من هم صبر می کنم تا همه من را بشناسند

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            بهمن فرمان آرا (گفت و گوی احمد غلامی با او)، روزنامه ی شرق، هفت خرداد 1391، صفحه ی 10 (از صفحات 10—9):

«وطن مال ما است. می روی تحصیل می کنی، موفق می شوی، ولی وقتی پلیس فرانسوی جلویت را می گیرد، تو دیگر یک ایرانی هستی در فرانسه. اصلا این احساس که تو به آنجا تعلق داری وجود ندارد. در آمریکا خیلی سعی می کنند شما را جزو خودشان کنند. اسمت را آمریکاییزه می کنند. مسعود را مایک می کنند. من اصرار داشتم به من بهمن فرمان آرا بگویند. پدر و مادر رییس شرکت cineplex ، که برایش کار می کردم، لهستانی بودند. «کارت گیلبنسکی» اسمش بود. یک روز به من گفت: چرا اسمت را عوض نمی کنی؟ گفتم: تو چرا اسمت را عوض نمی کنی؟ گفت آخر من را همه می شناسند. گفتم من هم صبر می کنم تا همه من را بشناسند. این اسمی است که پدرم به من داده و عوضش نمی کنم.»

نظرات 7 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 14:02

اسم ایرانی ها باید نقی و تقی و جعفر و غضنفر و قاسم و ... باشد!
چه معنی دارد اسم ما ایرانی ها، ایرانی باشد! زیبا باشد!

بنده 3 سال دویدم که نامم را که تقی است (و متنفرم از این اسم، متنفرم و متنفرم!) عوض کنم، اجازه ندادند!
در کشوری زندگی می کنیم که حق نداریم ناممان را به نام ایرانی عوض کنیم!

ماسون دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 16:27

مشنگ اعظم! همسر مطلقه ات کجاست الان؟

ستاریان دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 17:10 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام

باید پرسید که چه شد که بهمن فرمان آرا باید فرانسه باشد؟ او جوایز سیمرغش را به جشنواره پس داد . ممنوع الحروج شد و درحالی که در ایران او را می شناسند , حالا مجبور است در فرانسه جایی که احساس تعلق به آن ندارد باشد و بگوید: من هم صبر می کنم تا همه من را بشناسند!

مهدی نادری نژاد دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 17:49 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
خصلت خوبی است صبوری .
ولی آیا عمر و تجربه انسان مهلت میدهد؟

جواد خراسانی دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 21:41 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام،
نحوه رفتار حکومت با نخبگان، علماء و هنرمندان، یکی از نشانه های دقیق وضعیت نظام حاکم بر هر جامعه ای است. وقتی نخبگان مجبور به خانه نشینی، عدم خلق و تولید آثار فکری، خودسانسوری، مهاجرت و... می شوند، به خوبی می توان فهمید که حاکمیت یک جامعه و بالتبع خود آن جامعه به چه سراشیبی هولناکی افتاده است.

مدد می گیرم از حضرت امیر ع، که با جزئیات دقیق و درست، این موضوع را به خوبی شکافته و شناسانده است؛ حضرت می فرماید:

... وَ تَقدیم الأراذِل وَ تأخیر الاَفاضِل(غرر الحکم، ح ۱۰۹۶۵).

از نشانه انحطاط دولتهاست؛ مقدم داشتن افراد فرومایه و پست؛ و کنار زدن افراد با فضیلت.

... عالِمُها مُلجَم و جاهِلُها مُکرَم (نهج البلاغه،خ۲).

در جامعه منحط، عالمان خانه نشین و جاهلان و فرصت طلبان میدان دار و با احترام هستند.

... یُعَدُّ فِیهِ الْمُحْسِنُ مُسِیئاً (نهج البلاغه، خ۳۲).

در جامعه رو به زوال، نیکوکار، بدکار به شمار می‏آید.

در این روزها که همه این نشانه ها، ظهور دارد و اظهر من الشمس است، به فرمان آرا و امثال او، برای هر عملی که نشانه سر فرو نیاوردن و عدم تمکین در برابر پلشتی زمانه است، احترام می گذارم؛ و برای خود و جامعه ام دریغ و افسوس می خورم که از این چشمه های فکر و فرهنگ محروم گشته ایم.

[ بدون نام ] دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:08

نام عربی ام را خواستم عوض کنم گفتند نمیشود اگر اسمت آرش باشد میتوانی عوض کنی بگذاری حسین ولی اسمهای عربی را نمیشود به ایرانی تغییر داد گفتم من ایرانی ام عرب نیستم میخواهم نام ایرانی داشته باشم گفتند ما ماموریم و معذور

ستوده دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:14

هر چه حرکت کردم برکتی نیافتم ضرب المثلها دیگر کار نمی کنند گویا آنها نیز از مد افتاده اند وقتی دست در تقدیر خدا می برند در جامعه ای که جاهلان حاکم می شوند و عالمان خانه نشین هر چه بیشتر تلاش کنی به جایی نمیرسی و از ما بهترون بدون تلاش صاحب همه چیز می شوند دیگر دو دو تا نمیشود چهار تا چطور می شود بی خیالانه زندگی کرد .................................

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد