درد و غم آزادی

              بسم الله الرحمان الرحیم.

            عین کامنت بنده در ذیل مقاله ی «معرفی کتاب "آزادی در اسلام" و مجموعه سخنرانی در آستانه سال 1390 خورشیدی» در وبلاگ دوست بزرگوارم در http://m-shirazi.blogfa.com/post-78.aspx  :

«سلام علیکم.

به نظرم یکی از مسائل علما و مراجع تقلید ما، همین مسئله ی «آزادی» است. مرحوم آقای سیدمحمد حسینی شیرازی، در موضوع «احزاب»، فرموده است «احزاب آزاد اسلامی که تحت نظر مراجع تقلید فعالیت کنند». خب. احزابی که هم قید اسلامی بودن دارند و هم قید این دارند که باید تحت نظر مراجع تقلید فعالیت کنند، چنین احزابی کجایشان «آزاد» است؟ به همین ترتیب، مراجع تقلید عموماً مقلدان خود را مجاز به تغییر دادن مرجع خود نمی دانند، و عموماً زن مجتهده را مجاز نمی دانند که در جایگاه «تقلیدشونده» قرار گیرد، یعنی این که از زن مجتهده بشود تقلید کرد، به اختیار تقلید کنندگان و به رأی اجتهادی ی آن زن مجتهده نیست، بلکه به رأی مراجع تقلید (ــِـ مرد) است.

منظورم این است مراجع تقلید از جمله مرحوم آیت الله العظما آقای سیدمحمد حسینی شیرازی، البته حرف می زنند از آزادی، اما به نظر من، این بزرگوران عموماً و نوعاً درد و غم «آزادی» ندارند.»

وقتی نهج البلاغه را اختلاف برانگیز بشناسند و به آب اندازند!

          

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            مستحضرید در ایران تعدادی از کتابها و فیلمها و مجله ها و وبسایتها و وبلاگها و ... به دلیل این که مضر یا اختلاف برانگیز یا مفسده انگیز یا گمراه کننده یا ... تشخیص داده می شوند، توقیف می شوند یا فیلتر می شوند یا نابود می شوند. ظاهراً این رشته سر دراز دارد، و دامنه ی این تشخیصها و نظرها و سلیقه ها، ممکن است چنان گسترده باشد که نهج البلاغه و اصول کافی را توقیف کنند و به آب بیندازند، البته نه در ایران، بلکه در کشور دوست و برادر، جمهوری ی اسلامی ی افغانستان (Islamic Republic of Afghanistan)، و توسط اداره ی ارشاد آن کشور، و نهادهای دیگر.

            خبر را عیناً از

http://www.afghanistanonlineforums.com/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1243375207;start=all

            نقل می کنم (ظاهراً خبر برای سال 2009 است):

            «اخیراً مقامهای محلی ولایت نیمروز هزاران جلد کتابی که توسط یک ناشر افغان از ایران وارد این افغانستان شده بود را به رود هیرمند انداختند.


ابراهیم شریعتی، ناشر افغان و وارد کننده این کتابها به بی بی سی گفت که یک محموله ۲۵ تنی کتابهای وارداتی او شش ماه پیش در گمرک نیمروز توقیف شد و ۱۱ عنوان از این کتابها "غیرمجاز" تشخیص شد.


به گفته آقای شریعتی، کتابهای "هزاره ها نوشته حسن پولادی به ترجمه عالمی کرمانی، شناسنامه افغانستان نوشته بصیر احمد دولت آبادی، گل سرخ دل افگار نوشته جواد خاوری، نهج البلاغه، مجموعه نامه ها و سخنان حضرت علی و اصول کافی شامل این کتابها بوده است.


غلام دستگیر آزاد، والی نیمروز به سایت فارسی بی بی سی گفت که شماری از این کتابها "اختلاف برانگیز بود و در این کتابها به مسائل قومی و مذهبی دامن شده بود."


والی نیمروز می گوید در زمان توقیف این کتابها مسئولان اداره های ارشاد و حج اوقاف، دادستانی، امنیت ملی و اطلاعات و فرهنگ این ولایت حضور داشتند. به گفته او، نمونه هایی از این کتابها برای بررسی های بیشتر به وزارت اطلاعات فرهنگ به کابل فرستاده شد.  


آقای آزاد گفت که تصمیم انداختن این کتابها به رودخانه توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ و دادگاه عالی افغانستان گرفته شده است.


اما عبدالمالک کاموی، رئیس اداری قوه قضائیه افغانستان گفت که از صدور چنین حکمی توسط دادگاه عالی اطلاعی ندارد. »

سریال در برابر باد و سریال دادرس

               

                     بسم الله الرحمان الرحیم.

            در (اواخر ِ؟) دهه ی 1360 تلویزیون ایران سریالی می داد به نام در برابر باد. به انگلیسی: Against the Wind . محصول 1978 استرالیا. اگر اشتباه نکنم، ابتدای هر قسمت، می گفت «چون تندر و ابر، در برابر باد». نام دو کاراکتر اصلی اش مری مالوین و جاناتان گرت بود. سعید جانقربان در  http://notepad.haftorang.com/index.php?option=com_content&task=view&id=66&Itemid=1  به خوبی و به شیوائی شرح داده داستان فیلم را، و سه قطعه از موسیقی ی این سریال را هم از همین آدرس می توانید دانلود کنید.

            در اینترنت جاهائی دیدم دوبله ی این سریال در ایران موجود است و می توان تهیه کرد. اگر نسخه ی کامل و اصلی اش را کسی سراغ دارد، ممنون می شوم اطلاع بدهد. 

                                        http://www.golden-dvd.com/PhotoGallery/FilmPicture/SerialFilm/Against_The_Wind/Against_The_Wind_series%20(1).jpg

            در حدود سال 1383 (؟) تلویزیون ایران سریالی نشان می داد که با نام دادرس معرفی می شد، اما ــ طبق تحقیقات من ــ نام اصلی اش Law of the Land بوده، محصول استرالیا، سال 1993 و 1994. اگر نسخه ی کامل و اصلی، و یا نسخه ی دوبله شده اش را کسی سراغ دارد، ممنون می شوم اطلاع دهد. 

                           http://www.youngtalenttime.net/images/LawOfTheLandCast_Di.jpg

            از سریالهای خارجی که تلویزیون ایران نشان داده، و ظاهراً از سریالهای مهم بودند، سریال ارتش سرّی و سریال لبه ی تاریکی را ندیدم، مگر متفرقه و جزئی و گذرا.

دگرگون ، بهترگون ، بدترگون

            بسم الله الرحمان الرحیم.

چه ما بخواهیم چه ما نخواهیم، طبیعت همواره دگرگون می شود. به همین ترتیب، شاید نوعی کمال باشد، اگر، چه طبیعت بخواهد و چه طبیعت نخواهد و چه بهار باشد و چه پائیز باشد و چه روز باشد و چه شب باشد، ما هم، اگر نه همواره، اما گاه به گاه، دگرگون شویم، البته یعنی بهترگون شویم. تفاوت انسان با طبیعت، شاید این باشد که:

طبیعت همواره «دگرگون» می شود، و در دگرگون شدنش مجبور است، و دگرگون شدنش ظاهراً نه کمال است و نه نقص. اما انسان،  در دگرگون شدن یا نشدنش مختار است (الان نمی دانم نظریه ی حرکت جوهری ردکننده ی این سخن هست یا نه (امیدوارم دوستداران فلسفه ی صدرا از «نظریه» نامیدن حرکت جوهری خشمگین نشوند، و آیا فرقی هست بین طرفداران نظریه ی تکامل داروین آنگاه که از «نظریه» نامیده شدن دیدگاه علمی ی مطلوب خود ناخرسند می شوند، و طرفداران فلسفه ی صدرا آنگاه که از «نظریه» نامیده شدن دیدگاه فلسفی ی محبوب خود ناراحت می شوند؟)) و دگرگون شدنش می تواند به شکل «بهترگون» شدن باشد و می تواند به شکل «بدترگون» شدن باشد.

            http://www.bcoms.net/upload/images/bcoms2007812227151.jpg

دامن کوتاه دختر و قلب سیاه و عقل تباه پدر

                       بسم الله الرحمان الرحیم.

            طبق http://www.heraldsun.com.au/news/world/daughter-killed-over-mini-skirt/story-e6frf7lf-1225697226121   مورخ 13 آوریل 2009، یک پدر به افرادی پول داد تا دختر 21 ساله ی او را به دلیل «پوشیدن دامن کوتاه» بکُشند. متن کامل خبر:

AN Azeri immigrant in Russia's northern city of Saint Petersburg has been charged with hiring hit men to kill his 21-year-old daughter for wearing a mini-skirt

The man's arrest follows the detention last week of two other citizens of Azerbaijan, a majority Muslim state in the Caucasus, who confessed to murdering the girl, a university medical student

“They admitted to being paid 100,000 rubles ($4140) by the girl's father. They said he wanted to punish his daughter for flouting national traditions and wearing a mini-skirt,” a police source told said today

The girl was abducted on the street in Russia's second city on March 8, taken to the outskirts of Saint Petersburg and then shot twice in the head, the source said

Russia has experienced a revival of conservative religious tradition since the fall of the Soviet Union both within its Russian Orthodox and large Muslim communities


The

Saint Petersburg Mosque – the largest and northernmost in Europe when it was built in 1913 – now counts mostly migrants from ex-Soviet Azerbaijan among its worshippers