«قصاص» و «فرشته ها»

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            تعدادی از افراد، بیانیه ای دادند که لایحه ی قصاص ملغا شود (یا تصویب نشود، یا ...)، و دعوت کردند مردمی که موافق آنها هستند، بیایند خیابانها. مرحوم امام خمینی، ظاهراً قبل از خیابان آمدن مردم، حکم ارتداد صادر فرمود.

            برای من سؤالی مطرح بوده. ظاهراً «فرشته ها» بیشتر از «قصاص» در قرآن نام برده شده اند. و اگر «فرشته ها» را از مصداقهای «غیب» بدانیم، ایمان به فرشته ها، ظاهراً از مبانی ی عقیدتی ی اسلام (و مسیحیت و یهودیت؟) است. یعنی اعتقاد به «فرشته ها»، در سلسله مراتب اعتقادات افراد مسلمان، ظاهراً خیلی مهمتر از «قصاص» است.

            خُب. اگر افرادی بگویند «فرشته ها وجود ندارند»، و بگویند «کسانی که با ما موافق هستند به خیابانها بیایند»، آیا در مقایسه با حکم ارتداد که مرحوم امام خمینی درباره ی افرادی که طبق استدلال و سخنانشان معتقد بودند شایسته است حکم قصاص اجرا نشود، آیا تعداد زیادی از مراجع تقلید حکم ارتداد افرادی را که بگویند «فرشته ها وجود ندارند» و بگویند «کسانی که با ما موافق هستند به خیابانها بیایند»، صادر خواهند کرد؟

            من گمان می کنم واکنش مراجع تقلید در برابر افرادی که بگویند «فرشته ها وجود ندارند» و بگویند «کسانی که با ما موافق هستند به خیابانها بیایند»، خفیفتر از واکنششان به مسئله ی «قصاص» خواهد بود. هرچند طبق آنچه عرض کردم، ظاهراً قطعیت و اهمیت مسئله ی «وجود داشتن فرشته ها» بیشتر از مسئله ی «قصاص» است.

            چرا؟

            من گمان می کنم علت واکنش بسیار شدید مراجع تقلید به تشکیک کنندگان در مسئله ی «قصاص»، اگر فرض کنیم واکنش اکثر مراجع تقلید مانند مرحوم امام خمینی خواهد بود، این است که «قصاص» از مسائل مهم فقهی است و از مسائلی است که فقیهان خود را صاحب اختیارات گسترده در این مسئله دانسته اند. اگر افرادی بیایند به موضوع «قصاص» نزدیک شوند و دعوت به راهپیمائی کنند، من گمان می کنم هر مرجع تقلید دیگر اگر به جای مرحوم امام خمینی بود، کم و بیش مانند مرحوم امام خمینی رفتار می کرد، و حکم ارتداد را برای معترضان به مسئله ی «قصاص» صادر می کرد.

            اما مسئله ی وجود داشتن یا نداشتن فرشته، هرچند از نظر سلسله مراتب اعتقادات مسلمانان مهمتر از مسئله ی قصاص است، چون وارد حریم اختیاراتی که فقیهان برای خود قائل شده اند نمی شود، کمتر از مسئله ی قصاص موجب ایجاد واکنش در فقیهان می شود.

نظرات 5 + ارسال نظر
ایکس پنج‌شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 07:31


سلام- ولله مشخص نشد که موضع شما آخرش ملغا ساختن قصاص است یا ملغا نساختن اش.
اگر شما موافق قصاصید و موافقید که حکم قصاص از زمره ی احکام این دنیایی است که مناسبات بین مسلم و مسلم و مسلم و غیر مسلم را مشخص می کند. در این صورت این ایرادات لطیفتان! به فقها بی ربط است.

اما اگر با حکم قصاص موافق نیستید و معتقدید حق با انانی بود که در اول انقلاب می خواستند به خیابان بریزند تا حکم قصاص را به قول فقها ؛تعطیل؛ کنند انگاه باید نشان دهید به چه دلیل واکنش امام خمینی به لغو قصاص را بیرون از دایره باور به شریعت و مبانی اسلامی می بینید. دقت کنید برای کسی چون من که از بیرون به دین نگاه می کنم مشکلی در کار نیست. اما شما باید از دل دین تفسیری برآورید که زیانبار بودن قصاص را هویدا کند. آیا یارایید که چنین کنید اگر هستید بسم لله وگرنه با یک بام دو هوا کردن به این شیوه راه به جایی نمی بریم.

راستی فرشته ها بال دارند؟ آخه قرآن فرموده. یعنی میخوان به کمک بالهاهاشون بر مقاومت هوا در عالم لاهوت غلبه کنن؟!!

محسن صالحی پنج‌شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 18:05 http://salehimohsen.blogfa.com/

گل گفتید.

خلیل پنج‌شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 20:59 http://tarikhroze.blogsky.com

سلام،

درست گفتی، قصاص نقد است و فرشته نسیه! و علما هرگز نسیه را نچسبند.

فرزانه شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 15:47 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
لایک به کامنت خلیل

حسین پنج‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 02:53

اصلا به شما چه
اگه قصاص و اینا تعطیل بشه دکون یه عده هم تعطیل میشه اونوقت شما می خوای سیرشون کنی؟ بده آقا با
این کارش اشتغالزایی کرد؟اصلا مثل اینکه شما مخالف توسعه ای
آقای ایکسم اگه تاریخ حقوق جزا رو بخونه می فهمه زیانش چیه می تونید به کتاب اقای نوربهار ((زمینه ی حقوق جزای عمومی))رجوع کنید خیلی نیاز نیست آدم پروفسور باشه که یارای اونو داشته باشه که بی فایده بودن احکام اسلام مشخص کنه شستوی مغزی نشده باشی کافیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد