مظلومیت عید نوروز

            بسم الله الرحمان الرحیم.

            من نمی فهمم چرا برای مهمترین عید ما ایرانیان، دنبال حدیث باید گشت، که حدیث تأیید کند نوروز را. مگر ماها که استقلالی هستیم، ماها که پرسپولیسی هستیم، حدیثی داریم مبنی بر این که استقلال و پرسپولیس مهمترین تیمهای فوتبال ایران هستند؟ اهمیت یافتن روزی مانند عید نوروز، و اهمیت یافتن تیمهایی مانند استقلال و پرسپولیس، اینها موضوعات عُرفی است. ذهن «حدیث محور»، همه چیز را می خواهد با احادیث، تأیید کند یا تقبیح کند.

            وقتی عید باستانی، همزمان شده بود با تاسوعا و عاشورا، من چیزهایی می خواندم و می شنیدم که امسال عید نداریم و عید نباید برگزار شود. البته گمان می کنم اکثر ملت ایران، عیدشان را برگزار می کردند (و تاسوعا و عاشورایشان را هم برگزار می کردند). عید نوروز ما، یک چیزی مثل نفس کشیدن است. یک چیزی مثل غذا خوردن است. یعنی جزو زندگی ی ما است. من چیز بدی هم سراغ ندارم در آداب و رسوم عید نوروز. من توجیه نیستم وقتی تاسوعا و عاشورا می آید و ده روز اول محرّم می آید و شصت روز محرم و صفر می آید و ایام فاطمیه (= بیست روز) می آید، چرا باید «زندگی» را تعطیل کرد. تاسوعا و عاشورا و 21 رمضان و شهادت حضرت فاطمه، جزو «زندگی»ی ما است. عید باستانی هم جزو «زندگی»ی ما است. من این طور می فهمم که نه عید باستانی موجب تعطیل عاشورا می شود، و نه عاشورا موجب تعطیل عید باستانی می شود. اینها تمامشان جزو زندگی و فرهنگ اکثر ما ایرانیان هستند.

***

            دوست من که نویسنده ی وبلاگ حضرت آقای سیدصادق حسینی شیرازی است، در http://s-shirazi.blogfa.com/post-123.aspx نوشته است:

«بیانیه شورای سیاست گذاری شبکه امام حسین علیه السلام به مناسبت تقارن ایام فاطمیه و نوروز

بسم الله الرحمن الرحیم

قال امیر المومنین علی علیه السلام :

«کُلُّ یَوْمٍ لَا یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ عِیدٌ»

هر روزی که در آن معصیت خداوند نشود، عید است.

نوروز که سرآغاز طراوت طبیعت و جوان شدن جهان و تازه شدن فضای زندگی طبیعی انسان است، با ظهور اسلام، جلای‌ بیشتری ‌به خود گرفت و دین اسلام آن را با پشتوانه ‌ای‌ استوار از خطر زوال‌ و انحراف مصون‌ داشت و آنچه حائز اهمیت می باشد، این است که حادثه غدیر خم و فرمان بیعت با فاروق اعظم و صدیق اکبر حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در روز اول فروردین بوده است و این حادثه مهم نشان از این دارد که نوروز برای دین اسلام قابل ارزش گذاری است. گفتنی است آداب و رسوم قومیتی زمانی قابل تقدیر و تعظیم است که شعائر دینی را تحت الشعاع قرار ندهد و حال که ایام جانسوز فاطمیه مقارن با ایام نوروز می باشد، بر تمامی موالیان اهل بیت (علیهم السلام) در سراسر جهان لازم است که حرمت عزای فاطمیه را نگه دارند تا از این طریق بتوانیم تسلایی بر قلب داغدار حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشیم. به امید طلوع بهار حقیقی و پایان فصل خزان انتظار ...»

            پایان نقل از وبلاگ.

            بنده آن جا چنین نظر دادم:

«سلام علیکم. سال نو مبارک.

ای کاش آقای سیدصادق مد ظله، از این حرفها نمی زد و یک زمان ردای اسلامیت بر نوروز نمی پوشاند، و همچنین، نمی پنداشت اگر شهادت حضرت فاطمه باشد و اگر عاشورا باشد، نوروز دیگر نباید نوروز دانسته شود و ردا را باید برداشت. چند سال قبل هم که عید افتاده بود به تاسوعا عاشورا، علما از این حرفها می زدند، که عید ثابت است اما عاشورا متغیر است، و عُقلا متغیر را ترجیح می دهند بر ثابت. این حرف را استاد خود من بالای منبر می گفت.

این حرفها یعنی چی؟ نوروز، شامل مراسمی مانند تمیز کردن خانه و کوچه و لباس و ...، و دید و بازدید، است، و اینها آیا چیزی است که به احترام روز شهادت امام حسین علیه السلام و به احترام روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تعطیل شود؟ اگر عرق خوری و دزدی و ... است، خب همیشه بد است، چه نوروز و چه غیر نوروز، اما عید نوروز ما اصولاً مراسم بد ندارد، که ادب و اسلامیت و تشیع و ... حکم کند آن مراسم را به دلیل مصادف شدن با شهادت حضرت زهرا یا مصادف شدن با عاشورا، موقتاً تعطیل کنیم.

در ضمن، طبق تبدیل تقویم، 18 ذیحجه ی 10 قمری، می شده 28 اسفند 10 شمسی. اول فروردین نمی شده. به هر حال، اگر هم عید غدیر دقیقاً منطبق با اول فروردین می شده، این موضوع دلالت بر این نمی کند که:

پس، نوروز برای دین اسلام قابل ارزشگذاری است.»

نظرات 18 + ارسال نظر
ستاریان سه‌شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 21:59 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام
اتفاقا به تازگی توی سایت مهر مطلبی منتشر شده به نام نوروز یعنی ایران که نسبتا دقیق به همین موضوع پرداخته و نوشته:
برخی دلیل ماندگاری نوروز را در تائید عقاید حاکم در دوره‌های مختلف تاریخی می‌دانند، حال آن‌که وجود خود آن‌ها بسته به هستی نوروز بوده است، زیرا اگر نوروز، قلب پسنده فرهنگ ایرانی نمی‌بود، تا آن عقیده در آن قوام گیرد. هر تکبیری مأذنه‌ای می‌خواهد، حتی اگر خاکی به وسعت یک وجب باشد. رمز جاودانگی نوروز را باید در ذات و منطق پیام آن جستجو کرد. زیرا تحول و دگرگونی را صلا می‌زند، زندگی را فریاد می‌زند، دوستی‌ها را تجدید می‌کند، افسردگی‌ها را می‌زداید، طرب‌افزاست و شادی می‌پراکند، گرمی و حرارت را جایگزین افسردگی و برودت می‌کند، شکوفه به ارمغان می‌آورد، از ظلمت نسب می‌کاهد و بر روشنایی روز می‌افزاید، شهد که یادگار جم است به کام آدمیان می‌ریزد و لاجرم زندگی را شیرین می‌سازد، قصه عشق به گوش شیرین دهنان می‌خواند، پنجره‌ها را می‌گشاید تا نسیم زندگی در زوایای روحمان جای بگیرد، خاک به یمن قدومش به رقص می‌آید و چالاک می‌شود، آدمی جانی دیگر می‌گیرد، جان مصفا می‌شود. نشاط در دل و خنده بر لب می‌نشاند، لب را به خنده می‌گشاید. تحرک و پویایی را تعلیم می‌کند، طبیعت را چنان می‌آراید که دل می‌برد و جان می‌بخشد. زنگ‌ها را از روح عالم و آدم می‌زداید، به دیدگان برق مهر و یکرنگی می‌دهد، بوستان را طراوت و کشت را برکت می‌دهد، ذره را تا ثریا شوق پرواز می‌دهد، شاخه‌های خزان زده درخت زندگی را حیاتی تازه می‌بخشد، احترام به بزرگتر را تعلیم می‌دهد؛ فرد را به خانواده و خانواده را به جامعه پیوند می‌زند یعنی جزء را به کل ربط می‌دهد، زایش ثانی را نوید می‌دهد، خانه تکانی و پاکیزگی را به مفهوم عام تعلیم می‌دهد.

این‌ها یعنی خود زندگی، یعنی حیات واقعی. بنابراین نوروز حقیقت زندگی است. ماهیت..
http://www.mehrnews.com/detail/News/2019947

خلیل چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 19:40 http://tarikhroz.blogsky.com

سلام،

" هر کسی از ظن خود، شد یار من "

سلمان محمدی چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 20:32 http://salmanmohammadi3.blogsky.com/

سلام. من به حرف آخوندها کاری ندارم. ولی عید یعنی جشن و شادی. حال اگر مصادف شود با یک سوگواری، همچنان باید جشن گرفت؟ اگر یک عید نوروز یکی از بستگان ما بمیرد، همة خانواده آن عید را متفاوت برگزار میکنند. بی معرفتی است اگر فوت یا شهادت یکی از بزرگان دین اثری کمتر از فوت یکی از بستگان داشته باشد.
اشکال کار شاید در تحمیل این عقاید بر کسانی است که اعتقادی بدان ندارند.

اجازه می خواهم نظرم را در ذیل نظر شما عرض کنم، و آن را به شما اطلاع می دهم:
من این طور می فهمم، عید نوروز ما، شامل آداب و رسومی است مانند تمیز کردن خانه و لوازم منزل و خریدن لباس نو و رفتن به دیدار اقوام و دوستان و آشتی کردن افرادی که با هم قهر هستند، و عید نوروز چیزی مانند «جشن عروسی» نیست که جشن و شادی و رقص و ... در آن باشد.
ظاهراً با فوت افراد، خانواده ی افراد بی عید نمی شوند، بلکه اتفاقاً می گویند «عید اول فلانیها است»، و نزدیکانشان بیشتر احساس وظیفه می کنند که در عید به آنها سر بزنند. خود صاحب عزا هم، عزادار بودنش را به شکل خرما گذاشتن در کنار میوه نشان می دهد. گمان کنم شیرینی و آجیل نمی گذارد کسی که صاحب عزا است.
من این طور می فهمم:
وقتی عاشورا مصادف می شود با عید نوروز، مردم دید و بازدیدشان را انجام می دهند و منزلشان را تمیز می کنند، و شب هم می روند مسجد و حسینیه و عزاداری می کنند.

البته، به قول شما، بستگی به اعتقادات افراد هم دارد. در شبکه های فارسی زبان خارجی، می دیدم شب عاشورا مراسم امتحان انواع شرابها بود!

مهدی نادری نژاد پنج‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:42 http://www.mehre8000.blogfa.com

سلام علیکم
رو سیاهی برای کسانی ماند که گفته بودند ناسونالیسم یا ملی گرایی منسوخ شده است. دیدیم که مردم چگونه نوروز را احترام کردند و ایام فاطمیه را تکریم.
این جمع بین اضداد نیست؟!

ستاریان پنج‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 14:20

سلام
دوستی یک جمله ی انگلیسی که گفته می شود از حافظ است را ترجمه کرده و تر جمه اش شده این:
حتی پس از این همه مدت خورشید هرگز به زمین نمی گوید که : تو به من مدیونی
ببین چه خواهد شد اگر عشقی اینچنین به تمام آسمان بتابد ...
و اصلش به زبان انگلیسی هم این بوده:
even after all this time the sun never says to the earth you owe me
look what happens with a love like that it lights the whole sky
شما نمی دانید این کدام شعر از ابیات حافظ است؟

من ابتدائا نوشتم که فکر می کنم این از گوته باشد و نه حافظ.

ستاریان پنج‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 16:26

گفتم خبرت کنم که کسی در اینجا:
http://parstourism.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=47&NID=4834
و کسان دیگری در جاهای دیگر جواب را پیدا کرده اند. جالب بود که اسم آقای محمد نورالهی را به عنوان مترجم در همین جا دیدم.

ستاریان پنج‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 16:30

از آقای نورالهی که می شناسم پرسیدم و گفت مترجم وی نبوده است

فلاحت یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 02:22

پرایدرسیدبه زانتیا®مهدی بیامهدی بیا

خراسانی یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 23:56 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام.
قربان اعلام بفرمایید برای این مظلومیت یک عزای عمومی یا مراسمی برگزار شود.

[ بدون نام ] دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:09

برادر ارجمند
سلام علیکم
سخنان شما در مورد نوروز درست است و پذیرفتنی اما از نظر تحقیقی نوروز عید باستانی عست اما عید ایرانی نیست بلکه بابلی است akitu

ایام خوشی را برای شما گرامی و خانوادۀ ارجمندتان آرزو میکنم.

ادیسئوس دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 20:24 http://noqtenoqte.blogsky.com/

سلام ابتدا سال نو را به شما تبریک می گویم و شادی و شور و سرمستی و شوریدگی و شادمانی و خرمی را برایتان ارزو می کنم.
اما ...
از میان دو چیز که اولی انسانها را به هم پیوند می دهد و دومی از هم می گسلد به راستی باید کدام یک را ترجیح دهیم؟ توضیح دهیم. اهل تسنن سخنان شیعیان در مورد " شهادت" فاطمه دختر پیامبر افسانه سازی می دانند و معتقدند که علمای شیعه تنور این سخنان را به این دلیل داغ می کنند تا با جزع و فزع عقاید نامعقول شان در مورد امامت و خلافت منصوص علی را بر کرسی بنشانند. مساله این است که نفس باور به شهادت فاطمه تداعی کننده ی نوعی اختلاف میان انسانهاست. در برابر عید نوروز سمبل پیوند میان انسانهاست به همان شیوه ی نیکویی که جناب ستاریان نقل قول فرمودند. پس از چه رو عده ای باید از ترجیح عزای فاطمه بر عید نوروز سخن بگویند.
بگذارید از دریچه ی دیگر بنگرم
عید غدیر عید شیعیان است و سنیان نسبت به ان اگر دشمن نباشند لااقل بی اعتنایند
عید قربان یعنی عیدی که همراه به خونریزی است! عید فقط مسلمانان است و باورمندان دیگر ادیان نسبت به ان اعتنایی ندارد گرچه پاره ای از هندوها ان را روز جنایت می دانند.
عید فطر نیز تنها عید مسلمانان است و البته ستوده تر از دیگر عیدها.
کریسمس فقط عید مسیحیان است
و
..
..
..
اما عید نوروز عید چه کسانی است؟ هیچ کس و همه کس.
سوال این است کدامین شیره و شهد نوشین در جوف فرهنگ سیمرغی ایرانیان باستان بوده که توانسته است و می تواند هنوز پس از چندهزار سال دل ها را برباید و مردمان را به دست افشانی و پاکوبی فراخواند و پیام شادی و شادی گستری و فرخی و فرخ سازی ، سرمستی و شوریدگی و شور و سرور و همه ی چیزهای خوب را ارمغان دهد؟

بله جناب سید محمدی عزیز ما فرهنگ مخلوطی داریم. اما این دو جنبه ی فرهنگی ما یک پیام برای بشریت ندارند آن فرهنگ سوگ و عزا در غایتش هماره به از هم گسیختن انسانها راه می برد و این فرهنگ سیمرغی و وهومنی و ناهیدی که نماد خود را زایش رقصانه ی زهره ی چنگ نواز می دانسته و غایت خود را به تبدیل روح انسان به طربناکی ناب می دانسته و در نواختن چنگ تنها به هم - آهنگی و هم- نوایی و هم نغمگی انسانها می اندیشیده و مرزهای هر چه کفر و ایمان را در می نوردیده غایتی و اماجی جز همدلی و همنوایی افراد بشر نداشته - انسانها این فرزندان سیمرغ گسترده پر که انها را در سایه ی همایی خویش مهرورزانه -نه با پیام رعب و وحشت و عذاب- و با بستن در همه ی دوزخ ها پاسبانی می کرده و حتا در مرگ خویش نیز از دل خاکستر خویش برمی خاسته و نو بودن و نو بودگی را به انسانها و زمین و جهان و ستواران و چهارپایان و همه چیز و همه چیز نوید می داده است نه تخته بند شدن در تصوری رعب آور از خدا و حیات پس از مرگ باور به گفته شدن همه سخنان در یک کتاب مقدس.
پیشنهاد می کنم اثار پرفسور منوچهر جمالی را.
پیروز باشید و جانی جمشیدی را برایتان ارزومندم.

من طربم طرب منم زهره زند نوای من!


[ بدون نام ] سه‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 00:13

سلام سال نو بر شما و خانواده محترم مبارک
جناب سید محمدی عزیز به راستی اگر به جای اعراب مسیحیان به این سرزمین حمله کرده بودند و دین آبا و اجدادی ما مسیحیت می شد باز هم دغدغه ی ما علی حسن، حسین، فاطمه و...بود یا دغدغه ما می شد تثلیث و زنده شدن و به آسمان رفتن عیسی و خیانت یهودای اسخریوطی و لعن و نفرین او وبیشمار تفسیر نوشتن بر انجیل و عزاداری بر مسیح؟

فرزانه سه‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 08:22 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام بر شما

ساقی بیا که شد قدح لاله پر ز می
طامات تا به چند و خرافات تا به کی ؟

حق جو سه‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 14:47

درسال حماسه سیاسی ودرانتخابات ریاست جمهوری ، مابه کسی رای می دهیم که به مردم امید به زندگی ببخشد . چراکه بی تفاوتی دولتها باعث شده مسن ترها بخاطراینگه مبادا روزی برای امرارمعاش شرمنده فرزندان ویا دیگران شوندنسبت به آینده مضطرب ونگران باشند وجوانان نیز ازبیکاری به آینده بی علاقه ، افسرده ودچار روزمرگی وخمودگی شده باشند . ، پس اولا" برای سرپرستان خانوار حداقل بیمه بازنشستگی و بیمه خدمات درمانی سهم دولت درنظر گرفته وبه حساب تامین اجتماعی واریزنماید وسهم افراد اختیاری باشد . دوما" برای جوانان بیکارمقرری ماهیانه درنظر بگیرد . متاسفانه نمایندگان مجلس هم تاکنون هیچگونه اقدامی نکرده اند . به عبارتی مانند ملی شدن نفت وگازومنابع طبیعی، منابع انسانی یعنی آحادجامعه نیزملی اعلام بکند. زیرا آرامش حق ما ست. لطفا" جهت ادای دین به جامعه امروزی وآیندگان ،اطلاع رسانی کرده وبادیگران درمیان بگذارید.

اشکان چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 13:02 http://ashteroh.mihanblog.com

سلام
آخر بعضی دوستان فکرمیکنند که جشن ِنوروز ،زرتشتی است.(ما می دانیم که حتا از زمان ِپیش از زرتشت هم نوروز وجود داشته) و چون به هر حال نباید زرتشتی بود،پس نباید نوروز را خیلی جدی گرفت. ایرانی بودن هم که اصلا مسئله ی مهمی نیست. انگار مثلا اعراب آداب و رسوم ِقومی و قبیله گیشان را پس از اسلام دور ریختند. و به طور ِخالص هویتی 100 درصد اسلامی و مسلمانی دارند.

گاهی به ذهنم می رسد که برخی علما و مذهبی های ِما جلوی ِاعراب احساس ِکمبود ِفرهنگی می کنند.
اصلا منظورم این نیست که عرب بودن چیز ِبدی است. ولی به هر حال هر قومی آداب و رسوم خودش را دارد و به هیچ بهانه رهایش نمی کند. حالا که اعراب هم زبان و رسون و آداب خودشان را دارند چرا ما باید پیش ِخودمانفکرکنیم که از آنها کمتریم.

odise جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:20

گذری رد شدم گفتم سلامی بدهم و کتابی معرفی کنم.

http://www.islamhouse.com/408667/fa/fa/books/%D8%A2%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B3_-_%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE_%D8%B9%D9%82%D9%84%DB%8C_%D8%A8%D9%87_%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF_%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87

مریم رضایی جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 13:49

عالی بود اقای سید محمدی.و فقط نوروز نیست که مشمول این نگاه است. دین را جامه ای پوشانده اند که گشادی و بلندیش در همه گوشه های زندگی ما حضور دارد و این هم حرمت دین را می کاهد ،هم دینداری مردم را وهم نمی گذارد اسوده و ساده و بی پایبندی های غیر ضرور که نه به نفع دیندار ی است ونه مفید زندگی، زندگی کنیم.

مریم رضایی جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 19:03

چرا عکس کنار نوشته ی بنده این است و متفاوت ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد