بسم الله الرحمان الرحیم.
امروز بیست و یکم رمضان 1431 مطابق با دهم شهریور 1389 است. در سالروز شهادت حضرت علی علیه السلام، علاقه ی تمام عمرم را به آن حضرت تقدیم می کنم، و امیدوارم به کَرَمَش بپذیرد، ولو علاقه ی فردی روسیاه و بدکار باشد.
مصطفی ملکیان در ماه رمضان سال 1379 هجری ی شمسی در مؤسسه ی نگاه معاصر درس گفتارهایی با عنوان «معنویت در نهج البلاغه» ایراد کرده است. ظاهراً اول بار این درس گفتارها در وبلاگ علی زمانیان در http://alizamanian.blogfa.com/ منتشر شده، و سپس در وبلاگ نیلوفر به کوشش فاضل قاسم فام در http://malekiyan.blogfa.com/ و سپس در وبسایت نیلوفر به کوشش فاضل قاسم فام در http://neeloofar.ir/ . جست و جو در وبلاگ نیلوفر برای من راحت تر بود و تمام درس گفتارها را در وبلاگ نیلوفر، به شرح لینکهای ذیل، یافتم و ذخیره کردم، و به همان ترتیب به علاقه مندان اطلاع می دهم:
جلسه ی اول: http://malekiyan.blogfa.com/post-205.aspx
جلسه ی دوم: http://malekiyan.blogfa.com/post-207.aspx
جلسه ی سوم: http://malekiyan.blogfa.com/post-208.aspx
جلسه ی چهارم قسمت اول: http://malekiyan.blogfa.com/post-210.aspx
جلسه ی چهارم قسمت دوم: http://malekiyan.blogfa.com/post-214.aspx
جلسه ی پنجم: http://malekiyan.blogfa.com/post-215.aspx
جلسه ی ششم: http://malekiyan.blogfa.com/post-218.aspx
جلسه ی ششم پرسش و پاسخ: http://malekiyan.blogfa.com/post-219.aspx
جلسه ی هفتم قسمت اول: http://malekiyan.blogfa.com/post-228.aspx
جلسه ی هفتم قسمت دوم: http://malekiyan.blogfa.com/post-229.aspx
جلسه ی هشتم قسمت اول: http://malekiyan.blogfa.com/post-232.aspx
جلسه ی هشتم قسمت دوم: http://malekiyan.blogfa.com/post-233.aspx
نهمین و آخرین جلسه قسمت اول: http://malekiyan.blogfa.com/post-235.aspx
نهمین و آخرین جلسه قسمت دوم: http://malekiyan.blogfa.com/post-236.aspx
امیدوارم آقایان بزرگوار علی زمانیان و فاضل قاسم فام، بنده را مجاز به نقل کردن و اطلاع دادن لینکها بدانند.
(گمان کنم حدود پنج شش سال پیش، از سیدیاسر میردامادی شنیدم مصطفی ملکیان مطالبی درباره ی نهج البلاغه گفته، که طبق اظهار خود ملکیان، آن مطالب در احوالی خاص از او صادر شده، و بعدها دید که دیگر آن احوال را ندارد و آن مطالب از او بیرون نمی آید. به این مضمون. نمی دانم، بر فرض که مضمون را درست نقل کرده باشم، منظور، همین درس گفتارهای معنویت در نهج البلاغه بوده است، یا نه.)
salam
dooste aziz shoma mitavanid ba ozviyat dar site toonel mp3 player jayeze begirid
www.toonel.ir
۱. بله شما گفته بودید . من هم باید یک "همانطور که خودتان گفته اید" در ابتدای جمله ام اضافه می کردم .
۲.عنوان شما ماخوذ از عنولن مقاله است اما غلط انداز بودن تیتر مقاله چیزیست که از دید تیزبین شما پنهان نمی ماند. درست تر آن بود که نوشته می شد : ... ظاهراْ جواب اکثریت مسلمانان این است: بله . و باز هم درست تر بود که نوشته می شد : ظاهراْ جواب اکثریت مسلمانان شش کشور جهان اسلام این است: بله
۳.من نظر خود را به آمار تحمیل نکردم . چند کشور نام برده ام , کسانی که شریعت را یکی از منابع قانون گذاری می دانند , "میانه رو مذهبی" خوانده ام . بر اساس آمار گفته ام که این ها اینجاها اکثریت دارند . با هر بخشش مشکل دارید بفرمایید
جناب قاسم فام هم اگر چه بر اساس آماری که ذکر نشده اما بنا به شناخت تاریخی که از جامعه خود داریم , نظرش اینست که سکولاریسم در ایران رشد زیادی کرده است . یعنی در سی سال پیش کسانی که شریعت را منبع قانون گذاری نمی دانند , 14 درصد نبوده . این هماهنگ است با آماری که یکبار خود شما نقل کرده بودید که :
طبق تحقیقات دکتر رفیع پور که تا سال ۱۳۸۵ به مدت سه سال رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی هم بود ... علاقه به روحانیت از عدد بالای ۸۶ درصد در سال ۱۳۶۵ به زیر ۳۳ درصد در سال ۱۳۷۱ کاسته شده است. طی این تحقیق ۱۲ ساله، رفیع پور از کاهش شدید میزان «عیب دانستن عدم رعایت حجاب» از بالای ۸۶ درصد در سال ۶۵ به زیر ۴۲ درصد در سال ۷۱ آگاه شده و نسبت به ادامه چنین روندهایی در جای جای کتاب هشدار داده است
۴. اگر دموکراسی را به معنای رای اکثریت (و به تعبیر من دیکتاتوری اکثریت بگیریم) آنگاه بله ! دموکراسی، حاضر به تحمل دین، در تقنین و اجرا و قضا هست.(نمونه اش کشور خودمان) اما اگر آن را به معنای "رای اکثریت با رعایت حقوق اقلیت" بدانیم , آنگاه نمی توان دموکراسی را با این امور سازگار دانست . زیرا قوانین یک مذهب خاص معمولا نافی حقوق اساسی اقلیت های مذهبی و غیر مذهبی دیگر است.
۵.درباره سکولاریسم , بستگی دارد . اگر با جامعه ای مثل فرانسه قرن هفده روبه رو باشیم که با عقاید ولتر و ... انقلاب کرده است , آنگاه این سکولاریسم، بر اساس دموکراسی به دست می آید و برقرار می ماند . اما اگر با جامعه مثل ترکیه 100 سال پیش روبه رو باشیم , آنگاه این سکولاریسم با دیکتاتوری آتاتورکی به دست می آید و طی یک پروسه تدریجی که صرف آگاه کردن مردم می شود می رسد به جای امروزکه 57 درصد افرادش شریعت را منیع قانونگذاری نمی دانند . یعنی دیگر می تواند با دموکراسی هم این سکولاریسم برقرار بماند.
۶. از ارجاع به آمار معتبر گالوپ ممنونم .
برادر سلام
پیامی گذاشته بودید که همه اش تبدیل به عللامت سؤال شده بود: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من آن را حذف کردم. اگر امکان دارد دوباره زحمت بکشید.
بدرود
سلام علیکم.
فراوان سپاسگزار ام.
صورت ویراستاری شدهی یادداشت شما:
«سلام علیکم.
آری نمی دانم چرا تمام کامنتم شد: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به هر روی قسمتی از کامنتم این بود: امیدوار ام یکی از بهترین ویراستاران و مترجمان و نویسندگان ایران بشوی!»
خداوند شما در کنف حمابت خاص خود بگیرد.
بدرود
سلام.
شما برای سوالات من جوابی ندارید؟ برایم بسیار مهم است
با سلام
پیگیر مباحث ایشان هستم .
یاد وخاطره استاد شهیدی هم بخیر
سید جان
سلام
انشاالله خدا حفظشون کنه.
120 سال براتون نگهش داره.
انشاالله هم دیگه گریه نمیکنه
سلام.
آقا سید لینکش رو شما هم در وبلاگت قرار بده.
به اطرافیانی هم که میشناسی بگو...
سلام وقت عالی به خیر
من بسیار مشتاق به بهره گیری از این سخنان هستم اما لینک ها به جایی نمی رسند آیا راهی برای دست یابی به سخنرانی ها وجود دارد؟
با تشکر
ممنون که آدرس دادین...ولی لینکایی که دادیدفعال نیس...من از طریق سایت نیلوفردیدم...
به هر حال مخسی...
حمیدامیدی"مایاماناس"