بزرگترین منکرات چیست؟

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            مرحوم امام خمینی، اول فروردین 1367، پیام نوروزی:

            «سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- از همان روز اول که قیام کردند براى این امر، انگیزه‏شان اقامه عدل بود. فرمودند که، مى‏بینید که معروف، عمل بهش نمى‏شود و منکر، بهش عمل مى‏شود. انگیزه این است که معروف را اقامه کند و منکر را از بین ببرد، انحرافات همه از منکرات است، جز خط مستقیم توحید هر چه هست منکرات است، اینها باید از بین برود و ما که تابع حضرت سید الشهدا هستیم باید ببینیم که ایشان چه وضعى در زندگى داشت، قیامش، انگیزه‏اش نهى از منکر بود که هر منکرى باید از بین برود. مِن جمله قضیه حکومت عدل، جور، حکومت جور باید از بین برود»

            پایان نقل عین سخنان مرحوم امام خمینی.

            حال، با فرض این که اکثر ماها تقریباً تصوری از «مُنکرات» در ذهنمان داریم، ببینیم «بزرگترین منکرات» و «اعظم منکرات» از دیدگاه تعدادی از مقامات مختلف و افراد مختلف، چیست.

            1) رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، سردار محمدرضا نقدی: بزرگترین منکرات ایستادگی مقابل ولی فقیه و نظام اسلامی است (7 دی 1388 روزنامه ی مردم سالاری http://www.mardomsalari.com/template1/Article.aspx?AID=10428 ).

            2) رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، حجت الاسلام سیدمهدی میرباقری، سکولاریسم به عنوان
یکی از بزرگترین منکرات موجود، به دنبال تبدیل جهان به دهکده و بتکده جهانی است (11 آذر 1390 http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1474919 ).

            3) نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد، زاویه گرفتن از خط ولایت و رهبری را بزرگترین منکرات حال حاضر جامعه دانست (2 بهمن 1388 http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1021451 ).

            4) عبدالکریم سروش، اول دی 1390: «... استبداد را (که اعظم منکرات عالم است) ...»

            در چهار دیدگاه که درباره ی بزرگترین منکرات و اعظم منکرات نقل کردم، ظاهراً واضح است اندیشه ی سیاسی و اجتماعی و دینی ی افراد، و اهداف آنها، دخالت دارد در این که بزرگترین منکرات را چه معرفی کنند.

            بنده فعلاً نظر ندارم و نمی دانم «بزرگترین منکرات» آیا به طور مطلق وجود دارد، یا «بزرگترین منکرات» ممکن است در زمانها و مکانهای مختلف تفاوت کند. به هر حال گمان می کنم وظیفه ی شرعی و عقلی و اخلاقی ی همه مکانی و همه زمانی ی ما، در حد فهم و در حد وُسعمان، امر کردن به معروف و نهی کردن از منکر (طبق قرآن: نهی کردن از منکر، و نهی کردن از سوء، و نهی کردن از فساد) است ــ هر منکری. و چه بسا مبارزه کردن با منکرات بزرگتر، افضل باشد از مبارزه کردن با منکرات کوچکتر، البته افضلی که احمز است.

نظرات 11 + ارسال نظر
مهدی نادری نژاد دوشنبه 26 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:16 http://www.mehre8000.org

با سلام
جناب سید محمدی
فرمودید:
به هر حال گمان می کنم وظیفه ی شرعی و عقلی و اخلاقی ی همه مکانی و همه زمانی ی ما، در حد فهم و در حد وُسعمان، امر کردن به معروف و نهی کردن از منکر (طبق قرآن: نهی کردن از منکر، و نهی کردن از سوء، و نهی کردن از فساد) است ــ هر منکری. و چه بسا مبارزه کردن با منکرات بزرگتر، افضل باشد از مبارزه کردن با منکرات کوچکتر، البته افضلی که احمز است.

*****************************************
بی شک امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول مهم در حقوق متقابل مردم و حاکمان است . گزینشی برخورد کردن با این فریضه دینی جفا به این اصل است آنچه مهم است شناختن مصادیق معروف و منکر است که بسیار ساده و آسان است چرا که راه تقوا وزیدن آسان و روشن است.

سمیعی دوشنبه 26 دی‌ماه سال 1390 ساعت 19:09

سلام برادر
نمی دانم شما چقدر میر باقری را می شناسید من از او خوش ام می آید برایم جالب خواهد بود اگر بدانم کارهای ایشان را دنبال می کنید. نمی دانم چرا هی فکر می کنم که نوشتن و گفتن باعث سوء تفاهم می شود. منظورم اشاره به جمله ویتکنشتاین نیست که عین اش را آوردم نه واقعا هنگام نوشتن یک پیام ساده برای دوستی که هیچ ندیدمش ای احساس را در خود می یابم
به هر حال آمده بودم تا جمله ای از کامو برایت بنویسم خودم خیلیاین جمله را دوست دارم امید که یک بار بی سوء تفاهم در مورد دموکراسی صحبت کنیم
قال کامو علیه رحمه:
کلمه آزادی و برابری راهم بر سر در زندان ها می نویسند و همبر سر در معابد بازرگانی.
کامو که نویسنده بود آشنای کلمات بود و همین مرا در خواندن نوشته هایش به درنگ وا می دارد. من فرانسه نمی دانم به همین خاطر این دقت برایم دشوار است و گاه مجبور می شوم از دوستانی که فرانسه می دانند کمک بگیرم. اما چند سال پیش کتابی به من کمک کرد تا با دنیای کامو آشنایی بهتر ی داشته باشم و آن کتا ب چند نامه به دوست آلمانی، از کامو بود که رضا داوری اردکانی ترجمه کرده و با مقدمه ای سال ها پیش در انتشارات نیل چاپ کرده. من نسخه دست دومی را تصادفا پیدا کردم و خواندم شاید شما هم حوصله کردی و آن را دیدی
خیلی نوشتم دیگه بسه
در پناه خدا باشید برادر

حسن دوشنبه 26 دی‌ماه سال 1390 ساعت 19:16 http://hhamtaii.blogfa.com

به نظر من، مقدم‌تر و مهم‌تر از امر به معروف و نهی از منکر هم چیزهایی هست. مثلا تلاش برای تعمیق شناخت و معرفت آدم.
حتی موقع امر و نهی هم به نظرم، خود آدم اولویت دارد به دیگران. وگرنه چه طوری می‌شود مطمئن شد که آنچه انجام می‌دهیم تبلیغ عقاید نارس خودمان و نهی از آنچه خودمان از آن می‌ترسیم یا منافعی برای ما ندارد نیست و امر به معروف و اینهاست؟
چه‌طور معلوم شود از سر خودخواهی نیست؟ و نمی‌خواهیم ملت را در جهل خودمان شریک کنیم. هیچ جوری.

جواد خراسانی سه‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1390 ساعت 18:17 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام،
ظلم، جور، دروغ و مفاهیمی از این دست همیشه منکرند، اما فکر نمی کنم بزرگی و کوچکی منکر چیزی ثابت و از پیش تعیین شده باشد. شرایط زمان و مکان و شیوع و رواج هر منکری، باید نقش تعیین کننده ای در کوچک و بزرگی آن منکر داشته باشد.

جواد خراسانی سه‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1390 ساعت 18:34 http://cheshmejoo.blogfa.com/

به گمان بنده، بزرگترین منکر فعلی جامعه ما، وارونگی ( نه جابجایی) ارزش هاست. برای مثال این وارونگی در خصوص امر ولایت که مبنای تفکر شیعی است بدین صورت اتفاق افتاده است که شخص حاکم فارغ از منش و رفتارش و بدون نقد نحوه سلوکش با مردم، به عنوان متصدی امر ولایت معرفی می شود. به عبارت دیگر، به جای آن که اصولی همچون عدالت، تقوی، علم، مقبولیت، رضایت و بیعت عام مردم، ملاک ولایت ( همین ولایت و حکومت سیاسی مثلا") باشد.  چون فلان کس صاحب قدرت است، فارغ از اعمال و سلوکش،فقط به صرف تصاحب قدرت، صاحب ولایت هم هست.
این نمونه ای از وارونگی ارزش هاست، که به نظرم بزرگترین منکر رایج در جامعه ماست.

ستاریان سه‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1390 ساعت 18:46

سلام
زمانی دزدی - قاچاق - ارتشا - وعده ی دروغ به ملت دادن - اختلاس - بی قانونی - قدرت هزار فامیلی - ثروت اندوزی از راه غیر مشروع و رذائل اینطوری منکر محسوب می شد و آمر بالمعروف و ناهی عن المنکر می بایست از آن نهی می کرد. اما امروز ناهی را منکر می خوانند و زندان و حصرش می کنند و از مواهب زندگی اجتماعی محرومش می کنند.
دو دسته که قدرت را در دست دارند هر روز از هم سند منتشر کرده و دیگری را به انواع جرائم متهم می کنند ان هم با مدارک، اما آب از آب تکان نمی خورد، اما اگر کسی خارج از حلقه ی قدرت بگوید بالای چشم دربان فلان اداره ابروست می شود ضد انقلاب و محارب و حلقوم بیگانه و جاسوس و ضد انقلاب و بلندگوی بی بی سی و اسرائیل.چرا که همه جا گل و بلبل است و او تاریک اندیش و سیه نما

سلمان محمدی چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1390 ساعت 07:57 http://salmanmohammadi.blogsky.com

سلام. من اصولا به به «ترین» و باب افعل بدبین ام. چون غالباً بر اثر شدت هیجان ادا میشوند نه در پی سنجش.
گذشته از این، گویا فقط نظر سروش به نظر آقای خمینی نزدیک است!!!! این هم از طنز روزگار است شاید!

محمدرض چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1390 ساعت 10:37 http://www.mamrizzio.blogfa.com/

سلام
نظر بنده این است که یک گناه و یک منکر بیشتر وجود ندارد آن هم آزار رساندن و رنجاندن دیگران است
حال اسمش باشد استبداد، ستم، دیکتاتوری، قاچاق، رشوه، دزدی، دروغ، وارونگی ارزشهایی از قبیل ولایت و ...
هر کنشی که منجر به آزار و رنجیدن دیگری شود منکر است و گناه و جرم

فرزانه چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1390 ساعت 10:45 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
عرض کنم که اخیرا آیت الله علم الهدی عضو مجلس خبرگان و امام جمعه مشهد فرموده اند : ما در مجلس نهم سینه چاکان ولایت می خواهیم و مردم انقلابی ایران همانند دیگر صحنه های انقلاب باید بصیرت خود را در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به نمایش بگذارند.
بنا بر این در چنین فضایی که در پیش روست نیازی به ناهی از منکر نیست و منکراتی هم در کار نیست .

ضمن اینکه صحبت های آقای حسن هم قابل تامل است

ستاریان چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1390 ساعت 20:32

سلام
با دیدن این فیلم شش دقیقه ای تازه فهمیدم که انگار بزرگترین منکر ندیدن انسانهایی است که در گوشه گوشه ی دنیا نمونه هایی از آنها زیادند و ما اصلا نمی بینیمشان.
فیلم بسیار تلخ و ناراحت کننده ای است!
http://www.cultureunplugged.com/play/1081/Chicken-a-la-Carte

خلیل چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1390 ساعت 21:07 http://tarikhigam.blogsky.com

سلام،

شما آزاد هستید که امر به معروف و نهی از منکر کنید، بشرطی که بدانید چه منکر و چه معروف است!

اگر بدانید و عمل کنید و خارج از حلقه قدرت باشید - ستاریان - بعد از گفتن، آزاد نیستید.

حرف حسن آقا هم جای تامل دارد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد