-
آقای محمد صادقی تهرانی در بستر بیماری
جمعه 3 دیماه سال 1389 18:33
بسم الله الرحمان الرحیم. دیروز فرد ناشناس محترم از طریق کامنت وبلاگم خبر داد آقای محمد صادقی تهرانی در تهران بستری است و سطح هوشیاری اش پایین است. یکی از دوستانم تأیید کرد این مطلب را. امروز رفتم بیمارستان بهمن (تهران، شهرک غرب) و عیادت کردم از ایشان. یکی دو ساعت قبل از رفتن به سمت بیمارستان، از طریق پسر آقای بهاء...
-
بزرگترین فیلسوف را نتوان یافت ولی فیلسوفان بزرگ را می توان یافت؟
پنجشنبه 2 دیماه سال 1389 21:38
بسم الله الرحمان الرحیم. اگر در گوگل، «بزرگترین فیلسوف قرن بیستم» را جست و جو کنید، می بینید ویتگنشتاین و هایدگر و راسل و دریدا را نام برده اند. شاید نامهای دیگر هم ببینید. اگر «بزرگترین فیلسوف غرب» را جست و جو کنید، می بینید کانت و نیچه را نام برده اند. شاید نامهای دیگر هم ببینید. اگر «بزرگترین فیلسوف ایران» را جست و...
-
[ بدون عنوان ]
سهشنبه 30 آذرماه سال 1389 22:53
-
با استدلال غلط به آیات و روایات ، به چاه بی اخلاقی سقوط نکنیم
سهشنبه 30 آذرماه سال 1389 14:20
بسم الله الرحمان الرحیم. آقای امیرمهدی، گفت: «ما در جامعه ای زندگی می کنیم که اکثریت قریب به اتفاق مردمش الاغ تشریف دارند . » سپس در برابر انتقادها، که چرا چنین حرفی می زنی، گفت: «شما یا دیگران این مقدار قدرت تعقل و شعور ندارید که مسائل را تفکیک کنید؟ امام صادق که می گوید اکثر مردم الاغ و خر و گاو میمون و خوک هستند...
-
نظریه ی امامت حضرت علی اکبر ؛ نظریه دهنده: امیرمهدی
دوشنبه 29 آذرماه سال 1389 15:40
بسم الله الرحمان الرحیم. 1) نویسنده: امیر مهدی ۱- حضرت عباس، حضرت زینب و حضت علی اکبر (سلام الله علیهم) هرسه معصوم هستند به تصریح خود ائمه . شنبه 20 آذر ماه سال 1389 ساعت 5:12 PM 2) نویسنده: امیر مهدی علمای شیعه معتقدند که اگر حادثه کربلا پیش نمی آمد امامت به حضرت زین العابدین (صلوات الله علیه) نمی رسید. فضائلقمر بنی...
-
ابوالقاسم فنائی ـ محمدرضا نیکفر
یکشنبه 28 آذرماه سال 1389 16:17
بسم الله الرحمان الرحیم. پریروز گفت و گوی محمدرضا نیکفر و ابوالقاسم فنائی را دیدم. موضوع گفت و گو، فلسفه ی اسلامی بود. دیدگاههای دو طرف، با هم تفاوت داشت، اما هر دو بسیار آرام و ملایم نظر خود را می گفتند و نظر فرد مقابل را نقد می کردند و جواب می دادند. برایم جالب بود. چه خوب است ماها بتوانیم همین طور آرام و متین نظر...
-
مربای گل سرخ
جمعه 26 آذرماه سال 1389 22:05
بسم الله الرحمان الرحیم. این طور در ذهنم مانده، که لذیذترین خوراکی که در عمرم خوردم، مربای گل سرخ است. حدود هفده هجده سال قبل، حدود سال 1371 یا 1372، وقتی دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان در زاهدان بودم، یک روز هم اتاقم آنچه از شهرشان آورده بود گذاشت در سفره تا بخوریم. چهار نفر هم اتاق بودیم. یک نفر اهل مینودشت. یک...
-
آقای محمد صادقی تهرانی
چهارشنبه 24 آذرماه سال 1389 17:18
بسم الله الرحمان الرحیم. یکی از مسلمانان محترم، در ذیل http://seyyedmohammadi.blogsky.com/1389/09/12/post-104 / گفت: « تفسیر قرآن به قران اگر معنایش همان است که شما ادعا می کنید یعنی فهم قرآن بدون روایت، مبدع و مدافعش آقای دکتر صادقی تهرانی است که نظرات درربار ایشان در فقه تحولی اساسی ایجاد کرده وبحمدالله والمنه به...
-
«گزارش»هایی که «گزاره» نیستند
سهشنبه 23 آذرماه سال 1389 22:02
بسم الله الرحمان الرحیم. با احترام تمام به عرفان و عارفان. و با ذکر این که هرچند نوشته ی من در این مقاله ارتباطی با گفته های محمدابراهیم ابریشمی نویسنده ی محترم وبلاگ http://avakh.blogsky.com / در وبلاگش (در حدی که من خوانده ام) و در نظراتی که او نوشته (در حدی که من خوانده ام) ندارد، اما اخلاقاً شایسته می دانم بگویم...
-
کار ؛ شبه کار ؛ بیکاری ؛ بازی ؛ ...
دوشنبه 22 آذرماه سال 1389 20:14
بسم الله الرحمان الرحیم. دکتر سیدیحیی یثربی، عیناً به نقل از خبرگزاری ی فارس، http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8611190330 : « سلیقه من این است که در مواردی که بحث علمی، جنبه سیاسی و جناحی پیدا میکند دخالت نکنم. من صلاح نمیدانم که علم و پژوهش برای عدهای که چندان شأن علمی ندارند، ابزار جوسازی و غوغا شود. وی...
-
شایدیکی ازویژگیهای «بهترین فلسفه ها» ، «بهترین گفت و گوها»است
یکشنبه 21 آذرماه سال 1389 15:25
بسم الله الرحمان الرحیم. من سواد فلسفی ام خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی کم است. من علاقه دارم به فلسفه و فلسفه را مهم می دانم، و «عقل ورزی» را گسترده تر از «فلسفه» می دانم. من اساساً شکهایی دارم به این که فردی ادعای فیلسوف بودن کند، و سیدحسین نصر را «بدبخت» و «فلک زده» و «مزدور استعمار» بنامد، و بگوید سند هم دارم (سندش هم...
-
دموکراسی : حکومت «قانون» و «مردم»
شنبه 20 آذرماه سال 1389 18:12
بسم الله الرحمان الرحیم. این نوشته، ادامه ی مقاله ی قبلم با عنوان «وجود تظاهرات اعتراضی به معنای نبود دموکراسی نیست» ( http://seyyedmohammadi.blogsky.com/1389/09/18/post-109 / ) است. از دید بنده، حکومتهایی نسبتاً دموکراتیک، در دنیا وجود دارند. از دید بنده نسبتاً دموکراتیک بودن یا نبودن حکومتها را می توان و باید بر...
-
وجود تظاهرات اعتراضی به معنای نبود دموکراسی نیست
پنجشنبه 18 آذرماه سال 1389 22:30
بسم الله الرحمان الرحیم. دیدیم که دولت و پارلمان فرانسه، قانونی تصویب کردند (قانون افزایش سن بازنشستگی)، که به شدت مورد مخالفت مردم فرانسه قرار گرفت، ولی حکومت فرانسه عقب نشینی نکرد در برابر مردم. (آیا بهتر بود عقب می نشست؟) مدتی بعد، دیدیم دولت انگلستان قانونی تصویب کرد (قانون افزایش شهریه ی دانشجویان) که به شدت از...
-
ایمان و شک ، شک و ایمان ، ایمان و شک ، ...
سهشنبه 16 آذرماه سال 1389 15:17
بسم الله الرحمان الرحیم. عیناً به نقل از دین پژوهی، ویراسته ی میرچا الیاده، ترجمه ی بهاء الدین خرمشاهی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1389، فصل «شک و ایمان»، صفحه ی 522—505: «شک و شکاکیت، هرچند از نظر عامۀ مردم، متضاد اعتقاد دینی و نقطۀ مقابل رهیافت دینی شمرده می شوند، در واقع، از هر گونه گرایش عمیق...
-
تواضع علمی ی آقای بروجردی رحمت الله علیه
یکشنبه 14 آذرماه سال 1389 18:15
بسم الله الرحمان الرحیم. عیناً به نقل از http://www.ansarian.ir/article/article.php?id=3083 : « حکایت تواضع علمىِ آیت اللّه بروجردى آیت اللّه بروجردى وقتى مرجع تقلید بودند، بقاى بر تقلید مرجع میت را حرام مىدانستند. بسیارى در آن زمان دچار این اشکال بودند. مرحوم آیت اللّه یثربى، که قبلاً یکى از استادان امام و از...
-
من از دیار حبیبم نه از بلاد غریب مهیمنا به رفیقان خود رسان بازم
شنبه 13 آذرماه سال 1389 15:25
بسم الله الرحمان الرحیم. دیوان حافظ ، به تصحیح بهاء الدین خُرّمشاهی، بر اساس نسخه ی خلخالی و مقابله با نسخه ی بادلیان و نسخه ی پنجاب و مطابقه با هشت نسخه ی چاپی، تهران، انتشارات دوستان، چاپ چهارم، 1382، صفحه ی 335، از غزل 335: من از دیار حبیبم نه از بلاد غریب مهیمنا به رفیقان خود رسان بازم
-
استخفاف
جمعه 12 آذرماه سال 1389 18:07
بسم الله الرحمان الرحیم. 1) حضرت آقای سیدمحمدحسین طباطبائی رحمت الله علیه، عیناً به نقل از سیدمحمدحسین حسینی طهرانی، مهر تابان: یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه: عالم ربانی علامه سیدمحمدحسین طباطبائی تبریزی، مشهد، انتشارات علامۀ طباطبائی، ربیع الاول 1426 هجری قمری: «بحسب ظاهر ـ واقعش را خدا بهتر می داند ـ از اوّل تا...
-
حضرت آقای مصباح: ملاک قانونی بودن ، مقررات قانونی نیست
پنجشنبه 11 آذرماه سال 1389 21:29
بسم الله الرحمان الرحیم. 1، الف) آیت الله العظمی خامنه ای، عیناً به نقل از محمدتقی مصباح یزدی، در جستجوی عرفان اسلامی ، تدوین و نگارش: محمدمهدی نادری قمی، مرکز انتشارات مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی ی امام خمینی قدس سره الشریف، 1388؛ پانوشت صفحه ی 20: «... بزرگانی از قبیل آقای مصباح و دیگران که واقعاً مبانی فکری اسلام دست...
-
فهم عمیق
چهارشنبه 10 آذرماه سال 1389 21:53
بسم الله الرحمان الرحیم. آقای مصطفی ستاریان نویسنده ی ارجمند وبلاگ http://mohredel3.blogsky.com / در ذیل مقاله ای از وبلاگ بنده (در ذیل http://seyyedmohammadi.blogsky.com/1389/09/09/post-101 / ) عیناً فرمود: «چهارشنبه 10 آذر ماه سال 1389 ساعت 11:55 امروز همه می دانیم که فقه مصطلح فعلی قسمتی از دین است و نه همه ی آن و...
-
فلسفه و عرفان و قرآن
سهشنبه 9 آذرماه سال 1389 13:12
بسم الله الرحمان الرحیم. آیت الله محترم حضرت آقای حسینعلی ی منتظری ی نجف آبادی. با سلام و آرزوی سلامت و عافیت برای شما. .......... آقای حسن حسن زاده ی آملی کتابی دارد با عنوان قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند . آقای محمدرضا حکیمی، از مشاهیر مکتب تفکیک هم چنین گفته است ( خردنامه ی همشهری، ضمیمه ی روزنامه ی...
-
سیداحمد فردید و سیدحسین نصر
دوشنبه 8 آذرماه سال 1389 14:13
بسم الله الرحمان الرحیم. عین کامنت آقای محمد نورالهی (نویسنده ی ارجمند http://denkenserfahrung.blogfa.com / ) در وبلاگ سیدعباس سیدمحمدی در ذیل http://seyyedmohammadi.blogsky.com/1389/09/07/post-99 / : «نورالهی دوشنبه 8 آذر ماه سال 1389 ساعت 01:09 هیدگر صد در صد در آثارش (بیشک و به قطع و یقین) از تفکر فلسفی 2500 سالهی...
-
ابراهیم در گلستان ، نمرود در آتشستان
یکشنبه 7 آذرماه سال 1389 22:29
بسم الله الرحمان الرحیم. فرشته رضایی در http://fereshtehrezaee.wordpress.com/2010/09/10/321 / مقاله ای نوشته، و بعد از متن اصلی ی مقاله، که نقل فرمایشی از مرحوم آقای سیدمحمود طالقانی است، جملاتی تحت عنوان پی نوشت اضافه کرده، که به نظرم خیلی زیبا و دلنشین است. عیناً چنین گفته است: « پینوشت: آنها که قرآن میسوزانند،...
-
ارتباط «خـــِرَد» و «صداقت» با نظریه ی تکامل
یکشنبه 7 آذرماه سال 1389 16:20
بسم الله الرحمان الرحیم. 1) ریچارد داوکینز [ Richard Dawkins ]، ساعت ساز نابینا [ The Blind Watchmaker: Why the Evolution Reveals a Universe without Design ]، ترجمه ی محمود بهزاد و شهلا باقری، تهران، مازیار، 1388 ؛ صفحه ی 355: «هیچ زیست شناس صادقی در واقعیت تکامل و این که همه موجودات زنده خویشاوند یکدیگرند تردید...
-
طهارت ذاتی ی تمام انسانها؟ نجس بودن بعضی انسانها؟
شنبه 6 آذرماه سال 1389 19:33
بسم الله الرحمان الرحیم. ظاهراً تمام یا اکثر فقیهان شیعه قائل به نجاست مشرکان و اکثر فقیهان شیعه قائل به نجاست غیر مسلمانان، و اکثر فقیهان اهل سنت قائل به طهارت انسان و تعدادی از آنها قائل به نجاست مشرکان هستند. مرحوم امام خمینی قائل به نجاست غیر مسلمانان است: استفتائات حضرت امام خمینی (ره)، جلد اول، سه جلد، دفتر...
-
امام خمینی: میترسم لعنهایى که به ابلیس میکنیم خوددرآن شریک باشیم
جمعه 5 آذرماه سال 1389 20:48
بسم الله الرحمان الرحیم. یک) مرحوم امام خمینی عیناً به نقل از سی دی ی مجموعه آثار امام خمینی (ره): صحیفه امام، ج21، ص: 74 پیام [به ملت ایران در سالگرد کشتار خونین مکه (قبول قطعنامه 598)] زمان: 29 تیر 1367/ 5 ذى الحجه 1408 مکان: تهران، جماران موضوع: سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه 598 صحیفه امام ، ج21، ص: 76...
-
مهمترین خدمت عارفان به اندیشه ی دینی: خدا دوست داشتنی است
پنجشنبه 4 آذرماه سال 1389 22:30
بسم الله الرحمان الرحیم. عبدالکریم سروش، حکمت و معیشت: شرح نامۀ امام علی به امام حسن علیهما السلام ، دفتر نخست، تهران، صراط، 1384: «... یکی از دلایلی که سبب شد تا پاره ای از فیلسوفان مغرب زمین در برابر بعضی از ادیان بشورند این بود که می گفتند نسبت انسان و خدا در این ادیان نسبت ارباب و رعیت است، و این نسبت دلپذیر و...
-
دین هیچ مقام فوق قانونی را به رسمیت نشناخته است
دوشنبه 1 آذرماه سال 1389 22:55
بسم الله الرحمان الرحیم. قُل لله ِ کَتَبَ عَلی نَفســِه ِ الّرَحمَة ِ / بگو از آن خداوند است که بر خود رحمت را مقرر داشته است (قرآن کریم، سوره ی انعام، آیه ی 12، ترجمه ی فارسی از بهاء الدین خرمشاهی). کَتَبَ رَبُّکُم عَلی نفســِه ِ الرَّحمَة ِ / پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر داشته است (قرآن کریم، سوره ی انعام، آیه ی...
-
یک راه تشفّی ی خاطراین بوده است که آدمیان به یکدیگرلقب زشت بدهند
یکشنبه 30 آبانماه سال 1389 22:13
بسم الله الرحمان الرحیم. عبدالکریم سروش، اوصاف پارسایان ، تهران، صراط، 1386: «وَ لا یُنابـــِزُ بـــِالاَلقاب ِ لقب زشت بر کسی نمی گذارد. در قرآن هم آمده است که: وَ لا تَلمـــِزوا اَنفُسَکُم وَ لا تَنابَزوا بـــِالاَلقاب ِ (حجرات، 11) و از یکدیگر عیبجویی نکنید و القاب زشت بر هم ننهید. از قدیم الایام تا روزگار حاضر،...
-
هان ای چشم جهنم بین ، جلوی پاتو ببین نخوری زمین!
جمعه 28 آبانماه سال 1389 21:01
بسم الله الرحمان الرحیم. عین کامنت امیرمهدی در ذیل مقاله ای از وبلاگ سیدهادی طباطبائی ( http://tabatabaie.blogfa.com/post-147.aspx ): «امیرمهدی دوشنبه 24 آبان 1389 ساعت 21:44 محمد حسین فضل الله (لعنه الله) یک انسان بی دین بود که وجودش مملو از هوای نفس و دنیا طلبی بود و عاقبت همین دنیا طلبی باعث شد که در جهنم ابدی حق...
-
دین خداراباعلم وحلم واخلاق میتوان قبولاندنه با«عمامه برزمین زدن»
سهشنبه 25 آبانماه سال 1389 23:53
بسم الله الرحمان الرحیم. 1) از مشهورات است که امام جعفر صادق علیه السلام با ابن ابی العوجاء ملحد مناظرات و گفت و گوهایی انجام داده و ظاهراً از مشهورات است با این که اختلاف عقیدتی بین امام صادق و ابن ابی العوجاء از زمین تا آسمان بوده، امام صادق هرگز تندی ای نمی کرده با ابن ابی العوجاء. الف) متن فارسی: عیناً به نقل از...