صالحیار و دریادار

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            غلامحسین صالحیار فرزند اسمعیل در تاریخ 19 آذر 1382 درگذشت.

            دریادار [سید] احمد مدنی در 23 بهمن 1384 در کالیفرنیای آمریکا درگذشت.

            طبق http://www.iranianshistoryonthisday.com/farsi.asp?GM=5&GD=13  :

            «غلامحسین صالحیار موسس خبرگزاری رادیو ـ تلویزیون ملی (واحد خبر)، بنیاد گذار نخستین خبر گزاری غیر دولتی ایران (پرس ایجنت)، دو بار سردبیر روزنامه اطلاعات، نخستین سردبیر روزنامه آیندگان، سردبیر خبرگزاری پارس، از موسسان سندیکای روزنامه نگاران ایران و مولف چندین کتاب از جمله «چهره مطبوعات معاصر» 24 اردیبهشت سال 1311 در تهران پا به عرصه وجود گذارد و 19 آذر 1383 در72 سالگی فوت شد.

از صالحیار به عنوان روزنامه نگار تمام عیار نسل گذشته یاد می کنند که همه وجود خود را در این راه گذاشته بود؛ به گونه ای که از دست دادن یک خبر و محروم شدن مردم از آن، وی را بیمار می کرد و گاهی روانه بیمارستان می ساخت. کارشناسان جهانی ژورنالیسم، صالحیار را بزرگترین روزنامه نگار ایران در دهه های 1960 و 1970 اعلام کرده بودند.

صالحیار در طول عمر روزنامه نگاری خود، هیچگاه همه شب را نخوابید. او از ساعت پنج بامداد تا 11 شب در روزنامه بود و در دوران سردبیری وی فروش روزنامه اطلاعات به 850 هزار نسخه در روز رسیده بود. تیتر معروف «شاه رفت» را صالحیار نوشت. اوج اخبار رادیو ـ تلویزیون نیز مربوط به دوران او بود. صالحیار روزنامه نگاری را پس از شرکت در نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری ایران، از بهار سال 1335 به عنوان مترجم اخبار بین الملل و همزمان دبیر صفحه هنری روزنامه اطلاعات آغاز کرده بود و پس از مصادره روزنامه اطلاعات در تابستان 1358 کنار رفت.

روزگاری در محافل جهانی رسانه ها، غلامحسین صالحیار را در راس ستون روزنامه نگاران ایران قرار داده بودند.»

            طبق http://iranianshistoryonthisday.com/farsi.asp?GM=6&GD=10  :

            «... و به این سان، ۴ ماه پس از انقلاب، انتقاد از سیاستمداران ملی گرا آغاز شد و ...

در مراسم چهلمین روز درگذشت استاد مطهری که با حضور آیت الله خمینی و بسیاری از روحانیون در مدرسه فیضیه قم برگزار شده بود، فلسفی واعظ معروف در خطابه ای آن دسته از سیاستمداران را به باد انتقاد گرفت که به اظهار او، می گویند: اسلام؛ بلی، ولی روحانیون؛ نه. وی گفت که همین ها در زمان حکومت دکتر مصدق همین شعار را علم کردند و موجب تضعیف و برانداخته شدن او شدند و ....

این خطابه که چهار ماه پس از پیروزی انقلاب ایراد شد، به گفته اصحاب نظر، آغاز انتقاد و حمله به ملی گرایان قرار گرفت که هنوز کم و بیش ادامه دارد. همین انتقادها و حملات باعث کنار زده شدن ملی گرایان که از ستونهای انقلاب سال 1357 ایران بودند از عرصه شده است.

روزنامه اطلاعات به سردبیری غلامحسین صالحیار روزنامه نگار شهیر ایران در صفحه اول شماره 20 خرداد سال 1358 خود تیتر اظهارات فلسفی در قم را چنین نوشته بود: حمله شدید فلسفی به «یاران مصدق». این تیتر بیانگر خیلی حرفها تلقی شده است.

صالحیار در دی ماه 1357 ــ روزی که شاه تهران را به نام سفر به مصر ترک کرد در صفحه اول اطلاعات تیتر زد: «شاه رفت» (یعنی دیگر بازنخواهد گشت.).

صالحیار با نیم قرن سابقه روزنامه نگاری، در تابستان 1358 از روزنامه اطلاعات کنار گذارده شد، این موسسه مصادره گردید، از صاحبان آن خلع ید بعمل آمد و در پی این دو رویداد بسیاری از نویسندگان بنام این موسسه ــ عمدتا تحت عناوین انتظار خدمت ــ برکنار و خانه نشین شدند. صالحیار که با ایجاد خبرگزاری رادیو ــ تلویزیون، راه اندازی روزنامه آیندگان، دو بار سردبیری روزنامه اطلاعات، سردبیری خبرگزاری پارس، تاسیس سندیکای روزنامه نگاران با کمک چند تن دیگر، و تالیفات متعدد از چهره های برجسته تاریخ معاصر مطبوعات ایران بشمار می رفت اخیرا و در جریان خانه نشینی فوت شد.

دریادار مدنی کرمانی: این مجلس جای من نیست و ...

بیستم خرداد 1359 پس از تصویب 180 اعتبارنامه، نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران آغاز بکار کرد. پیش از انتخاب هیات رئیسه مجلس، ریاست سنی آن با یدالله سحابی بود.

درجلسه 20 خرداد اعتبار نامه های دریادار دکتر احمد مدنی نماینده منتخب کرمان، هاشم صباغیان و علی اکبر معین فر که با اعتراض رو به رو شده بود به کمیسیون تحقیق ارجاع شد و اعلام گردید که شورای نگهبان که بدون موجودیت آن مجلس نمی تواند قانون وضع کند هفته بعد آغاز بکار خواهد کرد.

بعدا دریادار مدنی به دلیل همان اعتراض اعلام کرد که این مجلس جای او نیست و رفت. وی در نخستین انتخابات ریاست جمهوری هم نفر دوم شده بود. دریادار مدنی که پس از انقلاب سال 1357 در سمت های وزیر دفاع، فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان تلاش بسیار کرد تا کشور تجزیه نشود، اخیرا در آمریکا فوت شد. وی از ملی گرایان بنام کشور بود.»

در http://groups.yahoo.com/group/confederationofiranianstudent/message/434  در مطلبی با عنوان «پیامی به آقای دکتر یزدی: عوض گله ندارد» و با عنوان فرعی ی (؟) «رد صلاحیت یک نماینده به خاطر تخلف صاحبخانه اش!!!؟»، از نقش ابراهیم یزدی در رد شدن اعتبارنامه ی دریادار احمد مدنی و رد شدن صلاحیت ایشان برای نمایندگی ی اولین مجلس بعد از انقلاب، گفته اند. طبق این لینک یکی از دلایلی که در رد شدن اعتبارنامه ی دریادار احمد مدنی ذکر شده است، این است: «ملاقات و مذاکرات صاحبخانه اش با یک امریکایی به نام آقای دات.» یک دلیل دیگر این طور معرفی شده است: «همکاری در انتشار یک نشریه مسئله دار.» و یک دلیل دیگر: «مذاکرات مفصل با شخصی که پدرش آجودان اشرف پهلوی بوده است

در http://www.tabnak.ir/fa/news/154718/%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%8A%D9%85-%D9%8A%D8%B2%D8%AF%D9%8A-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%81%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%AF  ابراهیم یزدی را، که روزگاری افشاگر احمد مدنی شده بود، «سرکرده گروهک غیر قانونی نهضت آزادی» نامیده اند.

«سایت خبری تحلیلی فرهنگ انقلاب اسلامی»، در http://www.farhangnews.ir/site/Default.aspx?tabid=2&CId=24&NewsId=12604  و http://www.farhangnews.ir/site/Default.aspx?tabid=2&CId=24&NewsId=12606  نامه ی دکتر سیداحمد مدنی به امام خمینی را منتشر کرده است، و توضیح داده است «آقای مدنی با بی شرمی امام خمینی (ره) را مورد هجمه های صحبت های خود قرار داده اند».

نظرات 7 + ارسال نظر
مهدی نادری نژاد پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 13:37 http://www.mehre8000.org

با سلام
جناب سید محمدی
از این مکتوب بسیار استفاده بردم.
به ویژه از معرفی این سایت:
http://iranianshistoryonthisday.com/farsi.asp

ستاریان پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 18:35

سلام

من این لینک :
http://www.tabnak.ir/fa/news/154718/%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%8A%D9%85-%D9%8A%D8%B2%D8%AF%D9%8A-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%81%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%AF

را باز می کنم فونتش به هم ریخته و فارسی نیست! اما همانطور که دیشب در ایمیل خبر دادم در این ادرس:

http://iranist.narod.ru/rafsanjani5.html

مطلب در مورد رد صلاحیت مدنی ، را به طور کامل اینطور نوشته است:

رد صلاحیت یک نماینده به خاطر تخلف صاحبخانه اش!

دلایل رد صلاحیت یک نماینده در جلسه علنی مجلس قرائت شد.
این دلایل عبارتند از:
1- مخالفت با احکام صادره توسط دادگاه انقلاب و حمایت از متخلفان
2- ملاقات و مذاکرات صاحبخانه اش با یک امریکایی به نام آقای دات
3- همکاری در انتشار یک نشریه مسئله دار
4- نامبرده به شدت ملی گرا و طرفدار آمریکاست
5- مذاکرات مفصل با شخصی که پدرش آجودان اشرف پهلوی بوده است
دلایل فوق را دکتر ابراهیم یزدی به هنگام بررسی اعتبارنامه احمد مدنی که با رأی مردم کرمان به نمایندگی دوره اول مجلس انتخاب شده بود، بیان کرد و همین دلایل مطرح شده توسط ابراهیم یزدی (که در آن هنگام، عضو کمیسیون تحقیق درباره صلاحیت احمد مدنی بود) باعث شد سایر نمایندگان، با رأی منفی به اعتبارنامه احمد مدنی، وی را از حضور در مجلس به عنوان نماینده محروم کنند.
گفتنی است نمایندگان مجلس، اعتبارنامه احمد مدنی (اولین استاندار خوزستان پس از پیروزی انقلاب) را در حالی رد کردند که هیئت های اجرایی نظارت وقت، صلاحیت او را تأیید کرده بودند.
ابراهیم یزدی در جلسه علنی مجلس اعلام کرد اعضای کمیسیون تحقیق، صلاحیت احمد مدنی را به اتفاق آرا رد کرده اند. گفتنی است در گزارش کمیسیون تحقیق مسائل دیگری چون: ارتباط به ساواک و رژیم پهلوی، ارتباط با مقامات آمریکایی، فعالیت سیاسی و ارتباط با عناصر ضدانقلاب، مکالمه تلفنی با مقامات رژیم شاه، به کارگیری عناصر ساواکی و فاسد و بدسابقه در استانداری خوزستان فراهم آوردن وسایل فرار امرای نیروی دریایی ارتش شاه از کشور به عنوان دلایل متمم ارائه شده است.
¤ گفتنی است این خبر با مراجعه به آرشیو روزنامه، بخش گزارش مجلس شورای اسلامی در تاریخ 14/5/59 تهیه شده است

ستاریان پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 19:27

در باره ی مقدم مراغه ای و مجلس خبرگان در مطلب مربوط به مقدم مراغه ای (روز ۲۲ بهمن) قسمتی از مصاحبه ی هاشمی رفسنجانی را در این مورد نقل کردم

محمدرضا پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 20:17 http://www.mamrizzio.blogfa.com/

سلام
جدا نمی دانم چطور این یزدی با زنده یاد بازرگان در یک حزب بودند؟
یکی نماد دو رویی و شارلاتان بازی و حقه بازی دیگری نماد عقلانیت و اخلاق در سیاست.

ستاریان پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 23:01

همه در شرایط انقلاب قرار داشتند و به مرور تغییر کردند و از نظراتشان عدول کرده و حتا عوض شدند.
من امروز داشتم آرشیو روزنامه ی اطلاعات مربوط به سال ۵۷ را که سه جلد است مرور می کردم. دیدم ۳۱.۲.۱۳۵۸ مهندس بازرگان (روحش شاد) با لوموند مصاحبه کرده و در جواب اعتراض به اعدامهای سران رژیم گذشته و محاکمات بی وکیل گفته بود:

رهبران و شکنجه گران رژیم سابق مستحق اشد مجازات هستند.

اطلاعیه نهم فروردین دولت موقت را در مورد اعدامها و دادگاههای انقلاب را بخوانید .بله . همه به مرور فهمیدند که این روش خطاست 24 اردیبهشت اعدام محدود شد و نهایتا 20 تیر فرمان عفو عمومی صادر شد . اما بعد از آن هم تیتر روزنامه ها از اعدامها خبر می دهد!
آذری قمی آن زمان رئیس دادگاه انقلاب بوده . مصاحبه اش را خواندم عجیب بود از این آدمی که سالها بعد همه می دانیم که نظراتش به کلی عوض شده بود.خدا بیامرزدش

بله تب انقلاب تب داغی بود و اصلا تب هر انقلابی داغ است

سلمان محمدی جمعه 28 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 00:18 http://salmanmohammadi.blogsky.com

خدا کند همة ما همواره عقلانیت را رعایت کنیم. مخصوصاً در هنگام غلیان احساس. مخصوصاً غلیان احساسات عقیدتی. مخصوصاً غلیان احساسات دینی.

جواد خراسانی جمعه 28 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 01:21 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام،
کودک دبستانی بودم ،اون سالها. چیزی که تو ذهنم مونده، این بود که روی دیوارها با رنگ سیاه و خط درشت زشت، زیاد می نوشتند: " مدنی کودتاچی "

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد