اشخاصی که از حق انتخاب نمودن مطلقــــــــــاً محرومند: 1 ـ نسوان

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            یک) ویکیپدیای فارسی، مدخل «حق رأی زنان»:

            «دور دوم مجلس شورای ملی؛ ماده چهارم نظام‌نامه انتخابات به بحث و بررسی رسید. در این جلسه، محمدتقی وکیل‌الرعایا نماینده مردم همدان از حق رأی زنان پشتیبانی کرد و در مخالفت با نظام‌نامه انتخابات سخن گفت. سپس ذکاءالملک و حسن مدرس در مجلس سخن گفتند و حق رأی زنان را مورد نکوهش قرار دادند. حسن مدرس، استدلال کرد که قوانین موجود به خوبی حقوق زنان را حفظ می‌کند و هشدار داد که اعطاء حق رأی به زنان به بی‌ثباتی سیاسی، فساد مذهبی و هرج و مرج اجتماعی خواهد انجامید.[۴] هنگامی که طلاب قم برای مخالفت و اعتراض با پیشنهاد اعطای حق رأی به زنان به خیابان‌ها ریختند، یک نفر کشته و دوازده تن مجروح شدند.»

            دو)

http://www.hawzah.net/fa/MagArt.html?MagazineArticleID=54099&MagazineNumberID=5584

«در مجلس دوم، در هنگام طرح قانون انتخابات، سخن از حق رأی زنان به میان آمد، محمد تقی وکیل الرعایا، پیشنهاد کرد: (زنان هم حق انتخاب کردن و انتخاب شدن را داشته باشند.)»

سه) هفتم دی 1388 ، وبلاگ خانم صدیقه ارجمند، http://jaskazad.blogfa.com/post-218.aspx

«مدیر کل ثبت احوال هرمزگان بمناسبت بزرگداشت نود ودومین سالگرد تأسیس سازمان ثبت احوال گفت: سوم دی ماه سالروز نود ودومین سال تشکیل سازمان ثبت احوال کشور است و مصادف است با روزی که محمد تقی وکیل الرعایا در سال 1297 هجری شمسی با مراجعه به منطقه 9 ثبت احوال تهران برای دختر چند روزه خود با نام فاطمه اولین شناسنامه را دریافت کرد .

احمدیان تصریح کرد: از آن تاریخ تا کنون 92 میلیون سند سجلی در ادارات ثبت  احوال کشور صادر شده است و به عنوان مبنایی برای ایجاد یک نظم عمومی در آحاد جامعه به شمار می رود

چهار) دوم بهمن 1387 ، وبلاگ خانم فروغ http://rahyabinstitute.blogsky.com/1387/11/02/post-24/

«در مجلس اول حاج محمد تقی وکیل الرعایا نماینده همدان منتقد در شمار دیوانگان قرار دادن زنان شد و از حق رای زنان دفاع کرد. اگرچه به سخنانش چندان توجهی نشد.»

پنج) نویسنده ی وبلاگ:

الف) ظاهراً منابع متعدد، مباحث مربوط به مخالفت و موافقت با حق رأی زنان را در ماده ی «چهارم» نظامنامه ی انتخابات مجلس شورای ملی ی مشروطیت نام می برند. اما ظاهراً صحیحش ماده ی «پنجم» (ماده ی «پنجم» از فصل دوم) است. به این عبارات:

«طبق http://www.dastour.ir/brows/?lid=2677 :

روزنامه رسمی ـ سال 1288 نظام نامه انتخابات مجلس شورای ملی (دو درجه) (دارای ناسخ) فصل دوم ـ شرایط انتخاب کنندگان ماده 5

اشخاصی که از انتخاب نمودن مطلقاً محرومند.

1 ــ نسوان.»

ب) در ماده ی 5 نامبرده، اشخاصی که از انتخاب نمودن «مطلقاً محروم هستند»، هشت ردیف هستند، و ردیف اول، «نسوان» هستند.

پ) زنان، از حق انتخاب شدن هم محروم بوده اند:

«طبق http://www.dastour.ir/brows/?lid=2677

روزنامه رسمی ـ سال 1288 نظام نامه انتخابات مجلس شورای ملی (دو درجه) (دارای ناسخ) فصل سوم ـ شرایط انتخاب شوندگان ماده 8

اشخاصی که از انتخاب شدن محرومند.

1 ــ شاهزادگان بلافصل ابناء و اخوان و اعمام پادشاه.

2 ــ نسوان.»

ت) حدود 53 سال و 54 سال بعد، حضرت آیت الله آقای خمینی هم قاطعانه با حق شرکت کردن زنان در انتخابات و حق انتخاب شدن زنان مخالفت فرمود:

حضرت آیت الله آقای خمینی، 6 آبان 1341، مخالفت قاطع با حق شرکت کردن زنان در انتخابات:

«وظیفه دینى همه ماست که بگوییم و بخواهیم که قانون شرکت نسوان در انتخابات، انجام نشود [...] از ده میلیون نفر جمعیت زن ایران، فقط یکصد نفر زن هر جایى مایل هستند که این کار بشود.»

حضرت آیت الله آقای خمینی، یازده اردیبهشت 1342، مخالفت با انتخاب شدن زنان:

«درخواست کردیم که مجملًا از زمزمه موهون نمایندگى نسوان- که نقض ظواهر قرآن مى‏باشد- دست بردارند. دفعه اول اظهار کردند که دست برداشته‏اند؛ در حالى که یکى دو ماه بعد درک کردیم که مى‏خواهند در رفراندم، مقصود دشمنان نوامیس اسلام را به نام اصلاح قانون انتخابات تجدید کنند؛ دچار رعشه شدیدى شده، همراه اهل بصیرت، تبادل نظر کردیم.»

نظرات 2 + ارسال نظر
ستاریان شنبه 3 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 20:12

سلام
میلاد امام حسین علیه السلام معلم آزادگی و سرور آزادگان و اعیاد شعبانیه بر شما و دوستان مبارک باشد.
با تقدیم گل

نورالهی یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 19:47 http://denkenserfahrung.blogfda.com

برادر ارجمند
سلام علیکم
از اینکه وقت گذاشته اید و یادداشت مرا خوانده اید بسیار سپاسگزار ام.
اما استدلال بنده اگر بشود نامش را استدلال گذاشت این بوده که معنی فارقلیط یعنی کسی که بر او صلوات میفرستند و تنها کسی در عالم که بر او صلوات میفرستند حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه است. بر بودا و زرتشت و عیسی و موسی - علیهم السلام - کسی صلوات نمیفرستد و حتی درود هم نمیفرستد و مثلاً نمیگوید peace be upon him

در ضمن در آن یادداشت برای نخستین بار معنی مستدلی برای فارقلیط پیشنهاد شده است.
باز هم تشکر
باز هم متشکر ام.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد