دموکراسی : حکومت «قانون» و «مردم»

                   بسم الله الرحمان الرحیم.

            این نوشته، ادامه ی مقاله ی قبلم با عنوان «وجود تظاهرات اعتراضی به معنای نبود دموکراسی نیست» (http://seyyedmohammadi.blogsky.com/1389/09/18/post-109/ ) است.

            از دید بنده، حکومتهایی نسبتاً دموکراتیک، در دنیا وجود دارند.

            از دید بنده نسبتاً دموکراتیک بودن یا نبودن حکومتها را می توان و باید بر اساس محک زدن آنها با ویژگیهای اصلی ی دموکراسی، سنجید.

            ابتدا تعریفم از حکومت نسبتاً دموکراتیک را تکرار می کنم:

            «مطبوعات و رسانه های سنتی و مدرن، نسبتاً آزاد باشند؛

            احزاب سیاسی نسبتاً آزاد باشند؛

            آحاد مردم در انتخاب کردن و انتخاب شدن، در انتخابات آزاد و رقابتی و مؤثر، آزاد باشند؛

و تعدادی ویژگیهای دیگر.»

اما بعد.

ظاهراً قانون اساسی ی دموکراتیک، یکی از اجزائش، به رسمیت شناختن حق تجمعات و حق تظاهرات است. یعنی هم صندوق رأی رسمیت دارد و هم سطح خیابانها. اما، مادامی که تمکین فوری و قطعی و حتمی ی دولت و/یا مجلس به تظاهرات اعتراضی ی گسترده ی مردم، به عنوان قانون تصویب نشده باشد، ظاهراً نمی توان تمکین نکردن حکومت به تظاهرات مردم را دال بر غیر دموکراتیک بودن دانست.


چون ظاهراً حکومت دموکراتیک، علاوه بر مردمی بودن، که مردمی بودنش از راه آزاد بودن مردم در انتخاب کردن و انتخاب شدن و از راه وجود داشتن رسانه ها و مطبوعات مدرن و سنتی ی نسبتاً آزاد و از راه وجود داشتن احزاب فعال آزاد و از راه چرخش
و تغییر قدرت سیاسی در مقامات مؤثر کشور معنا پیدا می کند، علاوه بر اینها، «قانونگرا بودن» هم ویژگی ی اساسی ی حکومت دموکراتیک است.

و تا وقتی قانونی وجود ندارد، مبنی بر تمکین فوری و قطعی و حتمی ی دولت و/یا مجلس به تظاهرات اعتراضی ی گسترده ی مردم، و احتمال معقول وجود دارد که طرح دهندگان یا لایحه دهندگان و تصویب کنندگان قانون، می توانند استدلال کنند به خوب بودن قانون خود و «در مجموع به نفع ملت بودن» قانون خود، من تمکین نکردن حکومت در برابر اعتراضات و تظاهرات را، نقض کننده ی دموکراسی نمی دانم.
البته ابتدا باید دید حکومت مورد نظر، در حد قابل قبول دموکراتیک هست یا نه.

حکومت مردم، نفی کننده ی قانون نیست. یعنی قاعده اش این است که با تظاهرات سن بازنشستگی و میزان شهریه ی دانشجویان را تعیین نمی کنند. البته این قاعده است، و ممکن است استثناء داشته باشد. همچنین حکومت قانون، نفی کننده ی مردم نیست. یعنی علی الاصول قانونگرا بودن حکومت و استفاده کردن حکومت از اختیارات قانونی (که مردم اختیارات و وظایف را اعطا و مشخص کرده اند) به معنای نادیده گرفتن خواست مردم که در تظاهرات اعلام می شود نیست.

من انگلیس و فرانسه را حکومتهایی نسبتاً دموکراتیک می دانم، و دموکراتیک بودنشان را با محک تعریف خودم از ویژگیهای دموکراسی عرض می کنم. بی توجهی ی حکومت انگلیس و فرانسه به تظاهرات اعتراضی ی گسترده ی مردم را نفی کننده ی نسبتاً دموکراتیک بودن حکومت این کشورها نمی دانم. البته اگر توجه و تمکین فوری می کردند، گمان می کنم بهتر بود.

اما شاید چون انگلیس و فرانسه نسبتاً دموکراتیک هستند و دخل و خرجشان شفاف است، نمی توانستند در برابر خواست مردم عقب بنشینند. توجه کنید:

آیا انگلیس و فرانسه، دخل و خرج کشورشان را، با منابع تقریباً نامحدود نفت و گاز و ... اداره می کنند؟ آیا هزینه ای که هر دانشجو برای دولت دارد، اگر قرار باشد دولت شفاف باشد و دخل و خرج را شفاف به مردم اطلاع دهد (چیزی که ظاهراً در جوامع دموکراتیک دیده می شود، و برعکسش، عدم شفافیت یکی از خصوصیات حکومتهای غیر دموکراتیک است)، دولت واقعاً برای تأمین هزینه ی دانشجو، راهی جز افزایش شهریه ی دانشگاه دارد؟ آیا انگلیس و فرانسه می توانند از منابع مالی ی نامشخص هزینه کنند و مردم را راضی نگه دارند؟

حکومتهایی که، ظاهراً، وقتی خبر رشوه گرفتن یک وزیر یا خبر استفاده ی همسر یک وزیر از اموال دولتی منتشر می شود، وزیر فی الفور و بدون هاکش واکش استعفا می دهد، این گونه حکومتها اگر در برابر تظاهرات اعتراضی ی چندصدهزار یا چندمیلیون نفر همچنان به قانون تصویب شده ی خود وفادار می مانند، احتمال می توان داد حکومتها واقعاً برای اداره ی مملکت مجبورند چنان قوانینی بگذارنند (چون منابع نامحدود و بی حساب کتاب و نامشخص ندارند و دخل و خرج این حکومتها شفاف است)، یا احتمال می توان داد این حکومتها دموکراسیهای قلابی و فریبکارانه هستند؟

نظرات 7 + ارسال نظر
آی سودا شنبه 20 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 19:48 http://firstwindow.blogsky.com

در این مورد یکی از دوستان مطلبی نوشته که شما را به آن ارجاع می دهم.
http://avishan10.blogfa.com/post-57.aspx

خلیل شنبه 20 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 20:14 http://tarikhigam.blogsky.com

سلام. می دانی این " نسبتا " ها از صفر تا بی نهایت حاصیت انقباض و انبساط دارد!

محمدرضا شنبه 20 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 21:51 http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
در مقام مقایسه ، نظام به اصطلاح جمهوری ای که در کشور ما حاکم است نسبت به کشورهای انگلیس و فرانسه اصولا دموکراتیک نیست. چه از نوع برخورد حکومت با مخالفین و منتقدان و همچنین اصول قانون اساسی و رفتار و گفتار و کردار حاکمان و...
پس اگر حکومت ایران را تا حدی ولو اندک دموکراتیک بدانیم این حکومتها بسی از ما دموکراتیک ترند.
حالا این که این دموکراسی ها قلابی یا فریبکارانه هستند یا نه بحث جداگانه ای است. اولا فریب چه کسانی توسط چه کسانی؟ دوما اینکه ایا با این تفاسیر دموکراسی ِ غیر قلابی و نافریبکار هم داریم؟

فرزانه شنبه 20 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 23:12 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
نکته جدیدی که در پست اخیرتان افزوده اید توجه به قانون است . قانون اگر چه آزادیهای بالقوه مردم را محدود می کند اما آزادیهای بالفعل بیشتری برایشان فراهم می کند.

رعایت قانون لازمه دموکراسی و البته نه عین آن است .

همین که قوانین کشور هم روی کاغذ و هم در عمل امکان بیان و نشان دادن اعتراض مخالفان را فراهم می کند یک فعل دموکراتیک است . حال با هر انگیزه ای که باشد.

ولی در مثالهای مورد اشاره با کدام ابزار به این نتیجه رسیده اید که خواسته های معترضان متعلق به اکثریت مردم است ؟
تا بگوییم توجه نکردن به خواست آنها نشانه دموکراسی قلابی است .


جواد خراسانی یکشنبه 21 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 00:16 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام
به نظرم جامعه ای که توان کنترل کردن صاحبان قدرت و ثروت در آن قوی تر باشد، به همان نسبت، آن جامعه و سیستم حکومتی اش، دموکرات تر است.

علایی یکشنبه 21 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 04:01 http://eshragh-e-sohrevardi.blogsky.com/

سلام

بنظر من دموکراسی در تئوری خودش راه گشا در بسیاری از امور است ولی متاسفانه در عمل با اشکالات عدیده ای مواجه شده است.
دموکراسی لوازمی نیاز دارد تا بتواند اجرایی شود مانند آزادی بیان ؛ ازادی در انتخاب کردن و انتخاب شدن ؛ وجود نهادهایی مردمی (مثل NGO ها) برای محدود ساختن قدرت حاکمه و....
اما همه اینها تنها ابزاری هستند برای رسیدن به یک هدف و آن اجرا شدن خواست اکثریت بهمراه به رسمیت شناختن اقلیت است.
اما اگر آنگونه که در بحث فرانسه صحبت شد ببینیم که همه این ابزارها مهیا شد ولی آن هدف که خواست اکثریت است لحاظ نشد باید بگوئیم اینجا دموکراسی عقیم مانده است.

علایی یکشنبه 21 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 07:47 http://eshragh-e-sohrevardi.blogsky.com/

اینکه میشود تا انتخابات بعدی صبر کرد تا با رای مردم اصلاح امور کرد نشان دهنده دو چیز است :

۱-لوازم دموکراسی مهیا است

۲-در این مرحله و تا رسیدن موعد انتخابات دموکراسی از طرف هیات حاکمه نادیده گرفته شده و به محاق رفته است.

با احترام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد