آخر ِ خط ِ فیزیک ، خواندن فکر خداست

     بسم الله الرحمان الرحیم.

            طبق http://scienceworld.wolfram.com/biography/Einstein.html  آلبرت آینشتاین گفته است:

I want to know how God created this world. I am not interested in this or that phenomenon, in the spectrum of this or that element. I want to know His thoughts, the rest are details

            ترجمه ی بنده، که سال 1388 انجام دادم و در وبلاگ سابقم منتشر کردم، چنین بود:

«من می خواهم بفهمم خدا این جهان را چه گونه آفرید. من به این یا آن پدیده و طیف این یا آن عنصر علاقه ندارم. من می خواهم فکر و مقصود خدا را بفهمم؛ چیزهای دیگر جزئیات هستند.»

امروز دیدم فریمن دایسون هم سخنانی گفته است، شبیه گفته ی آینشتاین.

فریمن دایسون (Freeman Dyson) فیزیکدان نظری و ریاضیدان آمریکائی متولد انگلیس است.

«فریمن دایسون: ریاضیدان، فیزیکدان، و نویسنده»، مترجم هاله المعی، مجلۀ فیزیک، بهار و تابستان 1375، صفحات 16—8:

«[سؤال کننده:] برای ریاضیدانها آخر خط کجاست؟

[جواب فریمن دایسون:] برای ریاضیدانها آخر خط این است که ساختار باید درست از آب دربیاید. تمام مدتی که من ریاضی کار می کردم نکتۀ اساسی پیدا کردن ساختار ِ درست بود. مثل ساختن یک پل است. وقتی تنۀ ساختار درست باشد، بقیۀ جزئیات به طور معجزه آسایی جور درمی آیند. مسئله، درست بودن کل طرح است.

[سؤال کننده:] آخر خط فیزیکدانها چطور؟

[جواب فریمن دایسون:] در فیزیک نظری، می خواهم بگویم مسئله مسئلۀ خواندن ِ فکر خداست. خیلی پیچیده است. آنچه به نظر او زیباست همیشه همان نیست که ما فکر می کنیم. به نظر من روش دیراک می تواند بینهایت گمراه کننده باشد. دیراک معتقد بود راه کشف در فیزیک این است که بگردیم ببینیم چه چیزی زیباست، اما من فکر می کنم این همان چیزی است که او را بد جوری به بیراهه کشاند. اولاً کشف بزرگ او، یعنی معادلۀ دیراک، بر خلاف آنچه بعداً ادعا می کرد، در واقع با این روش پیدا نشد. او این فلسفۀ زیبایی را بعداً از خودش درآورد. اگر نوشته های آن موقعش را ببینید، معلوم می شود که به شدت متکی به تجربه بوده است. و بعداً، وقتی این فلسفۀ زیبایی را پذیرفت، دیگر کشفیاتش تمام شد. جای تأسف است که این فلسفه به درد نخورد. به درد اینشتین هم نخورده بود. او هم در اواخر زندگی همین فلسفۀ زیبایی را داشت و او هم به بیراهه افتاد. آدم هرچه باهوشتر باشد گمراهی اش وحشتناکتر است.

[سؤال کننده:] واقعاً به این حرف اعتقاد دارید؟

[جواب فریمن دایسون:] فکر می کنم دارم. باهوشتر از اینشتین و دیراک نمی توانید پیدا کنید. (صفحه ی 15) هر دوشان در اواخر خط به خاطر پیروی از این فلسفه عقیم ماندند. فقط به این خاطر که توجه شان را به جهان واقعیات از دست دادند. من خوب یادم است که با دیراک این را می گفتم. گفتم در این دنیا جز الکترون چیزهای دیگری هم هست. گفت: "بله، می دانم، اما اول باید از الکترون سر دربیاوریم." به هیچ موضوع دیگری نمی توانست علاقه مند شود. فیزیکدان باید واقعاً به دور و بر خودش هم توجه داشته باشد.

[سؤال کننده:] بعضی وقتها می شنوید ریاضیدانها دربارۀ یک مسئلۀ قدیمی بحث می کنند، اینکه آیا این "چیزی" که داریم با آن کار می کنیم واقعاً ابداع ماست یا همیشه موجود بوده تا یکی بیاید و کشفش کند؟

[جواب فریمن دایسون:] من یقیناً ته دلم افلاطونی فکر می کنم. معتقدم آن چیز همیشه بوده است تا کسی کشفش کند. اما ریاضیات جزء متفاوتی از خلقت است. مثل دنیای فیزیکی نیست. من می گویم کار فیزیکدان این است که به دقت جهان موجود را نظاره کند و بر مبنای آن نظریه بسازد، نه فقط بر مبنای زیبایی. (صفحه ی 16)»

نظرات 8 + ارسال نظر
علایی پنج‌شنبه 22 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 21:27

سلام

مطلب زیبایی بود. گویا خواه ناخواه انتهای علم فیزیک به یک دیدفلسفی ختم میشود .

قاسمفام جمعه 23 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:44 http://aknun.blogsky.com/

سلام

در ارتباط با پست قبلی که نوشته‌اید ریاضیات پایه تمام علوم است. عرض می‌شود که برای هر رشته‌ای از این جملات هست. مثلا در مورد سیاست گفته می‌شود که سیاست شاه علوم است. یادم هست که این جمله را دکتر فرهنگ رجایی به نقل از ارسطو به گوش ما می‌خواند.

معمولا محصلین هر رشته‌ای جملاتی از این دست را ازبر دارند.

عنوان این پست‌تان این جملات را به ذهن متبادر می‌کند: اول اﻟﻌﻠﻢ ﻣﻌﺮﻓﻪ اﻟﺠﺒﺎر و آﺧﺮ اﻟﻌﻠﻢ ﺗﻔﻮﯾﺾ اﻻﻣﺮ اﻟﯿﻪ.

خواندن فکر خدا! چه علم پرمدعایی. شاید هم حق داشته باشد.

مهدی نادری نژاد جمعه 23 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 08:49 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
با این ادعا همداستانم چراکه من عرف نفسه ، عرف ربه.
من عرف فیزیک، عرف رب.

امید جمعه 23 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 09:56

سید عباس سید محمدی که نیک می داند مقصود و منظور آن نابغه یهودی تبار از "خواندن فکر خدا ", اعتراف و اذعان به وجود ذات اقدس الهی نبوده است , نه ؟ ... و همچنین در جمله ای که گفت : "خداوند تاس نمی اندازد" نیست به دفاع از کسی که فرعونیان را غرقه کرد برنخواسته بود ...

بیوگرافی فرد مذکور و میزان اعتقادش به زندگی ابدی و بهشت و جهنم و آفرینش و ... که مشخص است . البته اعتقاد این فرد جز در زمینه فیزیک نظری تفاوتی و رجحانی بر نظر هیچ فرد دیگری ندارد و نه به جبهه خداباوران چیزی می افزاید و نه بی خدایان ... اما نقل اینچنینی از سخنان او ممکن است تصویر و تصور نادرستی در ذهن خواننده ایجاد نماید که قطعا خواسته سید مستندگو و محقق مسلک ما نیست .

از نقل بقیه مطلب هم سپاسگزار

امید جمعه 23 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 09:58

با عرض شرمندگی

"خداوند تاس نمی اندازد" نیست = "خداوند تاس نمی اندازد" نیز

ستاریان جمعه 23 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 22:26

سلام
هر چقدر گفته ی آینشتین جالب و جذاب است اما به همان نسبت این گفته ها از فریمن دایسون برایم عجیب است.
در انتهای یکی از کتاب های استفن هاوکینگ ( حاطرم نیست کدام کتابش، امشب نگاه می کنم) از یک فیلسوف علم انتقادهای حدی نسبت به اعتقادات دایسون در خصوص خدا خواندم ضمن اینکه اخیرا از کتاب ماری میچلی مطالبی در خصوص جاودانگی انسان از او نقل کردم که او را در زمره ی خیالپردازان علمی قرار می دهد. در اینجا:
http://www.elhrad.blogsky.com/1391/03/30/post-78/
اینجا را ببینید:
http://www.aleph.se/Trans/Global/Omega/dyson.txt
ضمنا در حاشیه و بی ربط با مقاله ی شما عرض کنم که او تا جاییکه می دانم در ساخت بمب اتم همکار اوپنهایمر بوده است.

ستاریان شنبه 24 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 21:50 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام
کتاب های هاوکینگ را نگاه کردم و در انتهای کتاب تاریخچه زمان مقاله ای از دکتر فریتز شفر است نه نوشته ای از فیلسوف علم و تنها اشاره ای کوتاه هم به فریمن دایسون کرده است او ذیل آتئیسم اینطور نوشته:
بسیار نادرند فیزیکدانانی که به راستی منکر خداوند باشند. چرا چنین است؟ فریمن دایسون یک عضو دانشگاه پرینستون می گوید » طبیعت بیش از آنچه انتظارش را داشته باشیم نسبت به ما مهربان است«
بعد ادامه داده است برخی دانشمندان از این همه رویدادهای تصادفی شگفت زده می شوند. اما هنگامی که به جای دلبخواهی بودن قوانین طبیعت ، هدف قدسی را جایگزین سازیم ، این شگفتی به زودی رنگ می بازد.

خود دکتر فریتز شفر که استاد شیمی و رئیس مرکز شیمی کوانتومی دانشگاه جرجیاست اینطور گفته است:
من در لحظاتی که چیز تازه ای کشق می کنم به خود می گویم پس خداوند این چنین آفرینش خود را انجام داد! هدف من فهمیدن گوشه ای از نقشه خداوندگار است این است سرچشمه و شادی پژوهشهای علمی من

masoud سه‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 09:30

با سلام
سید گرامی در صورت امکان ترجمه کامل آن را بگذاری
ممنون خواهیم شد
با احترام
شریف لو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد