دین و دموکراسی سازگار هستند؟ ظاهراْ جواب اکثریت این است: بله

                                               بسم الله الرحمان الرحیم.

            در جدولهایی که مشاهده می کنید، اطلاعات عیناً به نقل از http://www.gallup.com/poll/28762/majorities-muslims-americans-see-religion-law-compatible.aspx  است، و بنده ستون «درصد کسانی که شریعت را تنها منبع قانونگذاری یا یکی از منابع قانونگذاری می دانند» و ستون «درصد کسانی که کتاب مقدس را تنها منبع قانونگذاری یا یکی از منابع قانونگذاری می دانند» را بر اساس اطلاعات موجود در لینک، اضافه کردم.

درصد کسانی که شریعت را تنها منبع قانونگذاری می دانند

درصد کسانی که شریعت را یکی از منابع قانونگذاری می دانند

درصد کسانی که شریعت را منبع قانونگذاری نمی دانند

درصد کسانی که شریعت را یا تنها منبع قانونگذاری یا یکی از منابع قانونگذاری می دانند

مصر

67

24

1

91

پاکستان

59

22

4

81

سرزمین خودگردان فلسطینیان

44

46

5

90

اندونزی

14

54

18

68

ایران

14

66

13

80

ترکیه

9

23

57

32

 
 

درصد کسانی که کتاب مقدس را تنها منبع قانونگذاری می دانند

درصد کسانی که کتاب مقدس را یکی از منابع قانونگذاری می دانند

درصد کسانی که کتاب مقدس را منبع قانونگذاری نمی دانند

درصد کسانی که کتاب مقدس را یا تنها منبع قانونگذاری یا یکی از منابع قانونگذاری می دانند

ایالات متحده ی آمریکا

9

46

44

55

            عنوانی که تیتر مقاله در لینک است، به صورت «اکثریت [ــِـ افراد] دین و دموکراسی را سازگار می بینند» است (  Majorities See Religion and Democracy as Compatible ). عنوان فرعی تر هم به این صورت است: «در مورد مسلمانان ادغام و جمع موفق [ــِــ دین و دموکراسی] ممکن است» (  For Muslims, successful integration may be possible  ).

            آمارگیری در سال 2007 بوده است.

نظرات 6 + ارسال نظر
امید سه‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 00:03 http://andishe-pooya.blogfa.com/

البته ستون آخر را خود به آمار گالوپ اضافه نموده اید . یک شخص دیگر می تواند ستون های دو و سه را جمع بزند و تحت عنوان ؛کسانی که کتاب مقدس را تنها منبع قانون گذاری نمی دانند؛ ستون دلخواه خویش رابسازد . که در آنصورت اکثریت ستون آخری در فلسطین ، اندونزی َ، ایران و ترکیه و امریکا عوض می شد .

حقیقت منصفانه آنست که میانه رو های مذهبی در کشور های ایران ، اندونری و فلسطین و امریکا اکثریت دارند .

نکته جالب ارتباطی است که می توان میان این آمار و پیشرفته بودن کشورها پبدا کرد .

طبق آمار بانک جهانی در سال ۲۰۰۹ ، رتبه تولید ناخالص داخلی این کشورها به این ترتیب است :‌

17 Turkey
18 Indonesia
26 Iran
41 Egypt
44 Pakistan

منبع :
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)

فاضل سه‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 00:18 http://aknun.blogsky.com/

سلام

ظاهرا این جدول نشان می‌دهد که سکولاریسم در ایران رشد زیادی کرده است. و اکثریت جامعه‌ی ایران از دین مطلقه فاصله گرفته‌اند.

محمدرضا سه‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 00:27 http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
اکثریت بگویند یعنی سازگار است؟! مثلا در کشور ما اکثریت می گویند. پس لابد سازگار است.
آیا بر روی تعریف دین و تعریف دموکراسی به اجماع دسیده اند؟ آیا طرز تلقی آمریکایی ها از دموکراسی با طرز تلقی ما یکی ست؟ آیا منطور آنها از دین با ما یکی ست؟
امیدوارم سازگار باشند. والا!

سیدمحمدی - امید - قاسم فام سه‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 14:55 http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم.
من که خودم گفتم:


«بنده ستون «درصد کسانی که شریعت را تنها منبع قانونگذاری یا یکی از منابع قانونگذاری می دانند» و ستون «درصد کسانی که کتاب مقدس را تنها منبع قانونگذاری یا یکی از منابع قانونگذاری می دانند» را بر اساس اطلاعات موجود در لینک، اضافه کردم.»

عنوان

دین و دموکراسی سازگار هستند؟ ظاهراْ جواب اکثریت این است: بله

که برای مقاله گذاشتم، مأخوذ از عنوان لینک انگلیسی است:

Majorities See Religion and Democracy as Compatible

انصافاً من که عنوان لینک انگلیسی را ترجمه کردم و برای مقاله به کار بردم، «ستون دلخواه» برای خودم درست کردم، و از انصاف دور هستم، و امید که می گوید:

حقیقت منصفانه آنست که میانه رو های مذهبی در کشور های ایران ، اندونری و فلسطین و امریکا اکثریت دارند

و فاضل قاسم فام که می گوید:

ظاهرا این جدول نشان می‌دهد که سکولاریسم در ایران رشد زیادی کرده است



منصف هستند و نظر و میل خود را به آمار و ارقام لینک، تحمیل نمی کنند؟


راستی.
دموکراسی، حاضر به تحمل دین، در تقنین و اجرا و قضا هست یا نه؟
اگر سکولاریسم یعنی خارج بودن دین از تقنین و اجرا و قضا در کشور، این سکولاریسم، بر اساس دموکراسی به دست می آید و برقرار می ماند؟

فاضل سه‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 18:15 http://aknun.blogsky.com/

سلام

طبق جدول شما در ایران درصد کسانی که شریعت را تنها منبع قانونگذاری می‌دانند 14% است؛ شما این را به چه نحو تفسیر می‌کنید؟ آن 86% که شریعت را تنها منبع قانونگذاری نمی‌دانند چگونه فکر می‌کنند؟

جمع درصد ستون دوم و سوم می‌شود ۷۹٪. یعنی ۷۹٪ جامعه ایران معتقدند که شریعت تنها منبع قانونگذاری نیست و عقل هم واجد صلاحیت در این خصوص است.

اشکال شما در این است که عدد ستون دو را صرفا به حساب جریان شریعت‌گرا گذاشته‌اید. و حال آن که همین افراد در کنار صلاحیت دین به صلاحیت عقل هم اعتقاد داشته‌اند و لذا آن ۶۶٪ همزمان در حساب جریان عقلگرا هم قرار می‌گیرد.

سیدعباس سیدمحمدی سه‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 19:21 http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم.
اگر درک من درست باشد، که سکولارها کسانی هستند که معتقدند در قانونگذاری و در اجرا، دین نباید دخالت داشته باشد، و دین را نه «فقط منبع قانونگذاری» و نه «یکی از منابع قانونگذاری» می دانند، سکولارها طبق آمار فوق، در ایران 13 درصد هستند.

طبق خود قانون اساسی، ظاهراً، شریعت تنها منبع قانونگذاری نیست، بلکه، شرط است که قانونها مغایر شریعت نباشند. اگر تعبیر «کسانی که شریعت را یکی از منابع قانونگذاری می دانند» را شما حمل کنی بر سکولارها، پس ظاهراً قانون اساسی ی جمهوری ی اسلامی ی ایران و قانون اساسی ی مشروطیت هم، سکولار بوده اند.

لطفاً به این سه سؤال جواب بدهید:
1) شخص شما، سکولار هستی؟
2) شخص شما، در بحث ازدواج و طلاق و ارث و دیه و حدود و تعزیرات، شایسته می دانی خودت و مسلمانهای دیگر، پیرو قوانین مصوب در فرانسه یا آلمان یا ... باشند، یا پیرو قوانینی که مبنایش شریعت اسلام است و نیز بر حسب نیاز قوانین مختلف دیگر وع می شود؟
3) شما اهمیت موضوع سؤال، در آمارگیری، که «منبع قانونگذاری» هست را متوجه شدی؟ آیا توجه نکردی که مبنای امور کشورها، قوانینشان است؟


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد