زن ...

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            یک ساختمان خیلی بلند هست در تهران، خیابان آزادی، بین نواب و سلسبیل. سالها است می بینم روی نمای غربی ی ساختمان، نقاشی ی بزرگ است، به ابعاد حدود بیست متر در ده متر. نقاشی ی یک زن است، که بالای نقاشی این جمله ی مرحوم امام خمینی را نوشته اند: از دامن زن مرد به معراج مى‏رود.

            مدتی است من زیاد از جلوی این ساختمان رد می شود. یک بار سرم را بلند کردم و نقاشی را دقیق نگاه کردم. دیدم این زن نقاشی شده، که قاعدتاً یکی از آن زنان است که «از دامن زن مرد به معراج می رود»، روی چشم و ابرو و بینی و دهان او رنگ سفید کشیده اند، و یا از ابتدا، چشم و ابرو و بینی و دهانش به مدل تقریباً نامرئی رسم شده است.

            چرا؟ خواسته اند مسائل شرعی را رعایت کنند؟ ظاهراً رأی اکثر علما این است که صورت زن مجاز است دیده شود. آیا اگر ابعاد چهره ی نقاشی شده ی زن، خیلی بزرگ شود، فتوا تغییر می کند، و خوب است صورت زن را پنهان کنند؟

نظرات 11 + ارسال نظر
هادی طباطبایی دوشنبه 13 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 22:28 http://tabatabaie.blogfa.com

دو تا مسئله در ایران از جنبه ی شرعیت فراتر رفته و به یک هویت برای جمهووری اسلامی بدل شده است یکی حجاب و دیگری اسرائیل.....
در مورد ایراد نظرتان در پست اخیرم اینگونه پاسخ داده ام....تصور می کنم جناب سروش هم در همان زمان نه حکمی بر اخراج کسی از دانشگاه صادر کرد و نه مخالفتی از سر عناد کرد. ماجرای انقلاب فرهنگی و اخراج اساتید هم تحت نظارت همین جماعت خود جوش رقم خورد. به نامه ی اخیر دکتر محمد ملکی می توانید رجوع کنید... نکته های نابی را بیان کرده اند...

فرزانه سه‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:52 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
قضیه مصلحت است ! نظرشان این است که برای مصلحت حکومت می شود برخی احکام را تعطیل کرد .

از این تصویر کژ به زن و زنانگی متنفرم

محمدرضا سه‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:47 http://www.mamrizzio.blogfa.com/

سلام
بالاخره نمیشود همین جوری باعث گناه و خطای دیگران شوند حتی ممکن است در صورت وجود چهره ی زن آمار تصادفات رانندگی در آن محدوده بالا برود.
کسی چه میداند؟!

ستاریان سه‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 20:46 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام
نقاشی مینیاتور است؟ کپی کار استاد فرشچیان است؟

ستاریان سه‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 20:49 http://mostafasatarean.blogsky.com/

کاش عکسی می گرفتی و می گذاشتی تا ببینیم

سلیمان سه‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 23:51

سلام و درود.
شاید برای حفظ کرامت زن است!!!!
سید جان نظرت چیست؟
کرامت زن در ایران حفظ می شود یا اروپا؟

الهه متقی چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:10

سلام
مشکل نه رسماْ از جمهوری اسلامی است و نه حتا از تعصبات بیجایشان. اگر انها واقعاْ مقید تر می بودند نباید اصولاْ تصویر یک زن را بر دیوار نقش می کردند رابطه ی اسلام با نقاشی و صورتگری و نقاشی و موسیقی و ... را که می دانید. به نظر من حکومت گاهی از احکام واقعی اسلامی پیشرفته تر است.
؛مشکل واقعی در این جاست که شما فرموده اید:
ظاهراً رأی اکثر علما این است که صورت زن مجاز است دیده شود؛
رای فقها تا جایی که من می دانم مبتنی بر خوانش قران است. زن از نظر قران موجودی نیمه حقوق است و به قول حدیثی از حضرت رسول حرکتش جنبش الت شیطان را به همراه دارد و به قول حضرت علی در نهج البلاغه به فرزندش بهتر است کاری کنیم که زنان جز صورت مردان را نبییند.
وقتی حضرتشان چنین سخت با مساله حضور زن در اجتماع برخورد می کرده اند - و در بهترین حالت استفاده از روی بند و نقاب- را تجویز می کرده اند. صد البته ایدئولوژی زدگان حکومت خیلی محترمانه تر نسبت به زن رفتار کرده و می کنند.
مشکل باز هم مثل همیشه از عقیده ای است که زن را موجودی دست دوم به حساب می آورد . سوال این است : به چه اجازه ای مرد مسلمان به خود حق می دهد چگونگی پوشش زن و فرزندش را تعیین! کند بدون این که کمترین احساسی داشته باشد از این که درست با این کار حقوق بشری یک انسان را در تعیین منش خود زیر پا نهاده است. اگر توضیحی در این باره مرقوم فرمایید از شما سپاسگزار خواهم شد.


با یک کتاب کمتر شناخته شده اما بسیار مفید در وبگاهم پذیرای شما هستم.

http://noqtenoqte.blogsky.com

خلیل چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:44 http://tarikhroze.blogsky.com

سلام،

توضیحات محمدرضا و الهه متقی مطلب را از دو سو کامل کرده است.

خراسانی جمعه 17 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 00:41 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام.
کاش یکی از همون مسلمونا، مردونگی می کرد و می رف روی همون پرده سفید چهره خانوم خانوما، یه سبیل دو گیلاسه مشکی می کشید و ناموس ملت و حفظ می کرد

میتینگ انلاین جمعه 17 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:31 http://meetingonline0.blogfa.com

نقاشه این تصویر شاعر مآب نقش می زده. احتمالا این خطوط استعاره از ابرو و لب و دهان بوده است. کل تصویر هم کنایه از زن مورد علاقه ی اخوان!
یک جور سادیسم و مازوخیسم در حجاب جریان دارد. مازوخیسم دو بعد دارد:
یکی زنانی را در بر می گیرد که چنین سختی را به خود روا می دارند. و جالب اینجاست که اکثریتی که اکنون به عنوان مادر و پدر برای حجاب سنگ به سینه می کوبندُ کسانی هستند که در عکس های یادگاری پیش از سال ۶۰ شان با موی پریشان و آزادی از بند حجاب زندگی می کردند و تا سال 62 فقط روسری و بلوز و شلوار می پوشیدند و بعد از آن همه چنان چادر و چاقچوری هایی شده اند که بیا و ببین.
دیگری مردانی هستند که از تصور اندام زن زیر چادر و مانتو و ... لذت می برند و با فانتزی ها و توهماتشان زندگی می کنند و لذت می برند.
سادیسم هم که دیگر، آنچه عیان است چه حاجت به بیان است؟!

میتینگ انلاین جمعه 17 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:35 http://meetingonline0.blogfa.com

توضیحات خانم متقی را قبول دارم.
این بخشی از همان سادیسم است که عرض کردم.
سادیسمی که به وحشی بودن و مریض بودن مردها تکیه دارد و بی عقل و شعور بودن زن ها!
همه چیز با یک کلاه شرعی برای خودشان ازاد است و برای مردم حرام.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد