که قضیه را تکذیب کردند (بدون درج سند از راوی البته) چه ربطی به دانشمندان دارد؟ مقامات سیاسی را با این حرفها چه کار؟ مجله ی نشنال ژئوگرافیک سایت دارد لطف کنید لینکش را بدهید و نیز توضیح دهید که چیدا شدن این فسیل ها چه مشکلی ایجاد می کند و تکامل چگونه ابطال می شود؟ خشم داروینیستها یعنی چه!؟
در ضمن به قول داوکینز پیدا نشدن فسیل دلیل بر عدم وجود آن نیست. این یک اشکال سست و ضعیف است که به تکامل گرایان می گیرند.
پیشنهاد می کنم آخرین کتاب داوکینز را اگر انگلیسی تان خوب است بگیرید بخوانید.
The Greatest Show on The Earth
مدارک و شواهدی درباره ی تکامل
مدرک زنده و عینی تکامل ویروس سرماخوردگی ست که هر بار به نوعی مقاومت پیدا می کند و تکثیر می شود.

محمدرضا دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 17:26 http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
به سید عباس:
من نمی توانم توهم توطئه بزنم که جهانی در پی این هستند که قدمت فسیل را اعلام نکنند تا نمودار تکامل گرایان بهم نخورد. اتفاقا این نمودارها با همان فسیل ها تهیه شده. اینها حرفهایی ست در حد کارشناسان صدا و سیما و تحلیل فیلم های استیون اسپیلبرگ.
من تناقض بین ژنتیک و تکامل را درک نکردم. اتفاقا داوکینز یک کتاب به اسم ژن خودخواه Selfish Genome دارد و تخصصش در بیولوژی، ژنتیک است.

شاهین-محمدرضا دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 18:39

با سلام.
شما آزادید که اعتقاد داشته باشید یا نه این حق را خدا (یا از دید شما طبیعت) به شما اهدا کرده. به بنده هم هیچ ارتباطی ندارد که شما معتقدید یا نه ا ینجا انگیزاسیونی وجود ندارد. دقیقا بحث سر همین علم است. گذشته از اینکه احوال شخصی شما به بنده مربوط نمیشود پس چرا از این گونه دست آوردهای علمی بر آشفته میشوید؟ بگذارید علم پیشرفتش را بکند اما میدانید رگ گردنتان از پیشرفتهای علمی بالا نمیزند از اینکه این همه علم علم میکنید و در آخر همین علم در دکان فلسفه تان را تخته کند می هراسید.
http://news.nationalgeographic.com/news/bigphotos/21432885.html
این تکذیبیه ناشنال جئوگرافیست البته پیش از آنکه انرا بخوانید و بنده رامتهم کنید این احتمال را هم برسی کنید که همه مردم از پرتغال-هند-السالوادور و... همه و همه اشتباه میگویند؟
مقامات امریکایی که بعد از پایان جنگ سرد به دنبال یک دشمن بودند وچه دشمنی بهتر از اسلام فکر میکنید با تایید این اخبار به اسلام هراسی کمک میکنند؟ اسلامی که تا حدودی به سوسیالیسم متمایل است. کشورهای مسلمان از لحاظ ژئوپولیتیک بر شاهراه و گنج نفتی جهان خوابیده اند. کشورهای اسلامی که همواره د ر برخورد تاریخی با مسیحیان (با توجه به جمعیت عظیم اوانجلیستها) بوده اند و بهترین سوژه پوپولیستی برای تحریک مردم و توجیه اعمال نظامی در کشورهای مسلمان نشین است و...
این فسیلها تنها موید کشف اجساد قوم عاد است که در قرآن آمده است.
اگر شما مطلب بعدی جناب محمدی را و کامنتی که در آنجا گذاشتم مطالعه فرمایید متوجه امر میشوید اینکه این تئوری علمی چگونه زمینه فعالیت عینی فلسفه های سیاسی جدید را فرآهم کرده.
دوست عزیز هیچ کسی تکامل خرد را انکار نمیکند مشکل در جایی دیگر است.

محمدرضا دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 18:45 http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
به سید عباس :
* من از ابتدای این مباحث حرفی از نیای کسی نزدم. واقعا نمی دانم این را چگونه نتیجه گرفته اید. اصلا نیای همه ی ما بلانسبت بلا تشبیه برسد به اورانگوتان. فاجعه ای رخ داده؟
* آقای احمد زاده ی هروی و هر کس دیگر با هر عدد کتاب و منابع وقتی در یک بحث علمی کارش به اینجا بکشد که بگوید نمی گذارند و نمی شود و اینها از نظر من حرف سستی زده. ایشان و همفکرانشان که خوشبختانه کم هم نیستند همت کنند به جهانیان بگویند چه شده. من نه دلایل ایشان را دیده ام نه چیز دیگر. شما قسمتی از حرفهای ایشان را که معلوم نیست طبق کدام سند گفته نقل کردی بنده هم نقد کردم همین. چه ربطی دارد به نیای مشترک؟ چه ربطی دارد به تعدد منابع لاتین و فارسی؟
* حالا برخلاف میلم دوست دارم یک سری سئوال کنم از شما. واقعا کدام یک از این کشفیات ثابت می کند آدم و حوا از بهشت عدن وارد کره ی زمین شده اند؟ کدام یک از این فسیل ها می گوید فرزندان آدم چگونه زیاد شدند؟ کدام یک از این دلایل و این منابع وجود ماری که در بهشت سخن می گفت و حوا را فریب داد را ثابت می کند؟ واقعا چرا بعد از این همه سال یک شاهد در این مورد یا یک دلیلی که اینها را بهم ربط بدهد پیدا نشده؟ علم تا جایی خوب است که تایید کند این حرفها را؟ تایید نکند و نقض کند ناقص است و بیخداست و توطئه است و نمی گذارند؟

محمدرضا دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 18:50 http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
جناب شاهین یا کامنتهای من را نمی خواند یا فکر می کند بنده... یا اینکه می خواند اما گزینش می کند!
در مورد آزاد بودن تا جایی که یادم است قبل از دوران روشنگری کمتر متدینی مثل شما چنین عقایدی داشت. آزاد اندیشی هدیه ی دوران روشنگری ست و گرنه همه می دانند سزای دگراندیشان در متون مقدس ادیان ابراهیمی چیست.
بنده یکبار عرض کردم گفتم مقامات سیاسی در این مباحث صلاحیت ندارند. بحث زیست شناسی و تاریخی ست. مطمئن باشدی همانگونه که در تاریخ علم اینگونه بوده بالاخره مدرکی اگر باشد رو خواهد شد. همان طور که ثابت شد صاعقه خشم خداوند نیست و تخلیه ی بار الکتریکی ابرهاست.
شما فکر می کنید در مورد پیدایش انسان و خلقت فقط اسلام این حرفها را می زند؟ یعنی یهودیت و مسیحیت جیزی نگفته بودند؟ من البته به تئوری توطئه اعتقادی ندارم. بحث علمی ست با سیاست آلوده اش نکنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد