سفر من و خانواده ام به مشهد: تجربه ی دوم: اهمیت معماری

بسم الله الرحمان الرحیم.

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا السلام علیک یا امام الهدی و العروة الوثقی و رحمة الله و برکاته.

من و خانواده ام از جمعه ده تیر 1390 تا دوشنبه سیزده تیر 1390 مشهد بودیم. اداره ی محل کار همسرم هر چند سال این موقعیت را فراهم می کند کارمندانش با پرداخت یک چندم (یک پنجم؟) هزینه ی بلیت هواپیما و هتل و غذا، دو سه روز بروند مشهد. ما سه سال و نیم قبل رفتیم. الان هم نوبتمان شد.

            نوبت قبل زیارت مزار امام رضا، خیلی کم به دلم نشست. البته توانستم ضریح را دقایقی لمس کنم و با حضرت صحبت کنم. کمی آن طرفتر از ضریح هم نشستم و دعا خواندم. این دفعه اصولاً نتوانستم به ضریح و به اطراف ضریح بروم. دو دفعه رفتم. بار اول حدود یک ساعت قبل از اذان مغرب. بار دوم حدود یک ساعت و نیم قبل از اذان مغرب. هر دو بار خادمها راهها را بسته بودند و اجازه ی ورود به مردم نمی دادند. می گفتند برویدحیاط. بروید زیر زمین. بار اول توانستم بروم حیاط حرم و بار دوم هم توانستم بروم زیرزمین. هرچند آرامش و احساسم بهتر از سه سال و نیم قبل بود، اما باز هم احساس می کردم از زیارت کردن لذت نمی برم.

            بله. مدتی قبل یا بعد از زیارت سه سال و نیم قبلم از امام رضا، حضرت معصومه را در قم زیارت کردم. خیلی لذت بردم از زیارت حضرت معصومه. و خب، برایم سؤال بود و عجیب بود، چرا زیارت حضرت معصومه به دلم نشست اما زیارت امام رضا به دلم ننشست.

            این دفعه، بعد از زیارت اول (که موفق شدیم در حیاط حرم بنشینیم) و قبل از زیارت دوم (که موفق شدیم برویم زیرزمین حرم)، رفتیم آرامگاه فردوسی. حدود یک ساعت رفتیم آرامگاه فردوسی. بسیار لذت بردم و حس خوبی داشتم. و خب، سؤالم و تعجبم دوباره ایجاد شد و تشدید شد، که ای عاشق امام رضا، چه جوری است از دیدن آرامگاه فردوسی این اندازه لذت می بری، اما از زیارت امام رضا نه؟

            اتوموبیلی که ما را برد آرامگاه فردوسی و سپس از آن جا برد به حرم امام رضا، راننده اش مردی بود حدود 50 ساله. به او احوالاتم را گفتم. و گفتم همین الان جوابی به ذهنم رسید، که علت این مسائل، این است در آرامگاه فردوسی تناسب بین مساحت قسمت درختکاری شده و سبزه کاری شده و حوض بزرگ آب و مساحت آرامگاه رعایت شده و جمعیت هم غلغله نیست، اما حرم حضرت امام رضا ــ آن طور که من دیدم و از مسیری که من دو بار رفتم دیدم ــ اطرافش حتا یک درخت هم نیست و «گسترش حرم» به صورت ساختن روگذر و زیرگذر و صحنهای جدید و ساختمانهای جدید بوده و جمعیت زائران هم بسیار بسیار زیاد است.

            راننده گفت: «شما درست می گوئی. فقط شما نیستی این حس اضطراب را داری هنگام نزدیک شدن به حرم امام رضا. قبل از انقلاب، آقای ولیان بود در استان خراسان. در زمان او اطراف حرم درختکاری بود و تختهایی گذاشته بودند که غروبها زائران و مردم می نشستند روی تختها و استراحت می کردند و چایی می خوردند. ولیان اجازه نمی داد اطراف حرم ساختمانهایی با ارتفاع بیش از حد مقرر ساخته شود. وقتی شما با هواپیما می آمدی مشهد از بالا می دیدی اطراف حرم یک کمربند سبز است. بعد از انقلاب متأسفانه کم توجهی شده به این مسائل. در طرحهای گسترش حرم، درختها از بین رفته است. قدیم فقط یک صحن کهنه بود و یک صحن نو. الان چند صحن اضافه کرده اند به نحوی که منی که مشهدی هستم گاهی اوقات داخل صحنها گیج می شوم چه گونه برسم به ضریح حضرت.»

نظرات 6 + ارسال نظر
امیر ثابت قدم یکشنبه 19 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 21:10 http://www.sabetq1.blogfa.com



باسلام . سیدجان تشکر ازحضورتان وزیارت هم قبول باشه .
ماه رمضان هم اگر گرم باشد بطوریکه برای بدن روزه ضررداشته باشد که هرفردی ازروزه معاف است . مشهد هم کارهائی شده که خوب است و کارهائی هم لازم است که باید بشود.

فرزانه یکشنبه 19 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 21:11 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
چیزی که بوی اجبار و وظیفه بخودش بگیرد دیگر ... فقط وظیفه است .

جواد خراسانی دوشنبه 20 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:46

سلام،
کارنامه آستان قدس بخشی از کارنامه حکومت است. از ساخت و ساز و شهر که مایه آبروریزی است چیزی نمی گویم( با اینکه تخصص بنده در این رشته است).
فقط خدمت دوستان عرض می شود که پس از 32 سال از انقلاب و حکومت مطلق شیخ عباس واعظ طبسی بر حرم حضرت رضا ع و آستان قدس با اطلاع دقیق عرض می کنم که در طی این مدت آستان قدس با تمام دارائی ها مادی و معنوی اش( که حتما" از نظر اقتصادی بزرگترین کارتل در ایران محسوب می شود.) 32 کتاب علمی یا عمومی در خصوص شخصیت، احوال، افکار و... حضرت رضا ع تهیه و عرضه نکرده است، تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.
حضرت رضا ع در آستان قدس و مشهد غریب ترین غرباست.

انسان جمعه 31 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 16:19

خدارا شکر که این سفرها کوفتتون شده شمایی که از خدمات جمهوری اسلامی استفاده میکنید و هر رانتی دلت میخواد مصرف میکنیید باید هم زیارت امام رضا بهتون نچسبه.
این امکانات حرومتون باشه ایشالله
امام رضا هم خوب بلده جوابتونو بده

مطهر شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:22 http://modara.blogfa.com

با سلام و سپاس

امـــیـــــر جمعه 8 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 20:14 http://mehmansaraa.persianblog.ir/

چند هفته پیش هم که رفته بودم زیارت
با یکی از دوستان
دیدم درها را بسته‌اند
غرق کرده بودند
منتها از یک جایی که تعدادی خادم دور و برش نردۀ فلزی گذاشته بودند، اجازۀ عبور به برخی می‌دادند
احتمالاً از خواص بوده‌اند!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد