کمیته های «dick یاب»!!

              بسم الله الرحمان الرحیم.

            امروز، دهم آبان 1389، در گوگل سرچ کردم Cheney . جوابهایی آمد. اولین جواب مدخل Dick Cheney در ویکیپدیای انگلیسی بود. روی لینک ویکیپدیای انگلیسی کلیک کردم. دیدم ف ی ل ت ر است. تعجب کردم. سرچ کردم Dick Cheney . دیدم اصلاً جست و جویش مجاز نیست. تعجب کردم. البته جست و جوی «دیک چنی» مجاز است. ویکیپدیای فارسی مدخل دیک چنی هم وجود دارد و ف ی ل ت ر نیست. ویکیپدیای انگلیسی و فرانسوی و آلمانی و اسپانیائی و لهستانی مدخل Dick Cheney ف ی ل ت ر است. ویکیپدیای فارسی و عربی و پرتغالی مدخل او ف ی ل ت ر نیست.

            خب. چی به ذهنتان می رسد؟ اعتراف می کنم خودم چند دقیقه گیج بودم و متوجه نشدم. خیال کردم حساسیت سیاسی است. مثلاً دیک چنی به یکی از مقدسات دینی یا سیاسی ی ایران جسارت کرده. اما نه. ظاهراً حساسیت «اخلاقی» (!!) است. ظاهراً جواب این است:

            حساسیت روی واژه ی انگلیسی ی dick است. و چون سیستم ف ی ل ت ر ی ن گ، نیمه هوشمند نیمه ناهوشمند است، جست و جوی Dick Cheney و  حتا جست و جوی dicky-bird به معنای جوجو (جوجو در زبان کودکان) و جست و جوی dicky-seat به معنای صندلی ی عقب اتوموبیل کوپه هم ممنوع است.

            خوشحال باشیم امنیت اخلاقی ی خودمان و فرزندانمان را حکومت تأمین می کند با این حساسیت ها و ف ی ل ت ر ها و کمیته های «dick یاب»!! 

                        http://www.scientificillustrator.com/art/bird/bird-sketch.jpg

نظرات 17 + ارسال نظر
هلوع دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 19:54

سلام علیکم.
این شیوه نیمه هوشمند یا ناهوشمند متاسفانه برای پزشکان و دانشجویان پزشکی هم دردسر ساز شده است چه اینکه علم پزشکی اخلاقی و غیر اخلاقی نمی شناسد بخصوص اینکه رشته ارولوژی هم باشد!
چندتن از دوستان بنده نیز همیشه از همین موضوع شکایت داشتند و راه هر گونه تحقیق از مقالات خارجی برای آنان بسته است.
البته فیلترینگ از نظر بنده بد هم نیست ولی بصورت هوشمند و طوریکه فقط مختص مسائدل غیر اخلاقی و بعضا ضد(نه نقد) دینی (هر دینی) باشد.

ستاریان دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 21:35

سلام هم خدمت شما و هم خدمت آقای هلوع و هم خدمت همه دوستان

محمدرضا دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 22:09 http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
فیلترینگشان بسیار هوشمند است مثل همه چیزهای دیگرشان!

به جناب هلوع:
شما تشخیص می دهی کدام مطلب ضد دینی ست کدام مطلب نقد دین؟ شما تشخیص می دهی مرز اخلاق و غیر اخلاق را یا مراجع تشخیص می دهند؟
آزادی یا هست یا نیست. حالت بینابینی ندارد. هر کس خواست استفاده کند از آن مطالب هر کس خواست استفاده نکند. پس فرق شما با ف.ج.ا.ا چیست؟!

هلوع دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 22:56

سلام علیکم برادر محمدرضا.
خیر! بنده و مراجع معزز تشخیص نمی دهیم فطرت و شعور انسانی تشخیص می دهد.
مثلا سایتی که شب زفاف قدیسان مسلمانان و مسیحیان را پورنو وار تعریف می کند یا به طرز زننده دست به تحریف معانی دینی می زند درش باید تخته شود ولی سایتی که مثلا می گوید چرا محمد نه تا زن گرفته و چگونه می شود بدون شوهر باردار شدن مریم قدیسه را توجیه علمی کرد نباید تعطیل شود بلکه باید پاسخ داده شود.
آزادی هست یا نیست؟ من و شما میل داریم لخت بیاییم در خیابان. آزادی بر مبنای عقلانیت و عرف و اعتقاد جامعه روز تعریف می شود. هیچ چیز جز ذات لایزال الهی مطلق نیست مثل آزادی و تعریف صفر و صدی هم به همان اندازه بی معناست.

سیدمحمدی - محمدرضا دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 22:57 http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم.
جواب از نوع دکتر محمود احمدی نژاد:
آزادی هست، صد در صد
سانسور هم هست، صد در صد
فیلترینگ هم هست، صد در صد
مجموعاً سیصد درصد

هلوع دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 23:01

مسلم است دیوانه ی فحاش عریان را از خیابان جمع می کنند راهی تیمارستان می کنند چون محیط عمومی است. استدلال شما مثل این است که دیوانه ی فحاش عریانی به خیابان بیاید و بگوییم آزادی است هرکس خواست نگاه کند و گوش کند و هر کس خواست گوشش را بگیرد و چشمش را ببندد!
اینکه شما فرضا در آینده فرزندتان را آزاد مطلق می گذارید تمام مسائل غیراخلاقی را مثلا در 7 سالگی به طرز زننده ای (نه آموزشی) فراگیرد تفاوت دارد با منی که مخالف این رویه هستم و آزادی را همچون شما مطلق نمی دانم .البته سید عباس را نمی دانم.

محمدرضا دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 23:17 http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
نمی دانم چرا هر وقت صحبت از آزادی می شود نگاهها به بخش های جنوبی بدن انسان دوخته می شود!

فرزانه سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 00:03 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
چند روز پیش خاله ام ازم خواست چند تا سایت آشپزی و شیرینی پزی نشانش بدهم .تکلیف کلاس آشپزیش بود.
لب تاب را آوردم هر چی گشتم سایت های تصاویر فیلت ر بود !! حالا توضیح دادن این که سایت ها فیلت ر ند و یاد دادن استفاده از قند شکن برای باز کردنش برای خاله جان ...چقدر سخت بود بماند.

مهدی نادری نژاد سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:35 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
مشروعیت هر حکومت به عدالت ورزی حاکمان است.
دولت باید بفکر مشروعیت خودش باشد .مردم خود نگهدار اخلاق و فرهنگ خود هستند.

رحمتی سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 13:43 http://mnrahmati.blogfa.com

واقعا جالب بود و خنده دار

درباره علوم انسانی مطلبی مختصر نوشته ام.

امیر مهدی سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 16:26

سلام
سانسور وفیلترینگ در همه جای دنیا هست وقواعد وضوابط مشخصی هم دارد.آن چه در ایران انجام می شود با هیچ توجیه عقلائی ،دینی، عرفی،قانونی،قابل توجیه نیست.

امیر مهدی - فرزانه سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 16:31

سلام
جسارتاْ لپ تاپ صحیح است.ضمناْ بفرمائید که غربیل پیدا نکردیم بگیریم جلوی رویمان .با یک توری نازک کارشان راه می افتد؟

ستاریان سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 20:56

سلام

جالب است تا به بعضی دوستان بگوییم ما هم با روند فعلی مخالفیم و با شما هم نظر هستیم فورا تمسخر فرموده و می فرمایند یعنی شما حاضری دخترت و همسرت بروند روی سن و باله برقصند!؟

یعنی خودشان آزادی را چنین تصویر می کنند و وقتی کسی مثال از مجاز بودن فیلترینگ صور قبیحه بزند غش غش خنده می کنند!

در مورد مطلب مورد بحث ، توجه کنید، کدامیک از ما همه ی ابعاد وجودی خود ، اعم از طرز زندگی افکار و ایده ها و آرزوها و خصائص و عقاید خود را حاضریم حتا برای نزدیکترین دوست خود ، تمام و کمال بازگو کنیم؟

آیا حتا در اوج شوخی و خنده خود را سانسور نمی کنیم و حد نگه نمی داریم!؟
در بحثهای جدی همه حرف خود را می زنیم یا قسمتی را به فراخور موقعیت و شرایط ، حذف می کنیم؟ در عصبانیت که عنان اختیار بکلی از دست خارج می شود چطور؟ تا نهایت خشونت به جلو می رویم و یا قسمتی از اعمال خود را کنترل می کنیم ؟

در حد و مرز آزادی هم همین قیود باید باشد و همه خود را به رعایت آن ملتزم بدانند و در صورتی که کسی نظری داد با گذاشتن شکلک خنده و متلک ، طوری وانمود نکنیم که انگار با یک مریخی روبرو هستیم!

جامعه نیز چنین است و مقدسات مردم باید مورد احترام باشد اما سوال از دلیل این مقدس بودن را هیچ مانع و ردایی نباید باشد .

پس آزادی باید مرزهایی داشته باشد و قانون مشخص کننده ی این مرزهاست و گاهی عرف جای قانون نشسته و امر ونهی می کند و گاهی اشخاص و نهادهایی خاص چنین وظیفه ای را بر عهده می گیرند و خود را فراتر از قانون و عرف می پندارند. آنچه بد و غیر رواست همین آخری است.
کاش بلد بودیم با هم گفتگو کنیم بعد برای همه دردها یک نسخه می پیچیدیم!

شهرام چهارشنبه 12 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 06:33 http://rendabad.blogspot.com/

احتمالا اگر خیلی هوشمن باشند وبلاگ شما رو هم می‌یابند و مشکل‌دار تشخیص می‌دهند و با اینجا همان می‌کنند که با دیک چنی و ....

مهدی نادری نژاد چهارشنبه 12 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:30 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
لطفا در این نظرخواهی شرکت فرمائید:
http://www.sabetq1.blogfa.com/post-21.aspx

سیدمحمدی - جناب آقای ستاریان چهارشنبه 12 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 16:38 http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم.
یکی از مقدسات مردم «آزادی» هست یا نه؟ یکی از مقدسترین مقدسها آزادی هست یا نه؟ خداوند متعال که می فرماید



افلا تعقلون و افلا یتدبرون و افلا یتوبون و افلا تتفکرون و افلا تتذکرون و افلا تتقون و افلا یؤمنون و افلا تسمعون و افلا یسمعون و افلا تبصرون و افلا یشکرون و افلا یعقلون و افلا ینظرون



آیا اگر مردمان آزاد نباشند در تفکر و تدبر و تعقل و دیدن و شنیدن، می توانند خوبتر و خوب و بد و بدتر را تشخیص دهند و به سمتش بروند؟



در مسئله ی اینترنت و ماهواره، بنده به اندازه ی کافی شباهت با موضوعاتی مانند این که یک نفر لخت شود بپرد وسط خیابان، نمی بینم. اینترنت و ماهواره، بعد از اراده کردن افراد، در اختیار افراد قرار می گیرند. به همین ترتیب، این که کجای اینترنت را ببینی و کجا را نبینی و کجای ماهواره را ببینی و کجایش را نبینی، به اراده و انتخاب افراد است. اینترنت یک دفعه باز نمی شود بپرد وسط اتاق ما. ماهواره یک دفعه باز نمی شود بپرد روی مبل منزل ما. منظورم این است به گمان من، اینترنت و ماهواره مطلقاً نباید فیلتر و سانسور داشته باشد، بلکه گزینش خوب و بد باید توسط خود افراد طبق اخلاق و فرهنگ و جهان بینی و ... آنها باشد نه که افرادی برای شما و من و ما تصمیم بگیرند چه ببین و چه نبین و چه بخوان و چه نخوان.




مقدسات مردم چیست؟ اعظم طالقانی گفته بود اگر آزادی نباشد، خون شهیدان انقلاب هدر رفته. به نظرت در سی سال گذشته، حکومت چه قدر به «آزادی» حساس بوده؟ به نظرت به دادن آزادی حساس بوده، یا به گرفتن ِ آزادیهای مختلف به دلایل و توجیهات مختلف؟

خلیل پنج‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 07:54 http://tarikhgam.blogsky.com

سلام. پس حکومت برای چی است اگر فیل تر و سانسور نباشد؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد