استخر مختلط

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            چند شب قبل فیلم ممل آمریکایی را دیدم. قبلاً ندیده بودم. در صحنه ای از فیلم، دیدم استخر مختلط است. گوگوش و زنان دیگر در استخر بودند، و بهروز وثوقی هم در استخر بود و از روی دایو شیرجه می زد.

            آیا گنجاندن صحنه ی استخر مختلط در فیلم، که دهها و صدها هزار نفر بیینده دارد، به قصد تأیید این مسئله نبوده؟ آیا وزارت هنر زمان شاه، نمی فهمیده استخر مختلط چیست؟ من در روزنامه ی حدود سال 1348 خواندم نوشته بودند رقص عربی در فیلمها ممنوع می شود. چه جوری بوده رقص عربی در فیلم ممنوع شود (البته نمی دانم ممنوع شد یا نه)، اما استخر مختلط وارد فیلم شود؟ ضابطه چی بوده؟

            اگر هم یک یا دو یا چند استخر مختلط در تهران بوده، نشان دادن آن در فیلم سینمائی، ذهن مردم را به این مسئله آشناتر می کرده. آیا صحیح بوده این کار؟ آیا فایده ی عقلی یا اخلاقی یا علمی داشته که به ملت اطلاع رسانی کنند که در تهران استخر مختلط است؟

            ملکه ی مخلوع ایران، فرح دیبا، در مصاحبه های بعد از انقلاب، ظاهراً در اکثر موارد از عملکرد حکومت شاه دفاع کرده و البته ظاهراً اشکالاتی را هم پذیرفته است. من جاهایی خوانده ام یکی از علل (مهم؟ غیر مهم؟) تسریع حوادث منجر به سقوط حکومت شاه، اقدامات نوگرایانه یا نمی دانم چی گرایانه ی فرح بوده. در یک مباحثی، می گویند نقش فرح اساسی بوده. گمان کنم جاهایی خواندم مسائلی مانند استخر مختلط، طرحش می رسیده به دفتر فرح یا شخص ایشان.

نظرات 10 + ارسال نظر
فرزانه پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 14:31 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
خداوند به manoto عمر طولانی و بی پارازیت دهاد:))

جواد خراسانی پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 15:48 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام،
اون موقع هم استخر مختلط بود و هم دریا. اکثر استخرهای تهران، یکی دو سانس مختلط داشتند، هر کس اهلش بود، استفاده می کرد.
مطلب راجع به فرح که نقل کرده اید، شاید اشاره به مسائل مربوط به ولنگاری های دوست فرح ، لیلی امیرارجمند در این مسائل داشته باشد.

بحث استخر مختلط است، شاید بد نباشد مناسب احوال و اوضاع روزگار این را هم بنویسم:

در دوران پهلوی، افراد طبق اعتقاد مذهبی، عرف و تربیت خانوادگی رفتن به استخر مختلط یا غیرمختلط را انتخاب می کردند. مثل حالا نبود که علیرغم همه ممنوعیت ها،دیپلمات حکومت نایب امام زمان کارت عضویت استخر مختلط داشته باشد و یکی از این ساعات لذت معنویش با دخترکان نابالغ لو برود و...
- در رادیو زمانه کسی نوشته بود این آقای دیپلمات فرزند یکی از علمای بلاد که نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه هم هست، تشریف دارند! معمولا هم، همینطور است!!!

امید پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 21:15

چه صحنه ی تکان دهنده ای !! ؛گوگوش و زنان دیگر در استخر بودند، و بهروز وثوقی هم در استخر بود و از روی دایو شیرجه می زد.؛ ... خداوند ایمان شما را حفظ کناد !

من می پرسم : آیا استخر مختلط و همینطور کنار دریای مختلط که جناب خراسانی اشاره کرد ، بخشی از واقعیت جامعه ایران در آن سال ها بوده است ، یا نه ؟ ... و آیا کارگردان حق دارد واقعیت های جامعه خویش را جلو دوربین ببرد یا نه ؟ (بگذریم که پیروان سیمبولیسم و مینمالیسم و سورئالیسم و ... ناواقعیت ها را هم جلو صحنه می برند)

وزارت هنر زمان شاه شاید نمی فهمیده استخر مختلط چیست ! ... شما که می فهمید لطفا برای ما توضیح بدهید .

نوشته شما به این سبک است که انگار در آن زمان بر روی همه فیلم ها (آن هم از سوی فرح !) نظارت مستقیم صورت میگرفته است . مثلا فیلمنامه ؛ممل آمریکایی؛ را می فرستاده اند به دفتر فرح و او بررسی می کرده و می گفته : این استخر مختلط کم دارد ! ... لطفا این سکانس را اضافه کنید !

اینکه مردم بقیه نقاط کشور بفهمند که در یک نقطه استخر مجزا یا مختلط وجود دارد یا اصولا سبک فرهنگی متفاوت و یا متضاد با آنها وجود دارد ، اشکالش چیست ؟ از نگفتن و نشان ندادن و پرده پوشی کردن چه سودی کرده ایم ؟ ... جز القای این توهم در ذهن هر شخص که : همه مردم کشورم مثل من زندگی می کنند !

حضرت امام که شما ارادت دارید خدمتتشان دقیقا در همین زمینه فرمایش هایی دارند ، پیشنهاد می کنم بشنوید صحبت هایشان را . من ابتدا که تیتر را دیدم گمان کردم که موضوع پست شما صحبت های ایشان است :)
ایشان می فرمایند که کسانی که می خواهند بروند در کنار دریای مختلط و از آن کارها (؟) کنند آنجا ، مردم اینها را تکه تکه می کنند !! ... مردم اسلام می خواهند !

بگذارید بدون تعارف صحبت کنیم جناب محمدی . در دانشگاهی که من هستیم یک مجموعه ورزشی وجود دارد که شامل استخر است و طبیعتا هم مختلط است . در همه دانشگاه های این کافرستان چنین استخر های وجود دارد . طبیعتا کسانی هم که درون آب می روند جوانان هستند . حالا شما چه فکر می کنید ؟ دانشجویان با هم به رابطه جنسی در آب می پردازند ؟ ... یا اینکه نفس این فضای تحریک آمیز آنها را از فضای علمی دور می کند ؟‌ ... فکر می کنید اگر راندمان علمی دانشگاه های ؛استخر مختلط دار؛ با ؛غیر استخر مختلط دار؛ را با هم مقایسه کنیم به چه نتایجی می رسیم ؟

بعدش هم برادر من ، آواز دهل شنیدن از دور خوش است ... َ ما در ایران هم بودیم جای شما خالی استخر مختلط می رفتیم گاهی اوقات ... ولی چندان چیز تحریک کننده ای نبود ... اصولا آب از موانع تحریک است ... این دیگر یک قضیه پدیدارشناسانه است ، تا موقعی که واقعیت بر شما پدیدار نشود متوجه نمی شوید که :‌ای بابا ! خبری هم نیست ...

بنده خدا پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 22:27 http://asadzade.blogfa.com

بسم الله
مطلب خوبی بود
به روزم و منتظر نظرات شما

صدرالدین مشتاق نائینی جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:46


"ما در ایران هم بودیم جای شما خالی استخر مختلط می رفتیم گاهی اوقات ... ولی چندان چیز تحریک کننده ای نبود ... اصولا آب از موانع تحریک است ... این دیگر یک قضیه پدیدارشناسانه است ، تا موقعی که واقعیت بر شما پدیدار نشود متوجه نمی شوید که :‌ای بابا ! خبری هم نیست ..."

سخن جالبی است.آب از موانع تحریک است و این امری پدیدارشناسانه است.راستی کاش آدرس...ببخشید بالاخره من و جناب سید و بعض دوستان باید برایمان پدیدارشود دیگر!

مهدی جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:15

"گمان کنم جاهایی خواندم مسائلی مانند استخر مختلط، طرحش می رسیده به دفتر فرح یا شخص ایشان"
این دیگه از توهمات انقلابیون اول های انقلاب که هر چیز مغایر با شرع تو جامعه را منسوب به دفتر فرح و دربار پهلوی می دونستند.
در ضمن یک سوال در فیلم های قبل از انقلاب صحنه های مست کردن و مست بازی هم بسیار وجود داشته ایا به نظر شما این ها هم طرحش می رسیده به دفتر فرح یا شخص ایشان ؟

صدرالدین مشتاق نائینی جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:17

حیف که در اینجا نمی توان لایک زد.شاید چون لایک زدن کاری سبک و مانع تفکر است!
جمله آخر جناب مهدی بسیار جالب و خنده آور بود.احسنت.

مهدی نادری نژاد جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:26 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
استخرهای مختلطی که هر از چند گاهی از میان اخبار در این حکومت خودنمایی میکند به دستور کیست؟؟؟

بین الحرمین جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:17 http://dinpajoohan.ir/post/86

سلام مطلب جنجال بر انگیزیه
با مطلبی جدید تحت عنوان آزادی,اختیار و انتخاب در خدمت شما هستیم.

استخرمختلط دوست شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 00:02

امیرجون ؟ یالیتناکنامعکم . بروحال می کن . خدایاماکه آرزومونه نصیبمون نمیکنی این داش امیرکه باید دانشگاه نراق - کاشان . . . میرفته بردی اونورآب . ضمناسید جان قربون همون موقع . کاش هیچوقت گرفتاراین گریگوریانمیشدیم . کاشششششششششششش. . .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد