درگذشت یک استبدادستیز و ظلم ستیز

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            چند روز قبل آقای احمد قابل، پژوهشگر فقه و معارف اسلامی، و مردی استبدادستیز که ظالمان درد و رنج زیاد بر او وارد کردند، دار فانی را وداع گفت.

            من یک بار حدود یکی دو سال قبل با ایشان چند دقیقه تلفنی صحبت کردم. گمان کنم از حدود ده پانزده سال قبل نام ایشان برایم آشنا بود. نوشته هایی از ایشان را این طرف آن طرف می خواندم. وبلاگ هم داشت. گمان کنم هیچ رأی و نظر فقهی اش را قبول نکردم. اصولاً قانع نشدم ــ و بحث من با شخص آن مرحوم هم مرا قانع نکرد ــ که ایشان طبق اصطلاحات حوزوی «مجتهد» باشد. اما، اگر اغراق نکنم، شاید به ملکه ای دست یافته بود، که برتر از اجتهاد است: استبدادستیزی و آزادی خواهی.

            امشب دیدم دکتر سیدمصطفی آزمایش در یک تلویزیون صحبت می کرد، و گفت احمد قابل شاگرد فقه و اصول و حکمت آقای منتظری بود، و مهمتر از اینها، شاگرد حُرّیّت و آزادگی و آزادیخواهی ی آقای منتظری بود. طبق شناخت دورادور من از احمد قابل رحمت الله علیه، آنچه دکتر سیدمصطفی آزمایش درباره ی او گفت، به طور کلی درست است، و احمد قابل درس آزادی و آزادیخواهی و استبدادستیزی را از استادش خوب فرا گرفته بود، و چه بسا می توانست استاد ما باشد در ظلم ستیزی و استبدادستیزی و آزادیخواهی.

            دود چراغ می خورند و زحمتها می کشند و مطالعه ها می کنند، تا طبق اصطلاحات حوزوی و فقه و اصول، بشوند «مجتهد». رسیدن به قوه ی استنباط احکام شرعی و فروع دین، از تعدادی مبانی. البته تحسین می کنم من زحمتشان را. اما آیا رسیدن به قوه و مرام آزادیخواهی و استبدادستیزی و ظلم ستیزی، ارزش انسانی و الاهی و اجتماعی اش کمتر از اجتهاد مصطلح در فقه و اصول است؟

نظرات 6 + ارسال نظر
سلمان محمدی شنبه 6 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 23:19 http://salmanmohammadi2.blogsky.com

سلام. من تصویر اجازة اجتهاد مرحوم قابل به خط مرحوم منتظری را دیده ام. اگر پیدا کنم نشان تان می دهم ان شاء الله.

سلمان محمدی شنبه 6 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 23:58 http://salmanmohammadi2.blogsky.com

سلام. متن اجازه را یافتم. تصویرش را هم امیدوارم بیابم:
احمد قابل ... در شهریور ۱۳۷۷ از استاد و مرشد خود آیت الله منتظری موفق به اخذ درجه‌ اجتهاد شد:


«جناب مستطاب عالم متعهد حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ احمد قابل دامت افاضاته در اثر حسن قریحه و جودت ذهن و کوشش در تحصیل علوم دینیه از قبیل اصول و فقه و تفسیر و کلام به مرتبه اجتهاد و استنباط رسیده اند و در مسائل اسلامی اهل نظر می باشند. فله العمل بما استنبط و یحرم التقلید فیها، و سزاوار است برادران و خواهران وجود ایشان را مغتنم شمرده از معلومات و بیان واضح و روشن ایشان بهره مند گردند، کثرالله تعالی امثالهم.»
منبع:
http://www.rahesabz.net/story/60606/

اجازه می خواهم در ذیل نظرتان نظر بدهم، و آن را به شما هم اطلاع می دهم:
اگر ممکن است از وبسایت آقای منتظری (و نه راه سبز، و جرس، و ...) تأیید اجتهاد مرحوم قابل توسط مرحوم منتظری را نقل کنید.
اگر به وبسایت راه سبز است، گفته «آیت الله شیخ احمد قابل». (محسن کدیور هم در وبسایتش گفته «آیت الله شیخ احمد قابل».)
من شخصاً با مرحوم احمد قابل صحبت کردم. ایشان تنها دلیل بر اجتهادش را نامه ی مرحوم منتظری مبنی بر رجوع سؤال کنندگان شرعی به قابل و کدیور (و ایازی؟ و ...؟) معرفی کرد و مطلقاً از این حکم که وبسایت راه سبز منتشر کرده، چیزی نگفت.
توضیحاً من نفی نمی کنم صدور حکم اجتهاد مرحوم احمد قابل را، اما قانع نشدم در این زمینه.
ان شاء الله حکم ورود به بهشت برای ایشان صادر شده باشد.

هادی طباطبایی یکشنبه 7 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 13:39 http://tabatabaie.blogfa.com

مراتب حوزوی هیچکدام طبق اصول محکمی نیست ظاهرا. طبق هیچ ملاکی نمی توان یکی را آیت الله یا حجه الاسلام نامید. تمایز این دو در چه میزان از تحصیل و درک احکام است مشخص نیست. اما اجتهاد علی الظاهر به حکم مجتهدی دیگر می تواند استنباط شود. ظاهر ایشان از جانب آیت الله منتظری هم اجازه اجتهاد داشته اند..

سلمان محمدی یکشنبه 7 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 21:22 http://salmanmohammadi2.blogsky.com/

جناب آقای سیدمحمدی عزیز. میدانید که من به وجود نهاد روحانیت و به تقلید اعتقاد ندارم و لذا سلسله مراتب این نهاد نیز برایم اهمیتی ندارد، ولی تصویر همین نامة منتظری را که به خط خودش بود، همین روزها در یک تارگاهی دیدم.
حالا شما چرا باور نمیکنید، نمیدانم. من هم اگر آن تصویر را باز دیدم، برای تان کپی میکنم.

جواد خراسانی دوشنبه 8 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:39 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام.

گرچه اجتهاد شرط لازم ظلم ستیزی نیست، لیکن ظلم ستیزی اگر مسلح به اجتهاد علمی باشد بسیار بهتر است.

مرحوم قابل بر اساس عرف رایج حوزه از استادش مرحوم منتظری اجازه اجتهاد دریافت داشته و مجتهد بوده است.

و حداقل شایستگی در بحث تعیین صلاحیت علمی و اجتهاد کسی این است که به اصطلاح حوزوی "معرف اجل از معرَف باشد."

اجازه می خواهم در ذیل نظر شما نظر بدهم:
سلام علیکم.
لطفاً حکم اجتهاد مرحوم احمد قابل را از وبسایت مرحوم منتظری نقل کنید.
و:
وقتی بنده قانع نشوم کسی مجتهد است، هزار ضرب المثل و عبارت و تعبیر مانند "معرف اجل از معرف باشد" به چه کار می آید؟
و:
یکی از راههای شناخت اَعلَم، درک و شناخت خود ماها است. به نظر شما، که بنده نمی توانم قانع نشوم که مرحوم احمد قابل مجتهد بوده، چه گونه است که می توانم قانع شوم فلان مجتهد عالمتر از بقیه است؟
و:
من مرحوم احمد قابل را پژوهشگر فقه و معارف اسلامی معرفی کرئم، و ایشان را چنین می دانم. تا این لحظه، نه مرحوم احمد قابل، نه کس دیگر، اجتهاد ایشان از آقای منتظری را به من ارائه نکرده. بنده وبسایت راه سبز را مرجع معتبر برای نقل حکم اجتهاد از آقای منتظری نمی دانم. من شخصاً چند بحث مفصل کردم با مرحوم قابل. ایشان هرگز نگفت حکم اجتهاد ــ چنان که در وبسایت راه سبز نقل شده ــ دارد. ایشان دلیل مجتهد دانسته شدنش از طرف آقای منتظری را فقط و فقط این اعلام کرد که آقای منتظری در فلان تاریخ ایشان را و کدیور را (و ایازی؟ و...؟) را برای پاسخگوئی به سؤالات شرعی به مردم اعلام کرده. به نظر شما، اگر من الان از شما بخواهم فوق لیسانست را نشان بدهی، شما راه معقولش این است بگوئی بفرما این مدرک فوق لیسانس من، یا راهش این است بگوئی چون الف و چون ب و چون پ و چون ت و ... پس مجموعاً می توان نتیجه گرفت من (= خراسانی) فوق لیسان دارم؟ تکرار می کنم:
من شخصاً با مرحوم احمد قابل بحث مفصل کردم و گفتم لطفاً بفرمائید مدرک و دلیل اجتهاد جناب عالی چیست، و ایشان هرگز حکم اجتهاد ارائه نکرد (حکمی که در وبسایت راه سبز نقل شده) و فقط و فقط استنادش به نامه ی فلان تاریخ آقای منتظری بوده که سؤال کنندگان را به کدیور و قابل (و ...؟) ارجاع داده بوده. به نظر شما، آیا مرحوم احمد قابل، حکم اجتهاد را داشته، اما، مثلاً، تصور کرده نقل حکم اجتهاد ایشان برای من، برای ایشان خطر ایجاد می کند؟ اویی که آب از سرش گذشته بود و زندانها و ... را گذرانده بود؟

جواد خراسانی دوشنبه 8 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 23:41

سلام.
از نظر شما دلیلی که ثابت می کند مرحوم احمد قابل مجتهد بوده است، این است که حکم او در وب سایت مرحوم منتظری منتشر شده باشد؟! آیا اگر این حکم در جای دیگر در دسترس باشد، قابل استناد نیست؟
آن مَثَل خلاصه یک حکم عقلی است،شما بپذیری یا نپذیری حکم عقلی تغییر نمی کند.
اعلمیت اغلب به راهنمایی مجتهدان دیگر است نه این که هر کس شخصا" خودش بفهمد چه کسی اعلم است یا نیست. آخر کسی که ابجدخوان دروس حوزوی نبوده چطور می تواند تشخیص بدهد کسی مجتهد است یا نیست؟!
آیا کسی که بی هیچ پروایی صریحترین انتقادات را از شخص ولی فقیه آشکارا منتشر می کند، می تواند ادعای واهی(مثلا" جعل حکم اجتهاد) بکند؟! و گزگ به دست دژخیمان حکومت بدهد؟!
خیلی عجیب است که تصویر حکم اجتهاد احمد قابل به خط و امضای مرحوم منتظری در وبسایتش به این آدرس هست
http://www.ghabel.net/shariat/gallery?album=1&gallery=4&show=gallery
و شما آن را انکار می کنی؟! حکمی که صراحت در اجتهاد وی دارد و در آن تقلید را بر وی حرام دانسته است.
آیا همین اصرار شما بر نفی این حکم، تهمت و افترا نیست؟

اجازه می خواهم ذیل نظرتان نظر بدهم، و آن را به شما اطلاع می دهم:
سلام علیکم.
ــ من به شما عرض کردم، من با مرحوم احمد قابل مفصل بحث کردم که مدرک اجتهاد شما چیست، و ایشان فقط و فقط استناد می کرد به فلان نوشته ی آقای منتظری که ایشان و چند نفر دیگر را برای پاسخگوئی به سؤالات شرعی معرفی کرده بود. شما، طبق قواعد عقلی که در اختیارت است، برای گفت و گوی مفصل بین دو فرد عاقل حجیت قائلی یا نه؟
ــ مثل نقل شده ی جناب عالی، مادون تشخیص افراد است. وقتی شما تشخیص بدهی بنده بیسوادم یا کمسوادم، اصولاً تشخیص خودت برایت حجت است.
ــ اول راه از راههای تشخیص اعلم، یقین خود فرد است. حالا ابجدخوان باشد یا نباشد، حق و اختیار او برای اعلم دانستن یا ندانستن دیگران، از او سلب و ساقط نمی شود.
ــ بنده تصویر حکم اجتهاد را در وبسایت مرحوم قابل ندیده بودم، و الان هم امکاناتش را ندارم ببینم، و انکار مطلب وبسایت ایشان را نکردم. من عرض کردم حکم اجتهاد که در وبسایت راه سبز و مانند آن منتشر شود، حجیت ندارد.
ــ اصرار بنده، از قبیل ــ به قول جوادی آملی ــ محقق بودن و سریع الرضا نبودن است. بنده اگر اهل تهمت و افترا به احمد قابل بودم، او را استبدادستیز و ظلم ستیز و استاد استبداستیزی معرفی نمی کردم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد