دفن شدن در کتابخانه ی شخصی و منزل شخصی ...؟

             بسم الله الرحمان الرحیم.

            اگر افراد عادی ای مانند بنده وصیت کنند که در منزل شخصی شان یا کتابخانه ی شان یا چنین مکانهایی دفن شوند، قانون اجازه می دهد؟ از دید عالمان بزرگوار دینی، این که هر کس وصیت کند در محلی غیر از قبرستان عمومی دفن شود، اخلال در نظم اجتماعی نیست؟ از دید قانون و از دید عالمان بزرگوار دینی، مجاز بودن یا نبودن این که هر کس وصیت کند در محلی غیر از قبرستان عمومی دفن شود، بستگی به اهمیت فرد وصیت کننده دارد یا مهم بودن و نبودن فرد وصیت کننده نقشی ندارد و عدالت رعایت می شود و یا همه مجاز هستند چنین وصیتی کنند و یا هیچ کس مجاز نیست چنین وصیتی کند و قانون و فقه همه را به یک چشم می بیند؟

            یک) http://www.nimayushij.com/modules.php?name=News&file=print&sid=4

1338 خاموشی نیما یوشیج نیمه شب 13 دی ماه . که به پیشنهاد تنها فرزندش شراگیم یوشیج به صورت امانت در امامزاده عبدالله شهر ری تهران به خاک سپرده می شود .( قبر پیغمبری)

1372 انتقال کالبد نیما به «یوش» توسط تنها فرزندش شراگیم یوشیج و همکاری اقوام و بستگان و اهالی یوش از امامزاده عبدالله به زادگاهش یوش و خاک سپاری در حیاط خانه اش.

            دو) http://www.hamvatansalam.com/news2639.html

مقامات آمریکا، طی مراسم خاصی، جسد «رونالد ریگان» را در کتابخانه ای که به دست وی تاسیس شده بود، دفن کردند.

            سه) http://www4.irandoc.ac.ir/data/E_J/vol7/afzali.htm

مهدی افضلی:

در تعدادی از کتابخانه های روم آرامگاههای بصورت مستقل و یا مزارهای در داخل کتابخانه ها وجود دارد......... دفن کردن افرادی در داخل کتابخانه مورد نادری نیست و در کتابخانه دیگری که در بورسا[55] وجود دارد در داخل سالن کتابخانه همسر و فرزند بنیانگذار کتابخانه دفن گردیده است

چهار) http://www.tebyan.net/Hawzah/Scholars_Clerics/Hawzah_BigThinkers/2009/12/2/109092.html

شیخ آقا بزرگ تهرانی در 12 اسفند 1348 مطابق با 13 ذی الحجّه 1398 در سن 96 سالگی چشم از جهان فروبست و همگان را در غم و اندوه بسیار رها کرده و به دیدار حق شتافت.

در رحلت او چه آنان که محضرش را درک کردند و چه آن‏هایی که از فیض حضورش بی‏بهره بودند در غم از دست رفتنش با دلی شکسته و قلبی اندوهگین جامه عزا بر تن کردند. پس از غسل توسط شهید مدنی آیت‏اللّه‏العظمی سیدابوالقاسم خویی از مراجع نجف در صحن شریف علوی بر پیکر پاکش نماز خواند. او را در آستانه کتابخانه خود دفن کردند.

پنج) http://kmisagh.blogfa.com/post-63.aspx

علامه عبدالحسین امینی در تبریز در خانواده ای از اهل علم و دین و ادب به دنیا آمد .........محل دفن این محدث ٬مفسر٬ متکلم و فقیه بزرگ در کتابخانه بزرگ نجف به نام (مکتبه الامام امیر المومنین العامه) می باشد که خود وی با ۴۲۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی بنیان نهاد.

            شش) http://www.tebyan.net/religion_thoughts/thelearned/religiousscientists/contemporary/2007/2/25/32997.html

            فرازهایی از وصیت‌نامه آیة الله مرعشی نجفی

            و سفارش می‌کنم کوشش کند که بدن من در همین کتابخانه دفن شود، حتی اگر در بیرون شهر قم اجل من فرا رسد .

فرزند حضرت آیت الله مرعشی می‌فرماید: اینجانب انگیزه سفارش دفن در کتابخانه را از ایشان سوال کردم که چنین بیان داشتند: «حقیر با آن که محل دفن مناسبی در حرم مطهر بی‌بی فاطمه معصومه سلام الله علیها برایم از سالیان قبل در نظر گرفته شده، لکن میل دارم در کنار کتابخانه عمومی زیر پای افرادی دفن شوم که به دنبال مطالعه علوم آل محمد صلی الله علیه و آله به این کتابخانه می‌آیند

نظرات 13 + ارسال نظر
mahmood سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 17:07 http://www.eiml.blogfa.com

salam
vaghean az in ke dasti dar neveshtan darid behetoon tabrik migam
kheyli doos daram nazare shoma ro dar khosoose akharin postam bedoonam
lotf konid va nazare arzeshmandetoono be man bedid
mamnoon az tavajohet

مجید سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 19:28 http://divoon.blogfa.com

سلام سید جان
مرقومه شما رویت گردید.
بنده در خاطر ندارم که از ابتدا حرفی زده باشم که بعدا تغییرش داده باشم.

از نظر بنده حرف هاوکینگَ مطلبی در رد خدا نیست.
برخی اینچنین فکر میکنند.

من گفتم اگر حرفش درست باشد به نظرم نشاندهنده این است که بر خلاف حرفهایی که الان مد هستشَ خدا آنچنان موجود کوچکی نیست که برایما نقش دایه را بازی کند. همچنانکه در کتابهای جلوی دانشگاه مد روزه که از این مطلب بنویسند.
در ثانی در کتابها- حدیثی بوده که سالها پیش خوانده ام.
اشاره کرده خدا به اندازه بال پشه ای برای این دنیا ارزش قائل نیست. این دقیقا با آموزشهایی که به نظرم از مسیحیت گرفته شده و در کلاس هایی مطرح میشود نظیر شفای درون. گفته میشود.

به هر حال این نظر من بود. در مورد پرسش شما:
اگر هر کسی بیاید هر نظری بدهد. من اول به جایگاه علمی اون نگاه میکنم. به علاوه اینکه نظری به گفته اش هم میاندازم. و الا اگر قرار باشد به تمام گفته ها و ادعا ها جواب بدهم هزار تا عمر اینطوری هم جواب نمیداد. چون هر کسی برای اثبات مدعای خودش به هر حربه ای روی میاره. مثلا در رد خدا همین گفته هاوکینگ دست آویز بود. در صورتی که کسی نگفت این مطلب چه ربطی به وجود خدا یا عدم وجودش دارد؟

محمدرضا سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 22:03 http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
بنده شخصا به وارثانم! توصیه می کنم جنازه ام را دور بیندازند!

ابدیت سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 23:06

مشکل اساسی دو امر است. محروم شدن از حق طبیعی یا پایمال شدن حق و دیگری چرخه بی انتهای استبداد است. مدرک ارزشی ندارد. اما برای افرادی که قصد کار علمی به صورت رسمی و آکادمیک و حرفه ای دارند جزئی لازم از مسیر است. منظورم افرادی است که قصد دارند از معلمی دانشگاه ارتزاق کنند.

مجید سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 23:55 http://divoon.blogfa.com

کتاب دو جلدی جلد سفید
فکر کنم مدارات الکتریکی بود اسمش

یه پست در جواب سوالت راجع به الکترون نوشتم, البته اگه درست سوالت رو درک کرده باشم

فرزانه چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:22 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
این کارها همه اسطوره سازیه چیزی که میانه ای باهاش ندارم

بله ساکن تبریزم
موضوع تحقیقتان تاریخی بود؟

مهدی نادری نژاد چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:16 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
البته اگر این موضوع را از حقوق بشماریم هر کسی حق دارد هر کجا می خواهد دفن شود.

اشکان چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 16:41 http://freedombird4.blogfa.com

جالب بود!
ولی جواب ایت ا... خیلی زیبا بود

[ بدون نام ] چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 16:42

منظورم ایت ا... مرعشی بود

مجید چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 20:11 http://divoon.blogfa.com

سید جان عزیز
سلام

در مورد حرفی که از هاوکینگ نقل قول کردی، من فقط میتونم دو حدس یزنم.
اول اینکه استفاده از اون کلمه نوشته روزنامه نگار یا کسی که متن مقاله رو تهیه کرده بوده است. چون همانطور که میدانی هاوکینگ فلجه و خودش مستقیم نمینویسه. این احتمال هست که مطلب رو خبرنگار به زبان خودش طولانی تر کرده.

دوم اینکه باید بینیم هاوکینگ nothing رو در کتابش چی تعریف کرده.این در صورتیه که متن نوشته فوق دقیقا در کتابش اومده باشه.

البته من به مسائل فلسفی برای اثبات وجود خدا علاقه ای ندارم. مثلا اگر ثابت بشود که اصل علت و معلولی وجود نداره, در عقیده من به خدا تغییری حاصل نمیشود. دلیل البته فردی است. اما به هر حال, این احتمال همواره میرود که یک اصل علمی یا فلسفی جدید اصل فلسفی قدیمی ای رو باطل کنه.

جواد خراسانی چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 23:40 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام
نکته اصلی که نمی دانم خودتان متوجه اش بوده اید یا نه، این است که عالمان دینی مذکور هر یک ابتدا" به همت خویش مجموعه ایی فرهنگی _ عمدتا" کتابخانه _ فراهم آورده و آن را وقف و عام المنفعه نموده و سپس درخواست کرده اند که در آنجا دفن شوند. احتمالا" به خاطر علاقه ایی که به دوستان خاموشی که سال های عمر را در کنار آنها گذرانده اند و به امید یاد و فاتحه ای از طرف استفاده کنندگان.
همچنین فکر نمی کنم دفن واقف در محل موقوفه اش از لحاظ قانونی مشکلی داشته باشد.

سیدمحمدی - جواد خراسانی چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 23:48 http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم.
من دقیق توضیح ندادم. الان یک کم توضیح می دهم.

اگر کنار خانه ی شما، دقیقاً کنار خانه ی شما، یک خانه باشد که یک یا دو طبقه اش کتابخانه بوده و مالکش یا واقفش مرده و الان قبرش در آن کتابخانه است، شما و همسر و فرزندت و دهها و صدها همسایه ی دیگر، ذهنتان متوجه این نیست که نزدیکتان یک قبر است؟

منظورم:
ظاهراً عقل بشر تشخیص داده قبرستان بیرون از محدوده ی روستا یا شهر باشد.
دیده ای که قبرستان روستاها غالباً بیرون روستا است و نه وسط روستا؟

من گمان می کنم قانون درباره ی این که هر مالک یا هر واقفی در حیاط خانه اش یا زیرزمین خانه اش یا کتابخانه اش دفن شود و هر خیابان و کوچه ی شهر زندگی ی ما، پر از قبر باشد، ساکت نبوده. ولی در برابر افراد مهم و ذینفوذ، قانون عقب می نشیند، و در برابر افراد عادی قانون قدرتنمائی می کند. هرچند مدرکی ندارم. و شاید کلاً غلط بگویم.

جواد خراسانی پنج‌شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 23:46

غیر از اینکه انسان _ مرده یا زنده _ جاودانگی و زنده بودن نام را دوست دارد و این مسئله با نزدیکی فیزیکی و در دسترس بودن، تامین می شود، و مسئله احترام به خواسته علماء و خیرین و اینکه، خود می تواند فرهنگ سازی کرده و باعث ایجاد بناهای فرهنگی و خدماتی و ... عام المنفعه گردد. اخیرا" علمای غربی در رشته های شهرسازی، علوم رفتاری و روانشناسی به این نتیجه رسیده اند که خارج کردن گورستانها از داخل شهرها نتیجه مطلوبی نداشته است، بلکه نزدیکی و دسترسی آسان مردم به امواتشان نتایج مفید روحی و روانی دارد. (الان منبع در دسترس ندارم، خواستید بفرمائید معرفی می کنم.) پر واضح است که مقبره بزرگان علمی و دینی در مکان های فرهنگی و دینی جای خود را دارند.
همچنین واقق می تواند در شرایط وقف این قید را بگنجاند که در محل موقوفه اش دفن شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد