حَسَنین فَلَکُ المعالی

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            من چند بار شده اشتباهات قطعی ی مدخلهایی از ویکیپدیای فارسی را، با سند و مدرک دقیق، توضیح دادم و توضیحاتم را منتشر کردم در همان مدخلها، اما اگر اشتباه نکنم، هیچ وقت ترتیب اثر ندادند به توضیحات من، و همان اشتباهات باقی می ماند.

            ضمن تأکید بر این که ظاهراً الان ویکیپدیا بزرگترین دایرت المعارف دنیا است (اگر خود گوگل را دایرت المعارف حساب نکنیم)، و ضمن اذعان به این که بهره ها برده ام از مدخلهای مختلف انگیسی و فارسی و دیگر زبانهای ویکیپدیا (بیشتر انگلیسی را می بینم)، توجه کنید:

            ویکیپدیای فارسی مدخلی دارد به نام «شیخ حسن فلک المعالی»:

            «شیخ حسن فلک المعالی، نماینده رشت در دوره اول مجلس شورای ملی بود.

او در سال ۱۳۲۴ (قمری) به نمایندگی از اهالی رشت در نخستین دوره مجلس شورای ملی عضویت یافت و مدتی هم ریاست معارف گیلان را برعهده داشت.»

            همچنین، ویکیپدیای فارسی مدخلی دارد به نام «حسین فلک المعالی»:

            «شیخ حسین فلک المعالی از روحانیون و مدرسین صاحب نام رشت بود که نمایندگی رشت را در دوره اول مجلس شورای ملی بر عهده داشت، البته نمایندگی او چند ماه بیشتر طول نکشید و با به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی در سال ۱۳۲۶ ه.ق به پایان رسید. نامبرده مدتی هم رئیس معارف گیلان بود.»

            نویسنده ی وبلاگ:

ــ بالأخره آن شیخ محترم نماینده ی مجلس، حسن بود یا حسین؟! و:

ــ بنده مشغول مطالعه ی کتابی هستم درباره ی رجال پارلمان ایران قبل از انقلاب اسلامی. مؤلف کتاب، ظاهراً اشتباهش از نویسندگان ویکیپدیای فارسی هم بزرگتر بوده، و نماینده را چنین نامیده:

«ملک المعالی.»

به احتمال زیاد، مؤلف کتاب، از بس ملک التجار و ملک الفلان و مالک الفلان و ... الدوله و ... السلطنه دیده بوده در اسامی ی رجال سیاسی ی آن دوران، فَلَکُ المعالی را هم ملک المعالی قرائت کرده و تصور کرده. بنده وقتی دیدم در مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی مطلقاً ملک المعالی نیست و دو بار فلک المعالی است، ابتدائاً گمان کردم کاتبان آن زمان مشروح مذاکرات اشتباه کرده اند، و سپس با خود گفتم اشتباه، «آن هم هر دو بار؟»، و سپس از گوگل کمک گرفتم، و ظاهراً نام یا لقب نماینده ی مورد نظر فلک المعالی بوده، و در فلک المعالی هم که لقب یا نام نماینده ی اولین مجلس مشروطیت بوده احتمال می دهم اقتدا کرده بودند به فلک المعالی که لقب منوچهر قابوس بن وشمگیر زیاری بوده (رجوع کنید به «فلک المعالی» در لغتنامه ی دهخدا).

نظرات 2 + ارسال نظر
eeks! شنبه 4 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 09:07

جالب بود.

فرزانه یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 11:04 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
بی اختیار یاد آن بنده خدایی افتادم که در لیست منابع و مراجع پایان نامه کارشناسی ارشدش نوشته بود گوگل !!

بله یه همچین ملتی هستیم ما

من خودم امتحان نکرده ام ولی دوستان که امتحان کرده اند می گویند ویکی پدیا اطلاعات ارسال شده برای مدخل های جدید یا ویرایش و اصلاح مدخل های قبلی را می پذیرد چرا توضیحات شما را وارد نکرده اند ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد