بزرگترین فیلسوف را نتوان یافت ولی فیلسوفان بزرگ را می توان یافت؟

                     بسم الله الرحمان الرحیم. 

                                                     http://ketabname.com/bookstore/images_of_books/17/6/1760-j.gif

            اگر در گوگل، «بزرگترین فیلسوف قرن بیستم» را جست و جو کنید، می بینید ویتگنشتاین و هایدگر و راسل و دریدا را نام برده اند. شاید نامهای دیگر هم ببینید.

            اگر «بزرگترین فیلسوف غرب» را جست و جو کنید، می بینید کانت و نیچه را نام برده اند. شاید نامهای دیگر هم ببینید.

            اگر «بزرگترین فیلسوف ایران» را جست و جو کنید، می بینید سیداحمد فردید و ارد بزرگ و خواجه نصیر (خواجه نصیر بعد از ابن سینا) را نام برده اند. شاید نامهای دیگر هم ببینید.

            اگر «فیلسوف عظیم الشأن» را جست و جو کنید، می بینید میرداماد و صدرالمتألهین و حضرت آیت الله مصباح یزدی (خانم فاطمه رجبی، طبق http://www.fardanews.com/fa/news/34510/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1-%D8%B3%D8%AE%D9%86%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA   گفته است «فقیه وارسته و فیلسوف عظیم الشان حضرت آیت الله مصباح یزدی») و حضرت آیت الله سیدابوالحسن قزوینی و ارسطو (مشخصاً امام خمینی این چنین فرموده است: «فیلسوف عظیم الشأن و حکیم بزرگوار، ارسطاطالیس‏») و سبزواری و مرحوم علامه سیدمحمدحسین طباطبایی و میرفندرسکی و سقراط و مرحوم آقای قمشه ای و آیت الله صمدی آملی را نام برده اند. شاید نامهای دیگر هم ببینید.

            «بزرگترین فیلسوف مسلمان» را جست و جو کنید.

            و در http://secretgarden.blogsky.com/1386/10/04/post-104/ چنین می بینید:

            «عبدالحلیم خدام معاون پیشین رئیس جمهور سوریه گارودی را «بزرگترین فیلسوف معاصر در جهان غرب» خواند. معمر القذافی رهبر لیبی حتی چند قدم جلوتر رفته و مقام او را تا حد «بزرگترین فیلسوف اروپا از زمان افلاطون و ارسطو»  بالا برد.»

            اینها را که دیدم، با خود گفتم، شاید بهتر است جمادی وار، این گونه بگویم:

            «اگرچه بسیاری از صاحب نظران هایدگر را بزرگ ترین فیلسوف قرن بیستم خوانده اند، اما تشخیص و تأیید صفات و القابی چون بزرگ ترین، کوچک ترین، خبیث ترین یا هر «ترین ِ» دیگری از توان من بیرون است» (مارتین هایدگر، هستی و زمان، ترجمه ی سیاوش جمادی، تهران، ققنوس، 1386، «مقدمۀ مترجم»؛ صفحه ی 14).

            واقعاً، شاید بهتر باشد دنبال «اَعلَم فلاسفه» نباشیم، مگر این که در فلسفه هم، رابطه ی تقلیدکننده و تقلیدشونده برقرار، و اَعلَمیت یا محتمل الاَعلَمیت بودن یا الاعلم فالاعلم بودن فرد تقلیدشونده شرط باشد.

            شاید «بزرگترین فیلسوف» را نتوان یافت، و معیار دقیق برای شناسائی ی بزرگترین فیلسوف وجود نداشته باشد، اما البته تا حدّی می توان «فیلسوفان بزرگ» در مکاتب فلسفی ی مختلف را نام برد، چنان که تقریباً اجماع فیلسوفان و متفکران و اندیشمندان بر «فیلسوف بزرگ» بودن آنان، تعلق گیرد.

            (از بحث فنّی ی فلسفه و فیلسوفان اگر بیرون بیائیم، بنده با افکار دینی و با علائق فلسفی ام، با این جمله که ظاهراً فارابی فرموده است، و از http://www.askquran.ir/showthread.php?p=371949 نقل می کنم، موافقم: « فیلسوف کامل امام است و چون فلسفه یعنی علم به حقائق اشیاء و چنین افرادی عالم به معارف و حقائق اشیاء هستند، «علّم آدم الاسماءَ کلَّها» (بقره/31) فیلسوف کامل پیغمبر صلی الله علیه و آله است، «هو الّذی بعث فی الامّیّین رسولاً منهم» (جمعه/2)

نظرات 11 + ارسال نظر
nima پنج‌شنبه 2 دی‌ماه سال 1389 ساعت 21:42 http://popcrazy.blogsky.com

جالب بود سید.

قاسم‌فام پنج‌شنبه 2 دی‌ماه سال 1389 ساعت 23:20 http://www.aknun.blogsky.com/

سلام

سری به پیک خرد(وبلاگ آقای ستاریان) زدم و دیدم حذف شده است؟! خیلی متاسف شدم. فضای اندیشه و تامل بسیار ناامن شده است. چه کسانی از این شرایط سود خواهند برد.

* نام معمرقذافی را غالبا با یک پیشوند یا پسوند دیوانه می‌خوانم. بیچاه مردمانی که تحت رهبری وی زندگی می‌کنند.

* جا برای فیلسوفان تنگ است.

قاسم‌فام جمعه 3 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:34 http://www.aknun.blogsky.com/

سلام. با عرض معذرت پاسخم را در وبلاگم ببنید. نمی‌خواهم بحث‌های گذشته را که بی‌ارتباط به این پست است در اینجا تکرار کنم.

نورالهی جمعه 3 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:09 http://denkenserfahrung.blogfa.com

سلا و درود
منظورتان از صرافتت
صرفه ات
بوده؟ به نظرم همین است!

این مطلب وبلاگتان بسیار زیبا و درست بود بارک الله.

بدرود

حمیدرضا ابراهیم زاده جمعه 3 دی‌ماه سال 1389 ساعت 16:42 http://nadaram

سلام علیکم

ممکن است برایتان جالب باشد

http://www.rajanews.com/detail.asp?lang_id=&
id=70077

به نظرم نظرتان در وبلاگ آقای قاسم فام در مورد اینکه علمای ما مثل آقای جوادی و آقای مصباح با هم نمینشینند و بحث کنند صحیح نباشد.

التماس دعا

جواد خراسانی جمعه 3 دی‌ماه سال 1389 ساعت 23:40 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام،
احتمالا" موضوع بزرگترین فیلسوف و جستجوی نفر اول در فلسفه بحث واردی نیست. چون فلاسفه در میدان واحدی به تلاش نپرداخته اند و هر یک با پیشینه ای و مشربی و به اصطلاح با گرایش و در زمینه رشته ای و شاخه ای خاص از دانش عقلی حرکت و سیر داشته اند.
به نظرم بهتر است در اینجا گفته شود، مثلا" در حکمت مشاء ، بوعلی دقیقترین نظرات را ارائه داده است، یا در حکمت اشراق، سهروردی سرآمد دیگران است، یا در فلسفه تحلیلی راسل بهترین حرفها را زده است و....
در لینکی که به مطلب فارابی داده اید، متوجه نشدم در متن اصلی فارابی کلمه " فیلسوف " بوده است یا " حکیم " ؟ این نکته مهمی است.

ابراهیم ابریشمی یکشنبه 5 دی‌ماه سال 1389 ساعت 16:00 http://avakh.blogsky.com

می‌دانید مشکل من با این دست "ترین" پردازی‌ها و "ترین"سازی‌ها چیست؟
من حقیقتا معنای آن را نمی‌فهمم. وقتی می‌گوییم البرز بلند"ترین" کوه ایران است، یعنی اگر هر کوه ایرانی دیگری را در کنار آن بگذاریم، ارتفاع کم‌تری از آن دارد.
اما وقتی سخن از فیلسوف و فلسفه باشد، چگونه می‌توان متر و معیاری داد که کسی فیلسوف"تر" و بزرگ"تر" از هر فیلسوف دیگری است.
گیرم که معیاری هم باشد، آخر چه کس می‌توان تک تک فلسفه‌ی این فیلسوفان را با آن سبنجد و با دیگران قیاس کند؟! آیا هر کسی فلسفیده، آثارش به دست ما رسیده که ما در باب "همه" داوری کنیم.
گذشته از آن، مگر عمر طبیعی کسی اجازه می‌دهد که فلسفه تمامی فیلسوفان را بخوانیم و با معیاری کذایی بسنجیم و با هم قیاس کنیم!!؟
من هنوز هم معنای "بزرگ‌ترین فیلسوف" را نمی‌دانم!

ابراهیم ابریشمی یکشنبه 5 دی‌ماه سال 1389 ساعت 16:02 http://avakh.blogsky.com

تصحیح می‌کنم منظورم از البرز همان دماوند بود!

رضا سه‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1389 ساعت 14:58 http://www.notesandotherthings.blogspot.com/

سلام. خواستم بگویم فارابی اشتباه می​گوید. حتی اگر بپذیریم که فیلسوف عالم به حقایق اشیا است باز هم فیلسوف نمی​تواند پیامبر باشد به این دلیل ساده که فیلسوف حقیقت اشیا را با عقل خود میبیند/ میشناسد و پیامبر آن را از طریق لطف باری می فهمد. فیلسوفی ماتریالیست همچنان به حقیقت اشیائ میتواند راه بیاید و همچنان پیامبر نباشد. در دوره ی معاصر به پدیدارشناسی نگاه کنید که پیگیر حقیقت اشیا بود و نیاز هم نداشت گونه از دینداری باشد. شاید فارابی میتوانسته بگوید پیامبر فیلسوف کامل هم هست اما از این برنمی آید که هرکس فیلسوف کامل باشد حتما پیامبر اسلام است.

فرزاد سه‌شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 04:33

بزرگترین فیلسوف مشرق زمین سهروردی

احمد یکشنبه 10 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 22:46

همه چی بهت میاد الا علم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد