پرویز شهریاری

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            دیشب، بیست و دوم اردیبهشت 1391، از رسانه ها شنیدم پرویز شهریاری درگذشته است. موظف هستم احترام بگذارم به دهه ها تلاش پرویز شهریاری در تألیف و ترجمه ی کتابهای ریاضی و کتابهای دیگر. شاید از چهل پنجاه سال گذشته تا کنون، کم کسی بوده باشد که دیپلم ریاضی گرفته باشد و با نام پرویز شهریاری و عنوان تعدادی از کتابهای او آشنا نباشد. من روشهای جبر؛ و مسائل مسابقات ریاضی؛ و ریاضیات، روش، محتوا و اهمیت آن، و شاید چند کتاب دیگر از او را داشتم. نام فرزندم هم، ارتباط دارد با پرویز شهریاری. مدتی قبل از تولد فرزندم، خانمم که قرار بود نام را تعیین کند، و احترام می گذاشت و نظر مرا هم می پرسید، یک شب گفت در جایی دیده پرویز شهریاری گفته مورخان تا چند پشت قبل از ابوعلی سینا ندیده اند کسی نامش سینا بوده باشد، و سینا در واقع لقب او بوده، و در ایران باستان به دانشمندان بزرگ و جامع العلوم و خصوصاً پزشکان بزرگ لقب «سئنا»/«سینا» می دادند، و چون ابوعلی سینا در زمان خود نام دانشمندان بزرگ را زنده کرده بود، این لقب را بر او گذاشته بودند. وقتی خانمم این را تعریف می کرد، من با دقت گوش می دادم. سپس رفتم خودم صفحه ای از اینترنت را که پرویز شهریاری این مطلب را گفته بود، دیدم و خواندم. خیلی به دلم نشست. به هر حال نام فرزندم شد سینا. که تعدادی از رفقا می شناسند او را. فعلاً مهد کودک می رود!

            پرویز شهریاری حدود شصت سال قبل توده ای بوده. من در مطبوعات آن سالها دیده بودم. نمی دانم بُریده بوده از حزب توده یا نه.

            هفت هشت ده سال قبل یک شب یک نفر از اهواز یا آبادان (یا ...؟) به من تلفن کرد و گفت تلفن مرا از ... گرفته و می خواهد با پرویز شهریاری صحبت کند. گفتم من تلفن و آدرس ندارم از ایشان، ولی آقای دکتر ... را می شناسم که قاعدتاً تلفن پرویز شهریاری را به شما می دهد. تلفن آقای دکتر ... را دادم به ایشان.

            یادش گرامی. و ایران ما، پُر از دانشمندان و متفکران باد.

نظرات 8 + ارسال نظر
سلمان محمدی یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 00:03 http://salmanmohammadi.blogsky.com

سلام. خدا بیامرزدش. من هم با ترجمه هایش و با آشتی با ریاضیاتش و با چیستایش بخشی از تابستانهای نوجوانی ام را پر میکردم. او لذت ریاضی خواندن و ریاضی اندیشیدن را به من - و لابد کثیری از همنسلانم - آموخت. خدا رحمتش کند بمحمدٍ و آله صلی الله علیهم اجمعین.

حضرت خضر یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:04 http://hazratekhezr4.blogfa.com

خدایش رحمت کناد
مثل اینکه اکثریت پیرمردهای ما که سرشون به تنشون میارزیده در گذشته یا توده ای بودند یا مصدقی

عقگرا یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 13:44 http://mosalmaneaghlgara.blogsky.com

از پیوندای وبلاگم تنها کسی که فیلت ر نیس و مینویسه شمایین
دلم واستون تنگ شده بود.

شهید خرد یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 23:45

سلام سید عزیز
خدا رحمتش کنه
سپاس از احساس دین و ادای دینی که کردید
ولی من فکر میکردم سینا اسم جد ابو علی هست!

با مطلبی تحت عنوان (( مرگ یک دین چگونه رخ می دهد به روزیم)) ومنتظر نقد و نظر شما

قاسم‌فام دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:07 http://aknun.blogsky.com/

سلام

روحش شاد. غریق رحمت حق باد!

ان‌شاءالله فرزندتان، سینای دوران شود و جای خالی بزرگان را پر کند.

فرزانه دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:14 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
اتفاقاً من هم متنی درباره این مرد بزرگ نوشتم
یادش گرامی
برای پسرتان آینده روشنی آرزو می کنم

مهرگان دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 18:07 http://mehraeen.blogsky.com

سلام
من این استاد بزرگوار را نمیشناختم. روحشان شاد باد و یادشان گرامی.
اما سینای شما را میشناسم.امیدوارم که از خرد ورزان وبزرگان این سرزمین باشد.

حسن دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 18:32 http://hhamtaii.blogfa.com

سید این پست و بیشتر، پست قبلی، خیلی متاثرم کرد. خدا بیامرزدمان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد