نظراً تحقیقی ، و عملاً ...

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            دکتر محمدحسین روحانی، تفسیر کلامی قرآن، تهران، توس، 1370، صفحه ی 215 :

            «از آنچه از آغاز این رساله تا کنون گفته شده است، دو نکتۀ برجسته را به روشنی می توان بازیافت:

1. به همان گونه که در فروع دین برای استخراج احکام دینی، چهار دلیل یعنی کتاب و سنت و عقل و اجماع هست، اصول دین را نیز تنها از همان چهار مأخذ یعنی قرآن مجید، احادیث پیامبر و پیشوایان، عقل و اتفاق کلمۀ مسلمانان می توان به دست آورد که می بینیم در اینجا نامگذاری شان اندکی تفاوت پیدا می کند. آنچه مهم است این است که هم در آنجا و هم در اینجا یعنی هم در زمینۀ فقه و هم در زمینۀ کلام (جهان بینی، اصول اعتقادی و فلسفۀ دین مبین اسلام) چو نیک درنگریم می بینیم که سندیت هر سه دلیل دیگر به اعتبار قرآن مجید است. پس قرآن ستون مرکزی و بنیادی فرهنگ و معارف اسلامی است و این نکته ای است که باید در سراسر مباحث آن را در پیش چشم داشته باشیم.»

پایان نقل از کتاب مرحوم دکتر سیدمحمدحسین روحانی شهری (متولد 1315 ــ فوت 24 آذر 1378 مشهد).

نویسنده ی وبلاگ:

ــ ظاهراً از مشهورات و از عبارات پرتکرار عُلمای ما و ما است، که فروع دین تقلیدی است، و اصول دین تحقیقی است و تقلیدی نیست. مرحوم دکتر روحانی، طبق آنچه عیناً از کتاب ایشان نقل کردم، ظاهراً تعارفات را کنار گذاشته، و با وضوح و صراحت، بر «تقلیدی بودن» اصول دین تأکید کرده، یا حد اقلش این که ایشان عقلانی و تحقیقی بودن اصول دین را سومین مأخذ (مأخذ اول قرآن، مأخذ دوم احادیث) معرفی کرده است.

ــ مرحوم دکتر روحانی گفته است سندیت احادیث و سندیت عقل و سندیت اجماع، به اعتبار قرآن مجید است.

درباره ی عرضه کردن احادیث به قرآن مجید، بحثی ندارم. قبول دارم.

اما این که سندیت عقل به اعتبار قرآن مجید است، یعنی چی؟ اگر قرآن نبود، عقل سندیت نداشت؟ آیا قرآن که اعتراض می کند چرا انسانها تعقل نمی کنند، منظورش این است که «چرا عقلتان را، که بدون قرآن عقل شما سندیت ندارد، به کار نمی اندازید؟».

ــ همان طور که گفتم، ظاهراً از مشهورات و از عبارات پرتکرار عُلمای ما و ما است، که فروع دین تقلیدی است، و اصول دین تحقیقی است و تقلیدی نیست. اما:

در عمل، کارشناسان فروع دین، اگر دیدگاهها و نظریات و باورهای دیگران درباره ی اصول دین، بیش از حدی که کارشناسان فروع دین قابل تحمل بدانند با دیدگاهها و نظریات و باورهای کارشناسان فروع دین تفاوت داشته باشد، حکم ارتداد و اعدام و ... را برای دیگران صادر می کنند. حالا پس این عبارت مشهور که اصول دین تحقیقی و عقلانی است و تقلیدی نیست، یعنی چی، این می شود یک سؤال.

به هر حال، هرچند ظاهر سخن مرحوم دکتر روحانی، غیر از عبارت مشهور و پرتکرار است که «فروع دین تقلیدی است، و اصول دین تحقیقی است و تقلیدی نیست»، ولی ظاهراً ایشان یک واقعیت را گفته، که:

عملاً اصول دین هم باید تقلیدی باشد، و کارشناسان فروع دین، اصالتاً از طرف خود و کالتاً از طرف متکلمان، متولی ی کل مجموعه ی «اصول دین و فروع دین» هستند.

نظرات 9 + ارسال نظر
محمدرضا شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 21:24 http://www.mamrizzio.blogfa.com/

سلام
باید نظر صحیفه ی نور را هم پرسید!

سلمان محمدی شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 23:29 http://salmanmohammadi.blogsky.com

سلام. من فکر میکنم این مرحوم آقای دکتر روحانی اگر از آن دنیا یادداشت حقیر در بارة تقلید را بخواند
http://salmanmohammadi.blogsky.com/1389/11/12/post-5/
احتمالا حکم تکفیری، چیزی، برای من از یک مرجع مرحوم یا زنده میگیرد!
ما تقلید در فروع را هم قبول نداریم؛ ایشان میفرماید در اصول هم باید تقلید کرد! و عقل را هم به کل تعطیل باید کرد!!!!! اشعری گری شاخ و دم هم دارد؟!
(جای برخی دوستان خالی که به این علامت تعجبهای ما اعتراض کنند!!!!!!!!)

امیرمهدی یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:58

سلام
اولاً در اینکه اجماع می تواند منبع استخراج احکام الهی باشد اختلاف هست و این رای مخالفینی هم دارد که اجماع را مربوط به اهل سنت می دانند .به هر حال فیه نظر.
ثانیاً از بیان ایشان فهمیده می شود که:
1- هم در استنباط وفهم اصول دین وهم در استخراج و فهم احکام الهی (فروع دین ) منابع شناخت یکی است .قرآن ، حدیث ، عقل ، اجماع
2- عبارت ایشان این است که تعیین اعتبار سندیت هر سه دلیل با قرآن است.در مرحله فهم وشناخت چهار منبع معرفی شده است.اما اگر بنا شد که اعتبار سنجی و راستی آزمایی انجام شود که آیا فهم ما وشناخت ما در اصول دین و فروع دین مطابق خواست و رضای حق تعالی ومورد تایید اوهست یا نه ودقیقاً منظور او محقق شده است یا خیر، آنگاه قرآن محک ومعیار این سنجش است .در واقع به تعبیر ایشان قرآن ملاک ومنات سنجش درستی وحقانیت اصول وفروع است.درست مثل یک کتاب مرجع و رفرنس که علاوه بر این که کاملترین و جامعترین ودقیقترین سطح علم را در خود دارد خودش معیار و میزان است برای سنجش یافته ها وگزاره های دیگرآن علم.تفاوت در این است که قرآن بدلیل ویژگیهای منحصر بفرد واعجازگونه ، یک رفرنس ومرجع دائمی و با ضریب آسیب پذیری صفرو ضریب اعتباری صد است.ولی سایر کتب علمی مرجع بدلیل نسبی بودن علوم و رشد عقول بشراز اعتبارشان بمرورکاسته خواهد شد.
3- از بیان ایشان به هیچ صورت تقلیدی بودن اصول دین فهمیده نمی شود. اساساً دلیل اینکه برلزوم تحقیقی بودن اصول دین تاکید شده این است که امکان تقلیدی بودن اصول دین نزدیک به صفر است و امکان عقلی ندارد.شما تصمیم می گیرید که بدون تحقیق وصرفاً با تبعیت وتقلید از پدرو مادرخود موحد ودیندار باشید.قبول؟وقتی به سن عقل رسیدید بر سر دوراهی ها باید انتخاب کنید.دایره این انتخابها به مرور در زندگی فردی واجتماعی شما آن قدر گسترده می شود که بدون تحقیق وبدون تفکر وبدون سوال وجواب ومطالعه محال است بتوانید وظیفه دینی خود را بفهمید و قدم از قدم بردارید.بنابراین مجبورید که از دو انتخاب بی دینی وراحت شدن از دردسرهای بعدی یا دیندار شدن وتن دادن به تبعات بسیار زیادش یکی را برگزینیدو این معنا بدون تحقیق وتفحص وتدبر بدست نخواهد آمد.

امیرمهدی یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 19:18

مهندسی در درصد مشارکت مردم
علی مزروعی
اعلام مشارکت ۶۴.۲ درصدی واجدین شرایط رای از سوی وزیرکشور یک اشتباه و گاف فاحش سیاسی است!

انتخابات مهندسی شده مجلس نهم آنچنانکه حاکمیت می خواست بصورت غیرآزاد و رقابتی بین نیروهای خودی( اقتدارگرایان ) برگزار و نتایج غالب حوزه‌ها نیز اعلام شده است ،که تحلیل آن فرصت دیگری را می طلبد، اما بنظر می رسد با توجه به عدم حضور و شرکت اصلاح طلبان در این انتخابات میزان مشارکت واجدین شرایط رای دادن در آن برای حاکمیت به یک امر حیثیتی و مشروعیت ساز تبدیل شده است، و از اینرو شاهد بودیم که رسانه‌های حکومتی در روزهای پیش از انجام انتخابات با استناد به انواع و اقسام نظرسنجی‌های ساختگی و خبری در صدد القای این مطلب بودند که میزان مشارکت مردم در این انتخابات بالا و در حدود ۶۵ الی ۷۰ درصد خواهد بود. اینها از طریق این تبلیغات پرشدت در صدد آماده سازی فضایی بودند که اعلام این میزان درصد حضور در انتخابات تعجب کسی را برنیانگیزد و اسباب چون و چرا و سئوال هم نشود اما غافل از این نکته که آنچه دراین عرصه مهم و تعیین کننده است احساس عمومی مردم در مورد میزان مشارکت و حضور در پای صندوق‌های رای در تعیین سرنوشتشان است و میزان درصد اعلامی نمی تواند رافع این احساس و برداشت مردم باشد و آنچه حاکمیت باید نسبت بدان حساس و فکری نماید این احساس عمومی است که هیچ همخوانی با درصدهای اعلامی از سوی حاکمیت و رسانه‌های حکومتی ندارد.
با توجه به آنچه آمد و با این فرض ( که تقریبا فرض محالی است ) که آمار و ارقام اعلامی از سوی وزیر کشور به عنوان مسئول اصلی برگزاری انتخابات درست و صحیح است اعلام مشارکت ۶۴.۲ درصدی واجدین شرایط رای از سوی ایشان یک اشتباه و گاف فاحش سیاسی است و اینکه جناب وزیر دولت کودتا حتی ریاضیات را در حد چهار عمل اصلی نمی داند! شاید هم می دانند اما شدت ولایت پذیری موجب چنین اعلامی شده است. توجه کنید چرا؟

جناب وزیر پیش از انتخابات تعداد واجدین حق رای در انتخابات مجلس نهم ایران را حدود ۴۸ میلیون نفر یا دقیقا ۴۸۲۸۸۷۹۹ نفر اعلام کرده است. و هم ایشان کل آراء ماخوذه در کشور را ‌‌٢٦ میلیون و ‌‌٤٧٢ هزار و ‌‌٧٦٠ نفر اعلام کرده است. از تقسیم این آراء ماخوذه به تعداد واجدین شرایط ۵۴.۸ درصد بدست می اید و نه رقم ۶۴.۲ درصد مشارکتی که ایشان اعلام کرده اند، و بنظر می رسد که ایشان بین ۵۴ و ۶۴ یک جابجایی مختصردر حد ۱۰ درصد انجام داده اند!

اگر فرض را براین بگذاریم که ایشان در رقم آراء ماخوذه اشتباه کرده ومنظورشان بجای ٢٦ میلیون و ‌‌٤٧٢ هزار و ‌٧٦٠ رقم ۳٦ میلیون و ‌‌٤٧٢ هزار و ‌‌٧٦٠ بوده است ( که در مقایسه با رقم چهل میلیونی اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری دهم مطلوبتر حاکمیت است ) آنوقت اگر این رقم را تقسیم بر عدد واجدین شرایط رای دادن کنیم میزان درصد مشارکت ۷۵.۵ می شود که البته اینهم با رقم اعلامی از سوی ایشان ۱۰ درصد فاصله دارد! و بنظر نمی رسد که این فرض دومی حتی از نظر ایشان درست باشد چراکه هیج بنی بشری این میزان نرخ مشارکت آنهم در چنین انتخاباتی را نخواهد پذیرفت.

در مورد صحت ارقام اعلامی بالا برای جمعیت واجد شرایط رای دادن و آرای ماخوذه از سوی مسئول اصلی برگزار کننده انتخابات می توانید به پورتال وزارت کشور رجوع کنید تا دریابید چقدر جناب وزیر در انجام یک تقسیم ساده و اعلام درصد میزان مشارکت در انتخابات دچار اشتباه و عجله شده است، حال اگر در نظر آوریم که رقم واجدین شرایط در این انتخابات با توجه به نتایج سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار کشور و نرخ رشد جمعیت سالانه به طور متوسط ۱.۳ درصد جمعیتی معادل ۵۰۷۵۳۱۱۰ تن می شود آنگاه با همین عدد اعلامی ٢٦ میلیون و ‌‌٤٧٢ هزار و ‌٧٦٠ رای ماخوذه میزان مشارکت در انتخابات می شود ۵۲.۲ درصد که رقم معقولی بنظر می رسد هرچند تامین کننده نظر مقامات عالی حکومت و رسانه هایی که خواستار درصد بالای مشارکت و حداکثری در این انتخابات برای زدن سیلی محکم بگوش اصلاح طلبان و مخالفان و از آن مهم تر استکبار جهانی و دشمنان بودند، نمی باشد!



افشای تقلب دولت در دستکاری آمار واجدین شرایط برای بالا نشان دادن میزان مشارکت

گزارش سایت «بازتاب امروز»

جـــرس: سایت «بازتاب امروز» با اشاره به آمارهای اعلام شده از سوی استانداری تهران پیرامون واجدین شرایط و تعداد رای دهندگان، از یک تقلب دیگر خبر داد و افشا کرد که دولت آمار واجدین شرایط در انتخابات مجلس نهم را حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کمتر از واجدین شرایط در انتخابات آخرین دوره ریاست جمهوری اعلام کرده است.

این سایت روز شنبه (۱۳ اسفند) با افشای دستکای آماری دولت جهت بالا نشان دادن میزان مشارکت نوشته است: "این کاهش چه از روی اشتباه و چه با نیت خیر و در راستای نشان دادن افزایش مشارکت مردم انجام شده باشد، از نظر آماری قابل توجیه نیست."

«بازتاب امروز» در گزارش خود آورده تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات مجلس نهم در استان‌های تهران و البرز در حالی شش میلیون و ۳۴۵ هزار نفر اعلام شده که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در حدود هشت میلیون و ۸۰۰ نفر هزار نفر اعلام شده بود.

این سایت در ادامه از مقام‌های دولتی خواسته توضیح دهند: "آیا اتفاقی در استان تهران و کرج افتاده که در دو سال گذشته دو میلیون و ۴۵۰ نفر در این دو استان از واجد شرایط بودن حذف شده‌اند؟"

مصطفی محمدنجار٬ وزیر کشور جمهوری اسلامی براساس همین آمار روز شنبه (۱۳ اسفند) ادعا کرد که نرخ مشارکت در تهران ۵۲ درصد بوده است.

این گزارش می افزاید: برای قیاس بین تعداد واجدان رای دادن در محدوده جغرافیایی تهران و البرز - بین سال ۸۸ و ۹۰ - اگر اقدام به تجمیع تعداد واجدین انتخابات در این دو استان کنیم، تعداد واجدین این محدوده جغرافیایی در سال ۹۰ بر اساس امار وزارت کشور معادل ۶ میلیون و ۳۴۵ هزار نفر است.نکته جالب دقیقا در همین جای محاسبات است. رقم ۶ میلیون و ۳۴۵ هزار واجد شرایط در دو استان تهران و البرز برای انتخابات سال ۹۰.حال آن که بر اساس آمار وزارت کشور در همین محدوده جغرافیایی در سال ۸۸ تعداد واجدین شرایط معادل۸٬۷۹۶٬۴۶۶ نفر بوده است.یعنی تعداد واجدین استان تهران و البرز در سال ۹۰ کمتر از واجدین همین محدوده جغرافیایی در سال ۸۸ هست!

براساس این گزارش در سال ۸۸ تعداد واجدین شرایط همین محدوده جغرافیای (یعنی تهران و کرج) معادل ۸٬۷۹۶٬۴۶۶ نفر بوده است و حالا پس از دو سال در همین محدوده جغرافیایی ( که حال به دو استان مجزا تفکیک شده) به گفته مسئولان انتخاباتی قرار است ۶ میلیون و ۳۴۵ هزار نفر واجد رای باشند.به عبارت ساده تر، یا در این دو ساله دولت در تمرکززدایی آن قدر موفق بوده که حدود دو و نیم میلیون نفر از تهران و البرز کوچ کرده اند و یا مسئولان برگزاری انتخابات ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار شهروندی که تا همین دو سال پیش در این محدوده واجد رای بوده اند را به یکباره پاک کرده اند.

این سایت از استاندار تهران و البرز خواستار پاسخگویی به این سئوال شده که آیا اتفاقی در استان تهران و کرج افتاده که در دو سال گذشته ۲ میلیون و ۴۵۰ نفر دراین دو استان از واجد شرایط بودن حذف شده اند؟ ایا در این دو سال در تهران و البرز این تعداد شهروند به یکباره فوت کرده اند که سبب شده تعداد واجدین ۹۰ به این میزان کمتر از واجدین ۸۸ باشد؟ از طرفی با این شیوه محاساباتی، حتما باید گفت که در این دو سال حتی یک شهروند هم وجود نداشته که از سن ۱۶ سال در سال ۸۸ به سن ۱۸ سال در سال ۹۰ رسیده باشد و به عنوان رای اولی، به آمار واجدین افزوده شود؟چرا که اگر رای اولی ها هم به همان واجدین سال ۸۸ اضافه شوند رقم واجدین پاک شده از ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر هم بالاتر می رود.

این گزارش اعلام کرده که آمارهای ارائه شده در مورد تهران و البرز، حتی با این شیوه، قابل قیاس با آمار دو سال پیش نیست. چه رسد به این که بخواهیم رشد جمعیت واجد رای دادن در این دو سال را هم به آمار واقعی اضافه کنیم. چرا که اگر بخواهیم حداقل رای اولی های این دو استان را نسبت به سال ۸۸ لحاظ کنیم حداقل ۴۰۰ هزار نفر باید به واجدین این دو استان در این دو سال افزوده شوند.چرا که تعداد رای اولی های کل کشور نسبت به انتخابات سال ۸۸ معادل ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر است که اگر حداقل ۱۵ درصد آن سهم تهران و البرز باشد، حداقل در این محدوده جغرافیایی ۵۵۰ هزار نفر رای اولی خواهیم داشت که باید به رای سال ۸۸ اضافه شود.



هشدار کارکنان وزارت کشور نسبت به دستکاری آرا
خرداد 88

قلم:
جمعی از کارکنان وزارت کشور با انتشارنامه ای سرگشاده نسبت به تغییر و دستکاری آرا مردم در ستاد انتخابات کشور هشدار دادند
.


در این نامه که رونوشت آن به ریاست مجلس خبرگان رهبری ،ریاست مجلس شورای اسلامی ،ریاست قوه قضائیه ، ریاست کمیته صیانت ار آرا مردم ،مسئول بازرسی دفتر مقام معظم رهبری ،ریاست سازمان بازرسی کل کشور وکاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارسال شده آمده است :

اینجانبان از کارکنان متعهد ، متخصص و ایثارگر وزارت کشور ، با سابقه کارشناسی و مدیریتی در برگزاری انتخابات متعدد ، بعضا از دوره های آیت الله خامنه ای ، آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام و المسلمین خاتمی اعلام می نماییم ؛ از سلامت انتخابات کنونی به دلایلی که شرح خواهیم داد ، احساس خطر می کنیم . اهداف و برنامه ریزی در ستاد انتخابات کشور ، به طور آشکار و متقنی به سمت صیانت و سلامت از آراء مردم در انتخابات 22 خرداد 88 پیش نمی رود ، این موضوع نیز در برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه 24 اسفند 86 به نحوی شاهد آن یوده ایم ، اما از بیم و هراس آینده شغلی خود دم فرو بستیم ، ولیکن دچار عذاب وجدانی شده ایم که هنوز ادامه دارد ، هم اکنون آن شرایط .و فضای ناسالم به وضوح قابل درک ، مشاهده و به مراتب بدتر از آن زمان است و این مشکل اساسی را تعدادی از کارشناسان اصیل و باوجدان وزارت کشور در ستاد انتخابات کشور و یا وزارتخانه فعال هستند ، بدان اذعان دارند ، اما متاسفانه با دلی پرخون جز اطلاع رسانی پر بیم و هراس ، کاری از دستشان بر نمی آید . ( هرچند که می دانیم پس از انتشار این مطلب آقایان به تکذیب آن خواهند پرداخت ) در این جا فضایی امنیتی تیره ، تاریک ، غیر شفاف ، و غیر کارشناسی که هرگز در طول تاریخ برگزاری انتخابات شاهد آن نبوده ایم ، روح و روان ما را آزرده و خواب را بر ما حرام کرده است .


اینجانبان دوستداران نظام ، انقلاب ، رهبری و میهن عزیزمان ، مصرانه اعلام می نماییم ، قبل از آن که خدای ناخواسته حادثه ای فراگیر را در کشور شاهد باشیم و موقعیت نظام جمهوری اسلامی ، وحدت مردم ، انسجام و یکپارچگی کشور به خطر افتد که در آن صورت مهار آن مشکل ، چه بسا غیر ممکن با شد ، به نجات وضع موجود در ستاد انتخابات کشور بشتابند ، امیدواریم که مسئولین امر با ابراز قانونی و پی گیری های لازم، آراء مردم که در حقیقت سرنوشت آینده کشور است ، صیانت و پاسداری بعمل آورند ، تا در پیشگاه خداوند متعال و مردم شریف ایران سربلند باشند و این نظام برای چهار سال آینده در عرصه های داخل یو خارجی سرافراز و سربلند باشد و از همین جا مصرانه و عاجزانه تاکید می کنیم : ناظرانی از کمیته صیانت از آراء مردم به اتفاق نمایندگانی از دفتر بازرسی بیت مقام معظم رهبری و سازمان بازرسی کل کشور را درون " اتاق تجمبع آمار " در ستاد انتخابات کشور که اکنون به فرمان فردی غیر وزارت کشوری به نام سید حسن میردامادی است ، بفرستید تا با حضور مستمر و آنی . نگهبان آراء مردم باشند " انشاءالله

ما در حالی ایام شهادت فاطمه(س) را سپری می کنیم که در ابتدای ورود به بیستمین مراسن سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی ( ره ) ، شاهد حوادث خونباری در زاهدان هستیم . حوادثی که دل هر مسلمانی را به در آورد عملیات تروریستی ، اما به اصطلاح استشهادی برای از بین بردن مسلمانی دیگر ، رویدادی که انجام آن در تاریخ این مرز و بوم بی سلبقه بوده است. ضمن تسلیت به خانواده های داغدار آن حوادث شوم و سپاسگذاری از خداوند برای ختم به خیر عمیات بمب گذاری در هواپیمای مسافربری اهواز - تهران ، مطالب زیر به استحضار هم میهنان عزیز و مسئولین گرامی رسانده می شود :

1. این مطالب تنها بخشی آشکار ار عملکرد مسئولین و مدیران رده بالای مجریان و هیئت نظارت بر انتخابات است که متعهدند در روز 22 خرداد 88 چهار انتخابات هم زمان شامل ؛ دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و در برخی از استانها ؛ انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان ، مجلس شورای اسلامی . میان دوره ای شوراهای اسلامی شهر و روستا را در عین صحت و سلامتی برگزار کنند .

2. بعد از ریزش شدید آراء یکی از کاندیداها و نا امیدی یارانش و نیز کاهش درصد آرای مشارالیه در نظر سنجی های معتبر دولتی دراوایل اردبهشت ماه سال جاری ، یکی از آقایان اساتید حوزه و رئیس موسسه آموزشی در قم که اتفاقا " زمانی مباحث فلسفه سیاسی را درنماز جمعه تهران مطرح می کردند ، در جلسه محرمانه ای با تفسیر به رأی سوره بقره آیه 249 " خواهان " تغییر آرا " به نفع کاندیدای اقلیت می شود و می گوید : " اگر کسی رئیس جمهور شود و ارزشهای اسلامی که اکنون در لبنان ، فلسطین و ونزوئلا و دیگر نقاط جهان منتشر شده آسیب ببیند ، رأی دادن به او جایز نیست و حرام است ؛ هم خودمان نباید رای بدهیم و هم باید مردم را هوشیار کنیم که رای ندهند ، ولا غیر . بر شما مسئولین انتخابات ، هر امری واجب است "


3. ایشان ضمن گلایه شدید از برخی نامزدها ادامه دهد : " کسانی که اصلا صلاحیت اخلاقی و قانونی ندارد ، بریزید دور " و تاکید می کند : " بالاترین وظیفه آن است که آنچه را درحال از دست دادن هستید برگردانید ." همانطور که در مطالب بالا به نقل از یکی از مدعوین جلسه بدست آمد ؛ حکم شرعی " تغییر آراء" در انتخابات صادر شده است . در این شرایط سرانجام انتخابات ریاست جمهوری 88 چه خواهد شد ؟!


4. اکنون طوفان انتخابات ، با یاری میر حسین منزه ، کروبی غیرتمند و رضایی شجاع ، از این استان به آن آستان ، از این شهر به آن شهر، از این روستا به آن روستا و از این ده به آن ده به سرعت برق و باد وزیدن گرفته است . این طوفان دشمن پلیدی ها ، در حال از بیخ و بن کندن دروغگویی ها ، نیرنگ ها و فریب دادن هایی است که چهار سال تمام بی وقفه و خستگی ناپذیر در جای جای این سرزمین پهناور زیبا ، شخم زده و پاشیده شد، و با سفرهای پی در پی ، دوباره و سه باره ، آن پلیدی ها و امر به مشتبه شدن ها را بارور و آبیاری کردند . الحق ، ریشه کن کردن این زشتی ها در ایران و پاک کردن چهره کدر ایرانیان در جهان ، چه کار سخت و بار امانتی طاقت فرساست ، پس اکنون باید برای یاری و حفاظت آراء در خطر مردم ، خروشید و جوشید .


5. بعد از این جلسه مهم بود که آقایان مسوول ، جان تازه ای در کالبدشان دمیده شد و سرزنده ، بانشاط و بدون دغدغه وجدانی به ترفندها و حیله های به اصطلاح شرعی برا ی" تغییر آرا " مردم شریف مان متوسل میشوند . ابتدا آن مسوول درس خوانده مکتب چرچیل دکترای هوا و فضا ، که دیگر خالی از عذاب وجدان شده ، دست بکار شد و تعدا شعب اخذ آرا را که در روز 24 فروردین 88 اعلام کرده بود : " بیش از 48 هزار عدد است " در روز 23 اردیبهشت ماه به " 45 هزار و 758 مورد " تقلیل داد ، همچنین تعداد واجدان شرایط در انتخابات ریاست جمهوری را 46 میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرد . این آمار در حالی بیان شد که قبلا جداول مرکز آمار ایران حدود 51 میلیون و 300 هزار نفر را واجد شرایط رای دادن دانسته بود .


6. همین آبروریزی باعث شد که آقای دکتر محمد مدد ، رییس مرکز آمار ایران تا مرز بازنشستگی پیش رود ، مدیری که می توانست نام نیکی در تاریخ سیاسی کشور با پافشاری بر حق 5 میلیون رای دهنده از خود برجای گذارد ، چنین نکرد و بلافاصله در جریان جلسه شرعی انتخابات قرار گرفت ، سپس تهدید و توجیه شد ، بنابراین مسئولین شرعی بیان آمار واقعی از او ساقط و سرانجام در 5 اردیبهشت ماه 88 در همایش استانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد ، گفت « آمار تعداد افراد واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری 46 میلیون 200 هزار نفر است » و این جمله هم چون درفشی بود که این مسئول بی مسئول ، بر روح و روان آزاد مردان ایرانی فرو کرد .

آقای مدد برای حفظ چند صباح پست خود ، چه ساده لوحانه ترفند و حیله تیم حرفه ای " تغییر آراء " را با این جمله خود رسوا کرد : «این آمار 46 میلیون و 200 هزار نفری پس ازجلسات مشترک مرکز آمار ایران ، سازمان ثبت احوال و وزارت کشور مشخص شد .» ،

پس از این جلسه توجیهی ، قال 5 میلیون رای دهتده ایرانی را چنین عمروعاصانه از صفحه سیاسی کشور کندند ، سپس تشکیل کمیته صیانت از آراء مردم که از سوی یاران و معتمدان نزدیک حضرت امام (ره) و دلسوزان و معتقدان به نظام مقدس جمهوری اسلامی پیشنهاد شده بود را دارای وجهه قانونی ندانستند، فقط در خصوص حضور نمایندگان کاندیداها یا احزاب در شعب آراء ، رییس ستاد انتخابات با منت و تهدید گفت: «این موضوع پیش بینی نشده ، اما این افراد فقط ناظرند و حق هیچگونه دخالت جز گزارش دادن به هیئت نظارت یا اجرایی ندارند وگرنه از پای صندوقهای رأی بیرون رانده می شوند .»

7. ترفند دیگری برای تغییر آراء مردم بنا به متن یکی از صورتجلسات ستاد انتخابات کشور ، در این دوره از انتخابات ، برای هر صندوق آراء دوعدد مهر تعریف شده است ، بعلاوه ده درصد اضافه کلان شهرها و صندوق های سیار که این موضوع البته امری شبه انگیز است .


8. یعنی اگر تعداد شعبه اخذ رای برای کل کشور 45 هزار و 758 شعبه ( به گفته رییس ستاد انتخابات ) وتعداد مهر آماده برای هر صندوق دو عدد باشد ، سر جمع کل مهرها 91 هزار و 516 می شود ، حال اگر 10 درصد دیگر را که برای کلان شهرهای آماده ، شده در نظر یگیریم یکصد هزار و 667 عدد می شود ، که مهیا کردن این تعداد مهر انتخاباتی امری بی سابقه است . مطلعان انتخابات نیک می دانند که قبلا برای هر صندوق رای ، تنها یک مهر که آن هم ، حکم کیمیا را داشت ، موجود بود ، اما اکنون چنین نیست .


9. چاپ 12 میلیون تعرفه اضافی قابل تامل است . بنا به رویت صورتجلسه ای دیگر ، اکنون بیش از 58 میلیون تعرفه برای 46 میلیون و 200 هزار واجد شرایط چاپ رسیده است ، در حالی که رییس ستاد انتخابات کشور در گفت و گو با رسانه های جمعی در تاریخ 6 خرداد 88 اعلام کرد :« حدود 57 میلیون برگ رای برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چاپ شده است .» براین اساس ، اگر اسناد موجود را ملاک قرار دهیم ، در این بخش از نامبرده ( مجری و امانتدار انتخابات )برای بیش از یک میلیون تعرفه دورغ گفته شده است . بدین ترتیب برای معادل 5/38 درصد از کل واجدین شرایط تعرفه اضافی چاپ شده است.


10. فرمول " تغییر آراء" آقایان از فرمول مشارکت حداقلی مردم تبعیت می کند ، اما اگر سطح مشارکت مردم افزایش یابد ان شاءالله چنین است و یا شاهد حضور نمایندگان کاندیداها یا دستگاههای نظارتی هم چون سازمان بازرسی کل کشور در ستاد انتخابات کشور خصوصا " اتاق تجمیع آمار " باشیم ، نقشه آنان کارساز نخواهد شد . دلیل کمتر اعلام کردن شمار واجدین شرایط ، پیش بینی پرشور نشدن انتخابات و به طبع شرکت کم مردم درانتخابات بود تا با وارد کردن آراء غیر مردمی ، هم میزان مشارکت را بالا برده باشند و هم موقعیت حاکمان فعلی را تثبیت نمایند ، در حالی که الحمدالله فضای انتخابات کنونی ، حضور پر شور و گسترده مردم را نشان می دهد و این نیز از وعده های خداوند قادر است که م یفرمایند " و مکروا و مکرالله و الله خیرالماکرین "ورق برخواهد گشت.

امیرمهدی یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 19:23

مروری بر روش‌های عبور از فیلترینگ


در بخش نخست این مطلب، تا جایی گفتیم که کاربران Dialup می‌توانند از دو نرم‌افزار مجزا برای اتصال آزاد به اینترنت و عبور از سد فیلترینگ استفاده کنند. در این قسمت قصد داریم به ادامه مطلب بپردازیم و سایر روش‌های موجود برای کاربران ADSL و کاربرانی که از دیگر اتصال‌های پرسرعت استفاده می‌کنند را معرفی کنیم.

ما در دسته دوم و سوم طبق تعریفی که کردیم، کاربرانی بالاتر از سطح مبتدی داریم که با اینترنت، نرم‌افزار‌ها و برخی از تنظیمات مربوط به آنها آشنایی دارند و می‌توانند آنها را بدون مشکل تغییر دهند. شیوه‌هایی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، راه‌هایی هستند که کاربران هر دو دسته می‌توانند از آنها (بسته به نیاز، سطح اطلاعات و نوع کاربری خود) استفاده نمایند، اگرچه برای استفاده از شیوه‌هایی که پیش از این نیز گفته شد، محدودیتی از نظر سطح کاربران وجود ندارد.

برای این افراد راه‌های بیشتری برای اتصال آزاد به اینترنت وجود دارد که یکی از آنها Psiphon است.سایفون پروژه‌ای کانادایی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا وب را از طریق این ابزار بدون هیچ سانسور و مزاحمتی جستجو کنند. این برنامه به صورت آزاد روی وب کار می‌کند و برای کاربرانی که در جستجوی آزادانه وب دچار محدودیت هستند ایجاد شده است. استفاده از این برنامه برای افرادی که در خارج از ایران دوستان و آشنایانی دارند نیز بسیار مناسب است. اطلاعات بیشتر در مورد سایفون را در ویکی‌پدیا بخوانید. (بخوانید: گره باز سایفون برای عبور از فیلترینگ)



Your Freedom نام نرم‌افزار دیگری است که برای عبور از فیلترینگ می‌توان از آن بهره گرفت. این برنامه بسیار کاربردی و کم دردسر است و از طریق آن می‌توانید خیلی راحت به وب‌گردی آزادانه بپردازید و یا در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر و فیس بوک فعالیت کنید. یور فریدام با در اختیار داشتن سرور‌های متعدد، راه را برای دور زدن سانسور بسیار باز گذاشته و یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای این کار است. حتی اگر سرعت رایگان 512 کیلو بیت برای شما کفایت نمی‌کند می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت این نرم‌افزار، اقدام به خرید اکانت‌های ویژه با سرعت‌های بالاتری کنید. از اینجا می‌توانید آخرین نسخه یور فریدام را دانلود کنید. (برای آشنایی بیشتر با Your Freedom، این مطلب را بخوانید.)



برنامه دیگر، JonDo است که عملکردی مشابه عملکرد Your Freedom دارد و مانند آن به وسیله جاوا کار می‌کند. بر خلاف فریدام که سرورهایش در سراسر دنیا گسترده است، JonDo اکثرا به کمک سرورهای آلمانی امکان اتصال شما به نت را فراهم می‌کند. این دو نرم افزار را می‌توانید در کنار هم نصب کنید و در هر موقعیت زمانی، گزینه پرسرعت‌تر را برای وب‌گردی انتخاب نمایید. JonDo را از اینجا دانلود کنید.



اما چندی پیش مشخص شد که از نرم افزار AOL نیز می‌توان به عنوان برنامه‌ای برای دور زدن فیلترینگ استفاده کرد. استفاده از این نرم‌افزار مستلزم ایجاد اکانتی در سایت AOL است. از این طریق شما با دانلود این نرم‌افزار و وارد کردن اطلاعات کاربری‌تان می‌توانید از طریق مرورگر داخلی آن به وب‌گردی بپردازید. بسیار ساده، کاربردی و بدون دردسر!



Freegate نیز نرم‌افزاری آشنا برای دور زدن فیلترینگ در بین کاربران ایرانی است. شاید برای شمایی که در ایران زندگی می‌کنید، داشتن این نرم افزار در کنار سایر گزینه‌هایی که روی کامپیوتر خود نصب کرده اید، ایده بدی نباشد. چرا که در صورت از کار افتادن هر یک از آن‌ها، راه برای فرار دارید! Freegate را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.



در بین تمام این گزینه‌ها، استفاده از گزینه‌های آنلاین و یا در واقع، اسکریپت‌هایی که روی‌ هاست کار می‌کنند، بهترین راه حل برای زمان‌هایی است که با کامپیوتری به غیر از کامپیوتر خود کار می‌کنید و نیاز به عبور از سانسور دارید. برای این منظور راه حل‌های فراوانی وجود دارد. اصولا کاربران حرفه‌ای‌تر و وب‌مستر‌ها، هر یک برای خود نمونه‌ای شخصی از این نوع پروکسی‌ها دارند که در مواقع لزوم از آنها استفاده می‌کنند. شما برای کاربرد آنها تنها کافی است که‌ هاست (یا فضای اینترنتی) داشته باشید و یک دامین. البته اکثر سایت‌هایی که فضای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند، آدرس رایگانی را نیز به آن اختصاص می‌دهند که نیازی به ثبت دامین ندارد اما راه حل ساده تر، استفاده از‌ هاست و دامین شخصی است ،چرا که بیشتر وب‌سایت‌های رایگان ارائه دهنده فضا، اجازه نصب چنین اسکریپت‌هایی را نمی‌دهند. از این فایل زیپ می‌توانید 6 اسکریپت کاربردی برای این کار به همراه توضیحات و آموزش نصب کامل آنها را دریافت کنید.

شاید نیاز به بیان نباشد که یکی از راه‌های همیشگی دسترسی به وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها، استفاده از فید آراس‌اس آن‌هاست. استفاده از این روش به دلیل قرار گرفتن فید اکثر وب‌سایت‌ها روی سرویس فیدبرنر، همواره به نتیجه می‌رسد.

ما سعی خواهیم کرد در صورت معرفی گزینه‌های کاربردی و جدیدتر، با نگارش مطالب جدید درباره آنها، ابزارها و شیوه‌های جدید را با شما به اشتراک بگذاریم. صمیمانه آرزو می‌کنیم روزی برسد که کاربران ایرانی، به دور از سانسور گسترده و فیلترینگ غالب بر کشور، به مانند بسیاری از کشورهای آزاد جهان، از ویگردی آزادانه در دنیای اینترنت لذت ببرند.

ستاریان یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 19:37

صسلام
از امیر مهدی ممنونم بابت نقل قولش از رجبعلی مزروعی . من هر چه کرده بودم نتوانستم به مطلبش دسترسی پیدا کنم!
من در خبر فارسی به نقل از جام جم آن لاین دوم اسفند در این آدرس دیدم حتا در تایید صلاحیت ها این تناقض گوی وجود داشته !!:

http://khabarfarsi.com/n/2118961/%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B6_%D8%AF%D8%B1_%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1_%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%AF_%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%AA_%D9%87%D8%A7

به گزارش جام جم آنلاین عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز سه شنبه در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد که سه هزار و 444 داوطلب نمایندگی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند و اسامی آنان در اختیار ستاد انتخابات وزارت کشور قرار گرفت.
اما مصطفی محمدنجار امروز در گفت و گو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: سه هزار و 703 نفر به عنوان داوطلب نمایندگی در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شده اند که اسامی آنها امروز به فرمانداری های سراسر کشور ارسال می شود.
تناقض 259 نفری در آمار تائید صلاحیت شده ها از سوی دو مقام مسئول جای سئوال دارد.

جواد خراسانی یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 22:51 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام،
سر همین کلمه "باید" در این جمله جمع بندی شما ، یعنی: " عملاً اصول دین هم باید تقلیدی باشد، و کارشناسان فروع دین، اصالتاً از طرف خود وکالتاً از طرف متکلمان، متولی ی کل مجموعه ی «اصول دین و فروع دین» هستند. " ، با شما حرف دارم.

این باید از کجا منتج شده است؟
در سطح جامعه و عملا"، نهایت تحقیق ایشان، می تواند این باشد که چون آحاد جامعه توان تحقیق و مطالعه شخصی در این امور را ندارند، به معتمدین خود اعتماد کرده و از ایشان پیروی می کنند. و البته این گزاره نافی این امر مهم نیست که ، هر کس به اندازه سواد، وقت، توان و... خود باید در این امور تحقیق و مطالعه کند.

اما فکر می کنم، نکته اصلی مورد اشاره آن مرحوم، این بوده است که، چه کسی اصلا" تضمین داده است در این بخش تحقیقی دین، نتایج محقق، موافق عقیده کلی اسلام، یعنی علماء اسلام باشد؟
از طرف دیگر نقطه اتکاء معتمد و بدون تحریف اسلام، قرآن و کلام وحی است، که منبع اصلی محقق در تحقیق اصول اسلام است. اما آنچه که آشکار است این است که بخش اعظم آیات، و به ویژه آنچه مربوط به همین اصول اساسی و تحقیقی اسلام است، نیز بیشتر ذیل عنوان آیات متشابه قرار می گیرد، که قابل استفاده مطمئنی برای گرفتن نتایج قطعی در یک امر تحقیقی نیست و نیازمند تاویل و تفسیر است، که این تاویل وتفسیر کار هر کسی نیست.

احتمالا" چاره کار را در تکیه بر عقل، یا به تعبیر اسلامی آن " حجت باطنی خداوند" باید جستجو کرد.



سلام علیکم.
فرمودید:

"سلام،
سر همین کلمه "باید" در این جمله جمع بندی شما ، یعنی: " عملاً اصول دین هم باید تقلیدی باشد، و کارشناسان فروع دین، اصالتاً از طرف خود وکالتاً از طرف متکلمان، متولی ی کل مجموعه ی «اصول دین و فروع دین» هستند. " ، با شما حرف دارم.

این باید از کجا منتج شده است؟"

می گویم:
جمله را به این شکل بیان می کنم:

"از دید کارشناسان فروع دین، عملاً اصول دین هم باید تقلیدی باشد، و کارشناسان فروع دین، اصالتاً از طرف خود وکالتاً از طرف متکلمان، متولی ی کل مجموعه ی «اصول دین و فروع دین» هستند."


"باید" را من نه از عقلیات استنتاج کردم و نه از نقلیات، بلکه، از ضرب و زور و احکام ارتداد و ... که فروع شناسان، درباره ی اعتقادات غیر استاندارد مردم در اصول دین صادر کرده اند و می کنند، استنتاج کردم.

فروع شناسان، اگر ببییند در توحید و نبوت و معاد و امامت و عدل، اعتقاداتی خلاف استانداردهای معمول وجود دارد، مسئله را به خود مردم و به متکلمان واگذار نمی کنند، بلکه حکم ارتداد و اعدام و مصادره ی اموال و ... صادر می کنند.

و:
اگر بحث وجوب توحید و رد تثلیث را ما طبق قرآن اثبات کنیم، و احیاناً بحث رد توحید و اثبات تثلیث مقدس را مسیحیان طبق عهد جدید خود اثبات کنند، و فلان باور را بودائی ها طبق کتاب خود (نمی دانم کتاب دارند یا نه) اثبات کنند، پس

"تحقیقی بودن"
و
"عقلی بودن"

اصول دین، منتفی می شود. اصولاً:

مبانی ی فکری ی ادیان، اگر قرار باشد با نقلیات و وحیانیات آن ادیان به بحث گذاشته شود، اسلام نمی تواند به مسیحیت ایراد بگیرد که تثلیث چرا، و مسیحیت نمی تواند ایراد به بودائی بگیرد، و ..... . "عقلانی بودن اصول دین، یعنی

خداباوران ادیان و مذاهب مختلف
و
خداناباوران

به ادله ای و برهانهایی فراتر از نقلیات خود رجوع می کنند، که رنگ و بوی اسلام و مسیحیت و یهودیت و بیخدایی و باخدایی و ... نداشته باشد، و آن

"برهان عقلی ی محض"

است. هرچند برهانهای عقلی ی محض در چندین قرن، نتوانسته تمام بشر را به آراء و باورها و نظرات یکسان در

بود یا نبود خدا
و
توحید یا تثلیث


مسائل مبنائی ی در این حد، برساند، اما طبق آگاهی ی من، راهی جز این نیست.

مهمترین سند وحیانی ی اسلام، قرآن است. تردیدی ندارم. حرفی ندارم. اما این که بگوئیم خدا بسیط است چون قرآن گفته، و خدا عالم است چون قرآن گفته، و خدا واحد است چون قرآن گفته، و معاد هست چون قرآن گفته، و نبی هست چون قرآن گفته، این که حتا از فروع دین هم تقلیدیتر می شود.

سلمان محمدی دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:36 http://salmanmohammadi.blogsky.com

هر چه پیشتر میرویم، بیشتر به درستی این باور پی می برم که دین آمده است تا آنچه را ما به عقل خود نمی توانیم دریابیم، به ما بفهماند. پس عقل مقدم بر نقل (آیه و روایت) است. حتی از نقل هم هر بهره ای میبریم، بی مدد عقل ممکن نخواهد بود.
منتها عقل ما باید به این نکته رسیده باشد که در برخی مسائل (مثل بود یا نبود خدا و کیفیت آخرت) هر چه هم بیندیشد، راه به جایی نخواهد برد تا بعد به یکی از کسانی ایمان آوریم که مدعی ارتباطی ویژه با خدا (وحی) هستند، یعنی به یکی از انبیاء (صلی الله علی نبینا و آله و علی کل انبیاء).
با این حساب، حرف مرحوم دکتر روحانی به یک معنا میتواند درست باشد (و به معنایی دیگر غلط).

جواد خراسانی دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 02:00 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام،
مشکل اصلی در شناخت دین، در نقطه عزیمت و شروع است.
شناخت دین، نه از خدا شروع می شود، نه از هیچ یک از اصول دین. دین از قرآن هم شروع نمی شود، حتی از عقل هم شروع نمی شود، همانطور که از فطرت شروع نمی شود.

دین از انسان و شناخت او از خودش شروع می شود.

تا انسان خودش را نشناسد، چطور می تواند به ضرورت دین پی ببرد؟
تا در ادمه بخواهد برای شناخت دین اش، اصول دین را استدلالی بفهمد و باور کند.

همه مباحث و استدلال ها بدون شناخت انسان پا در هوا و معلق است.

بله درست است، راه اثبات دین راه عقلی است، اما نقطه شروع این موضوع، اصول دین نیست، بلکه شناخت انسان از خودش است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد