جذب کردن حوصله ی فراوان می خواهد ودقت وظرافت کاری وروانشناسی

                 بسم الله الرحمان الرحیم.

            نامه ی محمدجواد حجتی کرمانی به محمدعلی رجائی، عیناً طبق روزنامه ی انقلاب اسلامی، شنبه 25 مرداد 1359، صفحه ی سه:

            «بسمه تعالی

به مقلد امام، فرزند مجلس و برادر رئیس جمهور ...

برادر آقای رجائی

..........

برادر! عملکرد شما در وزارت آموزش و پرورش نشان میدهد که شما صد در صد مکتبی هستید ولی بصراحت بگویم "روش" شما صد در صد مکتبی نیست، چون فقط "دفع" است، و از "جذب" خبری نیست. نمیدانم، شاید اشتباه کنم ولی همه ی "مکتبیون" چه در مجلس و چه در بیرون مجلس جنبه ی "دفع" مکتب را می گیرند و جنبه ی "جذب" آنرا در عمل، فراموش میکنند.. میدانید چرا؟ چون این دومی، هم حوصله ی فراوان میخواهد، هم دقت و ظرافت کاری و روانشناسی .. اینکه "عکرمة بن ابی جهل" یا "وحشی" قاتل حمزه را بکشیم .. خیلی آسانست ولی اینکه از این دو، آدم بسازیم همانگونه که پیغمبر ساخت، خیلی مشکل است و حتا در توان ما نیست.

..........

مشورت کنید، مشورت که ضرر ندارد، همه را بحساب بیاورید، بی اعتنائی نکنید، ممکن است پس از مشورت، نتیجه، بدلخواه شما یا شخص مورد مشورت شما نباشد، عیب ندارد، شما وظیفه خود را انجام داده اید

..........

سعی کنید در مواجهۀ با کسانیکه با شما اختلاف دید و نظر دارند، "بالتی هی احسن" برخورد کنید و در صدد باشید با مذاکره و گفتگو بتوانید با هم، هم عقیده شوید و شاید مواضع مبهم یکدیگر را بهمید. طرد و نفی و بی اعتنائی و یکطرفه اندیشیدن و عمل کردن و دیگران را بحساب نیاوردن خطرناک است. عده ای از برادران ما با همۀ حسن نیت و مکتبی بودنشان، بخاطر این روش مورد انتقاد و حتی مخالفت سخت قرار گرفته اند

..........

باید با کسانیکه اختلاف دارید، میز گردهائی تشکیل بدهید و اجازه بدهید ایرادات و انتقادات مطرح شوید، یا پاسخ بدهید یا بپذیرید.

..........

باید بدانید که "مکتب" تنها در "دفع" خلاصه نمیشود و بلکه "جذب" افراد، گروهها، جریانها، تخصصها و ... جزو مکتب است و باید مورد توجه قرار گیرد.

......... متاسفانه "مکتبیهای ما" در همه جا دارند بجو تحریک کمک میکنند، در سخنرانیها، در نوشته ها، در اشغال مراکز گروهها، در گفتگوهای خصوصی، در جلسات ... آنچنان سخن از مکتب و غیر مکتب میگویند که آدم نمیداند این آدم غیر مکتبی را چرا امام تائید میکند و بر سر کار میگمارد؟ خب، اگر بخواهیم با این معیارها، مکتبی و غیر مکتبی تعیین کنیم، کار خیلی مشکل میشود و ممکن است علی بماند و حوضش!

.......... هیچکدام از ما، صد در صد در خط امام نیستیم. هیچکدام "مطلق" نیستیم. هیچکدام صد در صد مکتبی نیستیم. یکی در "دفع" مکتبی است، دیگری در "جذب". یکی در "رأفت"، یکی در "غلظت" و "خشونت". یعنی هر کدام ما مظهر یکی از اصول و فروع مکتب شده ایم و چون دیگری را در "خط" خودمان نمی بینیم، فکر میکنیم او مکتبی نیست در حالیکه او در بخشی که مکتبی هستیم، ممکن است شما عقیدۀ ما نباشد. ولی در بخش دیگر باشد. و در هر صورت: واقع مطلب اینست که وسواس مکتبی بودن در پاره ای از ما فقط در دفع است نه در جذب و در پاره ای دیگر در جذب است نه در دفع. "جریانی" وجود دارد که در "دفع" و پاکسازی و تصفیه، بسیار محتاط است و جنبۀ رافت و رحمت و مسامحۀ اسلام و پیغمبر اسلام را در نظر میگیرد و این را از مکتب میداند و از اعمال و رفتار پیغمبر اسلام دلیل میآورد و "جریان" دیگری است که در "جذب" و همکاری و تفاهم، محتاط است و این کارها را "سازشکاری" و "مجامله" و "مداهنه" میداند و به کارهای دیگری از پیغمبر و علی استناد میکند من نمیتوانم بگویم کدامیک مکتبی تر است ولی این را میدانم که بخاطر این اختلاف در برداشت و دید و یا بگویم "تک بعدی نگری" نباید یکدیگر را به "مکتبی نبودن" متهم کنیم..........»

نظرات 8 + ارسال نظر
امیر ثابت قدم جمعه 22 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:56 http://www.sabetq1.blogfa.com


باسلام . برداشت ها متفاوت است . اول انقلاب حساب انقلابی گری وجنبه تخریبی درحرکات وجود داشت .

بخوانید.
ازقرآن بیاموریم .

ستاریان جمعه 22 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 19:47

سلام

سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این بزرگترین انقلاب مردمی تاریخ مبارک باشد

نداشتن اطلاع و احاطه به اسلام موجبات عدم تحمل دیگران به اتهام غیر مکتبی بودن است. آقای ثابت قدم درست گفت که جو انقلاب و انقلابی گری هم تاثیر بسیار داشت.

امروز صبح دیدم لرد دیوید اوون عضو مجلس اعیان بریتانیا که در زمان انقلاب در وزیر امور خارجه این کشور بوده است در بی بی سی گفتگو می کرد . او به بسیاری از خطاهای استراتژیک غرب در خصوص ایران اعتراف و اقرار کرد. و پس از سی و دو سال خواهان به رسمیت شناخته شدن حق ملت ایران در داشتن حکومت دینی از سوی غرب شد!!

از جمله گفت بزرگترین اشتباه ما این بود که ایران را در برابر تجاوز علنی عراق تنها گذاشتیم و ملت ایران به تنهایی بار جنگ تجاوزکارانه را بر دوش کشید ، زمانی که حتا سازمان ملل نیز به وظایفش عمل نکرد ، وظایفی که اساسا برای عمل به همین وظایف دلیل اصلی به وجود امدن سازمان ملل بوده است.

حق داشتن انرژی هسته ای . اعتراف به اشتباه بودن سرنگونی دولت ملی مصدق و حمایت همه جانبه ی غرب از شاهی مستبد حتا در روزهای آخر انقلاب را به دلیل اطلاع نداشتن از بیماری مهلک شاه و اشتباه مهم غرب دانست!

حرفهایی زد که واقعا تعجب بر انگیز بود آنهم از بی بی سی که به بنگاه سخن پراکنی استعمار پیر معروف شده است .

امیدوارم فضایی که در این مصاحبه گفته می شد که در غرب به وجود آمده است واقعی باشد و با بر طرف شدن ضدیت غرب با ایران ، به جای رقابت و دشمنی میان کشور ها ، فضای گفتگو باعث به رسمیت شناخته شدن حقوق ملتها از جمله ملت ما بشود، که خود این باعث خواهد شد هر گفتگوی انتقادی از داخل ، با انگ چسبانی و دشمن خواندن منتقدین طرد نشود به شرط آنکه دولتها در کشور ما نیز فرصتها را برای اصلاح و برآوردن خواسته ها و کاستیها مغتنم بشمارند.

فرزانه جمعه 22 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 19:53 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
آقای محمد جواد حجتی کرمانی زمانی مقالاتی مینوشت در روزنامه اطلاعات ... زمانی که منزل پدرم بودم آبونمان بودیم این روزنامه را و ستونهایی که میخواندم یکی ستون ایشان بود یکی ستون گل آقا و یکی هم ستونی که جلال رفیع می نوشت در باره فرهنگ ...

ستاریان جمعه 22 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 22:11

سلام

مطلب تهمت در خدمت دیانت از :
http://www.soroosh-mahallati.com/modules.php?name=News&file=article&sid=33
هم در ارتباط با مطلب فعلی است هم به بررسی موضوعی پرداخته که چندی پیش در خصوصش گفتگو بود:

«إذا رأیتم اهل الریب و البدع من بعدی فأظهروا البرائة منهم ... و باهتوهم کیلایطعموا فی الفساد فی الاسلام و یحذّرهم الناس[2]».

ضمنا این مطلب هم خواندنی است:
این سخنان، در صحیفه امام نیست!
http://www.ayandenews.com/news/25281/

ستاریان جمعه 22 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 22:44

شهید رجایی از آنچه می خواهم نقل کنم مبراست چون تهمت و افترا و دروغ از او سراغ ندارم اما برای روشن شدن دلیل بعضی حرکات و گفته های امروز نقل می کنم

در قسمتی از لینک تهمت در خدمت دیانت که آدرسش را گذاشتم چنین نوشته است

...شهید مطهری به همین تناسب نقل میکند: «آن زمانی که یک شاهی ارزش داشت، یک نفر رفت دکان عرق فروشی وگفت: یک شاهی عرق بده، عرق فروش گفت: یک شاهی که عرق نمی شود،او اصرار کرد که یک ته استکان! عرق فروش گفت مردم عرق می خورند که مست بشوند،این یک ذره فائده اش چیست؟ گفت: تو همان را بده، بد مستی اش با خودم!»
مطهری سپس می گوید: بعضی مردم که دنبال بهانه اند برای بدمستی و هرزگی اند گفته اند: اجازه هست هر دروغی که دلمان میخواهد، برای اهل بدعت جعل کنیم، بعد با هر کسی که کینه ی شخصی پیدا می کنند، فورًا یک تهمتی می زنند و می گویند: او اهل بدعت است، و شروع می کنند به جعل کردن و تهمت زدن! آن وقت ببینید بر سر دین، چه می آید؟[شهید مطهری، مجموعه آثار، ج16، ص104]

و در ادامه در قسمتی دیگر گفته است:

...سخنان یکی از ائمه جمعه:«جنگ سایبری را جدی بگیرید. با وبلاگ طنز، علمی یا ادبی و یا هک کردن، با هر وسیله ای که میتوانید به جنگ بروید. هر چه هست الان جنگ است.مسئله جنگ ما در فضای مجازی به این حد رسیده است که هر کس دستش می رسد با هر وسیله ای که می تواند متوسل بشود. این را بدانید که مسلم است همانطور که در جنگ برخی اوقات خلاف شرع ها جایز می شود در جنگ سایبری هم خلاف شرع ها جایز می شود. یعنی الان شرایطی است که شما با هرچه که به دستتان می رسد بزنید. ملاحظه هیچ طرف را هم نکنید چون شما نزنید دشمن شما را میزند.»(30/4/89)

آیا لازمة این نظر آن نیست که :
اولا: چون این جنگ محدود به فضای سایبری نیست و همه میدان های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را در برگرفته، پس در همه حوزه ها در برابر مخالفان می توان از شیوه های خلاف شرع استفاده کرد؟
ثانیا: چون گوینده این نظر، عادل و متشرّع است و در این میدان نبرد حضور دارد، پس بر حسب وظیفه برای تخطئه آنهایی که دشمن می داند، از شیوه های خلاف شرع حتّی در خطبه های جمعه استفاده می کند؟

پایان نقل قول از لینک

!؟؟؟

نورالهی شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:09 http://denkenserfahrung.blogfa.com

سلام علیکم

آی شهید مجاهد که سیاستش دفع بود منافقان تا دفترش نفوذ کردند و با آن وضع شهیدش کردند وای به حال ماها که سیاستمان جذب است!!!

منتظر ایستاده ام ببینم نفر بعدی که به ش گیر می دهید چه کسی است!!!!!!!!!!!

بدرود

حسن شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:33 http://hhamtaii.blogfa.com

خیلی نامه‌ی خوبی بود. این همان حجتی کرمانی مناظره کننده با مصباح است؟

حسن شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:41 http://hhamtaii.blogfa.com

آقای نورالهی عزیز،
نویسنده‌ی این وبلاگ در بعضی پست‌هایش تحلیل می‌کند و در بعضی‌ها برش‌هایی از تاریخ را خیلی مستند ارائه می‌دهد که شما تحلیل کنید و از این جور کارها. حالا چه سودی دارد که شما متن را رها کرده‌ای ایستاده‌ای ببینی دفعه‌ی بعد به کی گیر می‌هد؟

پ.ن. حالا ما هم شده‌ایم کاسه‌ی داغ تر از آش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد