طهارت ذاتی ی تمام انسانها؟ نجس بودن بعضی انسانها؟

                بسم الله الرحمان الرحیم.

            ظاهراً تمام یا اکثر فقیهان شیعه قائل به نجاست مشرکان و اکثر فقیهان شیعه قائل به نجاست غیر مسلمانان، و اکثر فقیهان اهل سنت قائل به طهارت انسان و تعدادی از آنها قائل به نجاست مشرکان هستند.

            مرحوم امام خمینی قائل به نجاست غیر مسلمانان است:

            استفتائات حضرت امام خمینی (ره)، جلد اول، سه جلد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم، پاییز 1380؛ صفحه ی 102:

            «غیر مسلمان از هر دین و مذهبی که باشد محکوم به نجاست است.»

            ظاهراً از فقیهان و اهل علم شیعه، قائل به طهارت ذاتی ی تمام انسانها هستند:

            ــ آقای محمدابراهیم جنّاتی؛

            ــ آقای سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی؛

            ــ آقای محمد صادقی تهرانی؛

            ــ مرحوم آقای میرزا هاشم آملی (؟؛ طبق نوشته های مرحوم نعمت الله صالحی نجف آبادی در کتاب پژوهشی جدید در چند مبحث فقهی، تهران، امید فردا، 1381، فصل پنجم، بحثی مقدماتی در دربارۀ طهارت کافر، صفحه ی 189 و 190 و 191)؛

            ــ مرحوم آقای نعمت الله صالحی نجف آبادی؛

            ــ آقای احمد عابدینی.

            بنده گرایشم به دیدگاه طهارت ذاتی ی تمام انسانها است.  

                                          http://www.maktabevahy.org/handlers/Handler.ashx?PhotoID=104&Size=d 

***

            شاید بد نباشد به آنچه حجت الاسلام احمد عابدینی گفته است توجه کنید:

«

            http://www.tebyan.net/index.aspx?PID=19667&BOOKID=28720&PageSize=1&LANGUAGE=1&PageIndex=1

            بحثی درباره پاک بودن ذاتی انسان

نویسنده : عابدینی، احمد

از مباحث اختلافی بین ما شیعیان و برادران اهل سنت, مسأله پاک بودن ذاتی انسان است. بیشتر فقهای اهل سنّت, به طهارت آدمی باور دارند و شمار کمی از آنان تنها انسانهای مشرک را نجس می دانند. ولی فقهای ما, همگی, مشرکان را نجس می دانند و بیشتر آنان, افزون بر مشرکان, اهل کتاب را هم نجس می دانند. از بین مسلمانان نیز, بعضی گروهها, مانند: ناصبیان, غالیان, مجسِّمه و… را ملحق به کفّار می دانند و نجس.

به هر حال, چون مسأله پاک بودن اهل کتاب, اختلافی بود و شنیده بودم که بعضی از فقیهان بزرگ, به طهارت ذاتی آنان فتوا داده اند, در این مورد به کندوکاو پرداختم, دلیلهای دو طرف را بررسی کردم به نظر رسید که دلیلهای قائلین به طهارت, تام است و این مسأله در بسیاری از بابهای فقه, مفروغ عنه است. مطالب را در جزوه ای نوشتم, خدمت بعضی از اساتید و افاضل تقدیم کردم, تا اگر اشکالی به نظرشان می رسد بیان کنند, ولی اشکالی که بتواند اصل طهارت آنان را زیر سؤال ببرد مطرح نشد.

http://www.tebyan.net/index.aspx?PID=19667&BOOKID=28720&PageSize=1&LANGUAGE=1&PageIndex=2

            برای دومین بار, برای جمعی از طلاب و افاضل, بحث در چندین جلسه بازگو شد. و در همین بین, کتاب: نتایج الافکار فی نجاسة الکفار, که تقریرات درس آیت اللّه گلپایگانی بود1, به دستم رسید و آن هم همراه با نوشته ها بررسی و در مباحثه مطرح شد.

لکن در تمامی این مراحل, یک مسأله برایم یقینی بود و آن این که مشرکان نجسند و نجس بودن آنان از ضروریات است و احتیاجی به تدبر و تحقیق ندارد و اگر می شنیدم شخصی در نجاست آنان مناقشه می کند, می گفتم این اجتهاد در مقابل نصّ و از وسوسه های شیطان است زیرا قرآن کریم با صراحت تمام می گوید: (انما المشرکون نجس2.)

و هنگامی که می دیدم بعضی از بزرگان مانند حضرات آیات عظام: خویی و حکیم در تنقیح و مستمسک, در استدلال به آیه مناقشه کرده بودند3, می گفتم این مناقشه ها چیز مهمّی نیست و از سنخ مناقشه هایی است که علما معمولاً به ادلّه وارد می سازند و فکر می کردم که نجاست مشرکان آن قدر روشن است که حتی فکر درباره دلیلهای آن هدر دادن عمر است و موجب بازخواست در روز حساب.

برای جواب دادن به شبهه هایی که بر دلالت آیه وارد می شد, فکر کردم مواردی را که ائمه(ع) در آن موارد به این آیه تمسک کرده اند پیدا کنم و به این وسیله ثابت کنم که چون ائمه(ع) به این آیه استدلال کرده اند, پس دلالت آیه تام و تمام است. برای این منظور, از کامپیوتر کمک گرفته شد و روشن شد که در وسائل الشیعه, در هیچ روایتی و در هیچ یک از شرحهای صاحب وسائل, به این آیه تمسک نشده است*. مسأله خیلی عجیب می نمود. چطور در جوّی که اهل سنت قائل به طهارت مشرکانند و شیعه قائل به نجاست آنان است ائمه شیعه(ع) به این آیه تمسک نکرده اند؟ مگر آیه صریح در نجاست آنان نیست؟

باز برای اطمینان بیشتر یک دور مباحث مربوط به طهارت و نجاست را مطالعه کردم و از تمسک به آیه خبری نبود.

در کتاب کافی و فقیه هم, تمسک به آیه پیدا نشد, ولی سرانجام در تهذیب الاحکام4شیخ طوسی, آیه قرآن پیدا شد, ولی نه در روایات ائمه اطهار و نه در پرسشهای اصحاب ائمه, بلکه در استدلالهای شیخ طوسی, در توضیح عبارت استادش مرحوم شیخ مفید!

http://www.tebyan.net/index.aspx?PID=19667&BOOKID=28720&PageSize=1&LANGUAGE=1&PageIndex=3

            تازه در دو موردی که مرحوم شیخ, به این آیه تمسک کرده است می گوید: ظاهر آیه دلالت بر نجاست مشرکان می کند و سخنی از صراحت آیه در میان نیست.

کم کم, یقین پیشین, به شک مبدّل شد و فکر کردم که باید در این مسأله بیشتر دقت شود و مقدار دلالت آیه و سپس مقدار دلالت روایات و اجماع روشن شود. به بحث و بررسی پرداختم و سپس حاصل بررسیها را نوشتم, تا دیگران بتوانند بخوانند و درباره آن بیندیشند.

پس اکنون تصمیم بر حکم به نجاست یا طهارت آنان نیست, بلکه هدف روشن شدن مقدار دلالت دلیل است, تا اگر این دلیلها ناقص بود, نقصشان روشن شود و اگر دلیل کامل و بی نقصی یافت شد, ذکر شود.

در این جا, چند تقاضا از خوانندگان محترم دارم:

1 . پیش از خواندن تمام بحث, به محکوم و یا مناقشه کردن نپردازند. به این بحث, به عنوان یک بحث تحقیقی نظر بیفکنند و پس از خواندن و تفکر درباره درستی و نادرستی دلیلها, به اظهار نظر بپردازند.

2 . ذهنیات بدون دلیل و حجت را کنار بگذارند, چون ذهنیات و یا باورهای بدون دلیل و تمسک به کلمات عوامانه و جاهلانه, سدّ راه ادراک حقایق هستند و انسان را مجبور می کنند که بدون علم فتوا دهد و تقلید کورکورانه از عوام را اجتهاد مطلق بداند. مانند یکی از آقایان, وقتی با او درباره طهارت اهل کتاب, به گفت وگو پرداختم, گفت:

آنان بدون شک, نجس هستند. [گفتم چرا؟ پاسخ داد:] حتی عشایر و روستاییان هم می دانند که آنان نجس هستند. با این که اگر ظرفی را جلوی سگ بگذارند و سگ آن را زبان بزند, می گویند: سگ ظرف را تمیز کرد و تطهیر نمی خواهد! ولی همین عشایر که این ظرف را پاک می دانند, اگر یک یهودی از ظرف آنان چیزی بخورد, فوراً ظرف را تطهیر می کنند, پس معلوم است اهل کتاب نجس هستند و این عمل عشایر, سیره ای است مستمر, از زمان ائمه(ع) که به آنان رسیده است. تمام عشایر می گویند اهل کتاب همه نجس هستند, آن گاه تو می گویی پاک هستند.»

نظرات 7 + ارسال نظر
آی سودا شنبه 6 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 21:46 http://firstwindow.blogsky.com

سلام
لطفا در ابتدا توضیح دهید واژه مشرک به چه کسانی تعلق می گیرد و مرز تشخیص ان در کجاست؟
و آیا اهل کتاب مشرک هستند؟

جواد خراسانی شنبه 6 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 23:09 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام
طهارت ذاتی یعنی چه؟
نجاست و نجس بودن به چه معنایی است؟
چگونه خون تا در زیر پوست بدن جاری است، نجس نیست، ولی همین که از پوست به بیرون راه پیدا کند و جاری شود، نجس است؟
مدفوع و ادرار به محض خروج از بدن نجس می شوند؟
آیا انسان و دیگر جانداران که قسمت عمده ای از بدن شان از خون و... تشکیل شده است نجس هستند؟
سگ و خوک چطور؟ چرا نجس هستند؟ مگر گرگ از نظر نژاد و رده مثل سگ نیست؟ پس چرا سگ نجس است و گرگ نجس نیست؟
چطور گوشت پرنده ای را که سگ شکاری آن را به دندان گرفته است _ با شرایطش_ و شکار نموده است،پاک است. ولی دست به سگ زدن باعث نجس شدن دست و لزوم تطهیر است؟
آیا انسان های دیگر به جهت اختلاف عقیده و دین با مسلمانان ذاتا" نجس هستند؟
آیا این موارد و دیگر مواردی که در فقه نجس خوانده شده اند، حقیقتا" و ذاتا" نجس هستند؟

فکر می کنم، چیزی به اسم نجاست ذاتی معنا ندارد. و اصولا" عنوان نجاست، یک موضوع اطلاقی و عارضی است، جهت دوری و عدم اختلاط و نزدیکی به چیز یا کسی که انسان را از انسانیت و مسیر رشد معنوی دور می کند.

فرزانه یکشنبه 7 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 00:24 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
نتایج الافکار فی نجاسة الکفار ؟؟

بحث جالبی بود از لحاظ بیان تاریخچه تحقیق ... خصوصاً آنجا که نویسنده از فکر کردن به دلایل موضوع هم می هراسد و ان را موجب بازخواست در روز حساب می شمرد !

مهدی نادری نژاد یکشنبه 7 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 13:02 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
البته سئوالات مهمی رخ خواهد دادبویژه درزمینه سیاست خارجی پس تکلیف سیاست خارجی با این اوضاع چه میشود؟وچگونه قابل حل است.
البته کتاب پژوهشی جدید در چند مبحث فقهی،از آن مرحوم کتاب جالب و خواندنی است.

سیدعباس سیدمحمدی - فروز یکشنبه 7 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 13:13 http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام بر فروز.


من یک بار در وبلاگ خودت

در ذیل
http://foruq.blogfa.com/post-20.aspx

و سه بار در وبلاگ خودم (دو بار قبلاْ و یک بار الان) و یک بار در وبلاگ آقای علایی، کامنت گذاشتم:






«سلام علیکم.
ببخشید.
با توجه به گرایش نداشتن من به گفت و گو با شما، و با توجه به این که ظاهراً نشانه هایی وجود دارد آقای ستاریان و همچنین آقای علایی (که هر دو از دوستان عزیز من هستند) گفت و گو با شما را مفید می دانند، ممنون می شوم اگر گفت و گوهایت با آقای ستاریان را در کامنت وبلاگ آقای علایی یعنی در

http://eshragh-e-sohrevardi.blogsky.com/

انجام دهی.

آدرس وبلاگت را هم در کامنتهایت بنویس. این طور نباشد 30 کامنت بگذاری و فقط در یک کامنتت آدرست مشخص باشد. شاید اهل علم که مشتاقانه مایل به گفت و گو با خردمندی مانند شما هستند، غصه بخورند چرا آدرس وبلاگ شما در اختیارشان نیست. مثلاً ابن وراق از اسلام برگشته، که به تعبیر شما "روشن اندیش" است.

با تشکر. »





شما کامنت مرا در
http://foruq.blogfa.com/post-20.aspx
منتشر نکرده ای، و آمده ای علی رغم این که من از شما خواستم در وبلاگ من کامنت نگذاری و در وبلاگی کامنت بگذاری که ظاهراً گفت و گو با شما را در مواردی مفید می داند، باز هم 37 کامنت گذاشته ای در وبلاگ من، و اتفاقاً در یکی از این 37 کامنت گفته ای


در ضمن خواهش دارم از جناب آقای سید محمد داوری کنند که این جناب هلوع در کدامین موقع پاسخ های دهان کوبی به نوشته های فروز همان نیای سابق داده است تا من دوباره ردش را پیدا کنم



شما که کامنت من در وبلاگت را منتشر نمی کنی، و عرض بنده مبنی بر این که در وبلاگ من کامنت نگذار را، با 37 کامنت در وبلاگ من گذاشتن جواب می دهی، مرا به «داوری» هم دعوت می کنی؟


تمام 37 کامنتت را روی وورد ذخیره می کنم که اگر آقایان ستاریان و علایی و هلوع خواستند خدمتشان ارسال کنم و تمام 37 کامنتت را حذف می کنم. وقتی شما نه برای خودت ارزش قائلی و نه به عرایض من احترام می گذاری.



و شما باز هم می آیی کامنت می گذاری.
لطفاْ برای خودت و برای من احترام قائل باش و کامنتت را در جایی بگذار که گرایش با گفت و گو با شما داشته باشند.
آقای علایی وبلاگ و ایمیل دارد.
آقای ستاریان را ایمیلش را از آقای علایی بپرس.
آقای امیرمهدی ایمیل دارد.
مرا از دیدن کامنتهایت معاف کن.
و ظاهراْ شما در وبلاگ خودت انچه می خواهی به آقای ستاریان و دیگران بگویی، گفته ای. پس دیگر چه نیاز داری به کامنت من؟ خب می آیند وبلاگت را می بینند.

محمدرضا یکشنبه 7 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 19:54 http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
یعنی اینها معتقدند که امامان و حتی پیامبر قائل به نجس بودن غیر مسلمانان و حتی اهل کتاب بوده اند؟ اگر این طور است و اگر آنقدر مطمئنند چرا فتوایی مبنی بر عدم رویارویی دیپلماتهای کشورمان با نجاسات! نمی دهند؟ چرا کالاهای وارداتی را حرام اعلام نمی کنند؟
راستی حکم کامنت گذاشتن یک نجس در وبلاگ یک مسلمان چیست؟ انداختن مانیتور در رودخانه؟! شستشوی وبلاگ با گلاب؟

نورالهی دوشنبه 8 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 01:07 http://denkenserfahrung.blogfa.com

برادر ارجمند سلام علیکم
مطلب مفصلی نوشته ام که زیر نوشته ی نخستینتان می گذارم.

اما به فقهای بزرگواری که نجاست کفار را ذاتی نمی دانند امام خامنه ای را هم بیفزایید.

بنده در این خصوص کتابی هم دارم

بدرود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد