... آنها که به مقدار کفاف قتل عام نکرده اند ...

            بسم الله الرحمان الرحیم.

1) نامه ی امام خمینی به آقای صادق خلخالی، 10 اسفند 1356:

«خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى آقا شیخ صادق خلخالى- دامت افاضاته‏

پس از سلام و تحیت، مرقوم شما را که تنبّهاتى عاقلانه و رندانه داشت مطالعه کردم. گمان نکنید غفلت دارم و آنچه تأیید مى‏کنم از روى اغماض از گذشته است. آنچه من اطلاع خصوصى دارم و نگفته‏ام، شما هم مطلع نیستید لکن باید رعایت صلاح- تا حدودى که مخالف مصالح عامه نباشد- بشود. در غالب نوشته‏ها و گفته‏ها، در قشرهاى مختلف، آنچه مورد نظرشان است انحراف اذهان از مجرم واقعى است. بیچاره آنها که ملزم به عمل هستند و متهم به خودسرى؛ بیچاره آنها که به مقدار کفاف قتل عام نکرده‏اند، باید محاکمه شوند و از درجه و شغل برکنار. آن منطق دستگاه و این مطالب اینها مؤید همان؛ کانّه یک دست همه را اداره مى‏کند.

من حالم مقتضى نیست که بیش از این تصدیع دهم. الآن در حال تب و سرماخوردگى هستم ولى مهم نیست. من شما را و شماها را فراموش نمى‏کنم و نمى‏توانم فراموش کنم. از خداوند تعالى اصلاح امور را خواهانم. و السلام علیکم.»

            2) در بند قبل، امام خمینی انتقاد کرده بود که در آن زمان در دوران شاه کسانی که به مقدار کفاف قتل عام نکرده اند، محاکمه و از درجه و شغل برکنار می شوند.

            یک سال بعد امام خمینی در مورد تشکیل دادگاه انقلاب اسلامی به آقای صادق خلخالی نامه و حکم داد:

«5 اسفند 1357

جناب حجت الاسلام آقاى حاج شیخ صادق خلخالى- دامت افاضاته‏

به جنابعالى مأموریت داده مى‏شود تا در دادگاهى که براى محاکمه متهمین و زندانیان تشکیل مى‏شود، حضور به هم رسانده و پس از تمامیت مقدمات محاکمه، با موازین شرعیه حکم شرعى صادر کنید.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

نظرات 1 + ارسال نظر
فرزانه جمعه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 18:40 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
ظاهراً نتیجه گیری شما از پست قبل این بوده که حکومت های قبل از انقلاب به هر دلیلی احترام روحانیت و مرجعیت دینی را نگه می داشتند چون بالاخره شاهانش ایرانی بوده اند و برای ایرانی ها مرجعیت خیلی جایگاه داشته است .

روحانیون هم احترام شاه را نگه می داشت و خلاصه مدارا و سازش برقرار بوده ممنوعیت اعدام هم حتی اگر در متن قانون و تفاسیر آن نبوده شاه برای رعایت حرمت به مرجعیت و روحانیت نزدیک نمی شد.

یک نتیجه گیری واضح از این حرفها علت های دینی و مذهبی مدعیان انقلاب را به چالش می کشد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد