تداوم رهبری

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            عیناً طبق روزنامه ی اطلاعات، 4 خرداد 1368، صفحه ی 14:

            «پرسشنامه نظرخواهی پیرامون اصلاح و بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

..........

لطفا پرسشنامه را پس از پاسخ به سئوالات به آدرس تهران: صندوق پستی 999/13185 ارسال نمائید. ضمنا مهلت ارسال پاسخها تا تاریخ 12/3/68 میباشد.

..........

از آنجائیکه رهبر جهت دهنده حرکت نظام در کلیه ابعاد میباشد

24 ـ رهبری نظام به چه روشی مطلوب است؟

الف ـ حتما فردی باشد ب ـ شورائی باشد ج ـ اگر فرد واجد صلاحیت نبود شورائی باشد

25 ـ رهبری در تداوم حرکت خود به چه روشی انتخاب شود؟

الف ـ با نظر رهبری ب ـ با نظر خبرگان رهبری ج ـ با نظر رهبر و خبرگان رهبری

..........»

پایان نقل از پرسشنانه.

ظاهراً از سؤالات طرح شده، و از گزینه های درنظرگرفته شده می توان دیدگاه اعضای شورای بازنگری ی قانون اساسی را (که امام خمینی آنها را تعیین فرموده بود) چنین استنباط کرد:

ــ جهت دهنده ی حرکت نظام، در هیچ کدام از ابعاد، مردم نیستند؛

ــ انتخاب رهبر بعد (احتمال می دهم «تداوم حرکت رهبری» عبارتی نه چندان رسا است برای مفهوم «انتخاب رهبر بعد»، و احتمالاً رسا نبودنش آگاهانه و برای حفظ قداست عنوان «رهبر» بوده) یا با نظر رهبر قبل است، یا با نظر خبرگان، یا با نظر رهبر قبل و خبرگان، و مردم حق دارند منحصراً یکی از این سه گزینه را انتخاب کنند، یعنی اساساً گزینه ای به صورت «تداوم رهبری با نظر مردم باشد» را در نظر نگرفته بودند و مردم چنین گزینه ای پیش رویشان نبوده برای انتخاب کردن.

نظرات 7 + ارسال نظر
مهدی نادری نژاد چهارشنبه 23 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 21:41 http://www.mehre8000.org

با سلام
این پرسشنامه برای چه کسی نوشته شده است؟

عاقبتی مشهدی پنج‌شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 16:43

خلاصه کردندآنچه کردندورفت آنچه رفت . قبل ازآن یک آخرت به دنیافروخته ای مثل ریشهری حمال شده بود + سیداحمد+ کوسه ی بهرمانی . احمدراهمه دیدند چه برسرش آمد ( به پاسداشت آنهمه حمالی !!! ) ـ بهرمانی هم که اکنون هرروزش به هزارسال می گذرد . فقط مانده است ریشهری که ظاهراهنوزدرعافیت پاچه خواری ها وستمال یزدی به دست داشتنش فعلن دچار بخت برگشتگی نشده است

ابراهیم ابریشمی شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:42 http://avakh.blogsky.com

سلام سید گرامی!
سرفرازمان کردی!
حقیقتش در باب یحیی یثربی خیلی قدیم تر از اینها چیزهایی خوانده بودم، چرا که برای پروژه ی منحله ی خود نیاز داشتم با او مصاحبه ای داشته باشم، اما واقعش توفیق نداشتم که آثارش را کامل بخوانم و فقط از کلیات اندیشه ی انتقادیش آگاهم و خوشحالم که پیشنهادم به کارتان آمده..
واقعش بحثی را که گفتید خوانده ام و جدای از نظری که بخواهم داشته باشم، با شیوه ی بحث برخی دوستان به هیچ رو موافق نیستم...
به ویژه کسانی که گمان برده اند چیزی را نخوانده و ندانسته می‌توانند با معلومات سنتی خود پاسخ گویند..
ترجیح میدهم که وارد گفت و گو با این دست دوستان نشوم، چراکه اراده ای برای گفت و گو ندارند و چنانکه تجارب پیشینم برایم آشکار کرده، تنها می‌خواهند دیگران را ادب کرده و یا هر حرفی جز خود را تناقض بخوانند. این رسم گفت و گو نیست و کسی که طرف مقابلش را به رسمیت نشناسد از اساس فرد گفت و گو گری نیست.
در همین گفت و گو هم پیداست که برخی سعی دارند مدعیات دیگری را به زبان فلسفی خود ترجمه کنند و آن را یکسره متناقض بدانند و گاه چیزهایی را رد می‌کنند که خدای طرف مقابل هم بر زبانش نرانده...
این دست گفت و گو ها، تنها برای معرکه گیری غوغاسالاران مناسب اند تا آموختن نکاتی نو..
باز هم از دعوتت سپاس گزارم.

امیر ثابت قدم شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 10:37 http://www.sabetq1.blogfa.com


باسلام به سید بزرگوار.

نکته ای که درمورد پخش مسابقات زنده وکلاسیاسی بودن ورزش درایران درج کرده بودید جالب است . ومطالب شما هم خوب وقابل استفاده . تشکرازحضورتان .
از گرفتن اشتباه ما درمورد موسسه اسراهم تشکر . حتما تصیح خواهد شد .

قاسم‌فام شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 15:49 http://aknun.blogsky.com/

سلام

البته می‌توان فرض دیگری را هم در نظر گرفت و آن اینکه نظر مردم مندرج در نظر خبرگان است که به نمایندگی از مردم و برای انتخاب و عزل و نصب رهبری و نظارت بر رهبر انتخاب شده‌اند.

به نظر من مشکلی که در ارتباط با نهاد رهبری در ساختار سیاسی کشور رخ داده ناشی از ترجیحات شخصی خبرگان اول بود که بدون توجه به تجارب عقلای عالم در عرصه سیاست آمدند مجلسی را که قرار بود بر اساس قانون اساسی مجلس خبرگان ملت باشد، به مجلس خبرگان صنف معظم روحانیت تقلیل دادند و به این ترتیب مجلس ناظر بر رهبری را از جامعیت انداختند.

قاسم‌فام یکشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 01:21

سلام. من گمان کردم مطلبی که در انتهاب پست قبل آوردید خبری در کیهان بوده است. بله اگر آگهی باشد داستان فرق می‌کند و آن ارادت از جانب شاگردان و خویشان امام خمینی ابراز شده است.

سلمان محمدی جمعه 13 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 10:33 http://salmanmohammadi.blogsky.com

سلام. فکر می کنید چرا این گزینه ها و نه مثلا گزینه مردم مطرح شده بود؟ من فکر میکنم تحت تأثیر آموزه های صوفی - شیعی «ولایت» بوده است. تا به مفهوم خاتمیت، آنچنان که استاد ما سروش فهم و پردازش کرده، نرسیم آش همین آش است و کاسه همین کاسه! فقط ممکن است پالان یکی از چارپایان عوض شود! (برای حفظ تقدس مقام عظمای ولایت این طور پوشیده گفتم. والعاقل یکفیه الاشاره!)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد